• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gott och blandat som hittas i min samling

JwJ

Omega
Galenskaperna började för nått år sen i samband med att jag ärvt några klockor som var i behov av service. Kanske inte helt olikt nån annan här på forumet så slog tanken mig att jag kan ju börja reparera klockor, hur svårt kan det vara. Efter lite youtubade och googlade var jag vips en fullfjädrad expert. Efter att ha kört igång med mina kinesiska högkvalitets tänger och skruvmejslar och lyckades att magnetiserat hela skiten och tappa okänt antal skruvar insåg jag att jag behövde en annan strategi. Klok som jag var så insåg jag snabbt att felet låg hos min Seiko 6M23 8000 för den hade inte ett automatiskt urverk. Jag hade några automatiska klockor hemma men tänkte jag skulle undvika att fucka upp dem totalt så jag behövde ett alternativt sätt att få tag i automatiska urverk som kunde fungera som testobjekt i min kamp att bemästra urmakaryrket. Jag började sporta med att efterlysa gamla dinkor som folk var villiga att ge bort för mitt ädla ändamål och hjälp vad det nappade. Finns tydligen tonvis med klockor som ligger och skräpar i skrivbordslådor runt om i landet. Hur som helst så började det, jag fick en hel drös med klockor, ärvde en del, köpte resten. Någon urmakare har det inte blivit av mig än iaf men några gamla dinkor kan jag dela med mig av, jag tror jag börjar med de Schweiziska automatiska urverken
Först ut, Certinas (vad jag vet) första generation DS modell med turtle back (den lilla skölpaddan). Tyvärr har fjädern gått av så den väntar på service, nytt glas och länk. Tänk om man kunde göra det själv...
Certina DS 1.jpg

Sen har vi en 50 års guldklocka från bilindustrin, en Revue Ref. T5614A med Shell loggan
Revue.jpg

Sen har vi en inte helt vanlig40/50-tals klocka, en Leonidas triple date moon phase (servad hos legitimerat proffs!)
Leonidas.jpg

Sen två Atlantis, den andra på ett riktigt taskigt hemmabygge till läderarmband
Atlantis (2).jpg

Atlantis.jpg

Till följande har vi en Zenitz Deluxe, har absolut ingen aning om vad det är för märke eller ur, antagligen en en av de otaliga Schweiziska klockmärken som gick under i kvartskrisen. Läderarmbandet har jag fixat ihop själv av ett gammalt bälte och jag måste säga jag är riktigt nöjd:
Zenitz.jpg

Sist och kanske även minst betydelsefull har vi en Lanco. Automatiskt urverk med 25 stenar, antagligen den också från 70 talet. Till min stora sorg har urverket börjat strula och behöver en service, eftersom att klockan i sig inte har något värde så kommer det nog att dröja innan den får sig en service. Vilket är väldigt synd för jag gillar den skarpt, speciellt den blå/lila tavlan bakom den svepande vita sekundvisaren. Tänk om jag kunde fixa till den på egen hand, det är ju bara att plocka itu, tvätta delarna, plocka ihop och olja, borde ju vara busenkelt.
Lanco.jpg

Nu blir det att ta en liten paus innan jag övergår till batteriklockorna.
 
Topp