• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

Tome

Cartier
Har varit mega-anti uret.se, men har nu börjat fundera. Med tanke på att om jag handlar hos en gråhandlare som har en fysisk butik (finns i Sthlm t ex) så får jag en klocka som är stämplad hos en AD nånstans i Europa, så blir det ju ingen skillnad mot om jag handlar hos uret.se. Om klockan bara har ett stämplat cert (vilket väl uret.se klockor har) så borde det inte spela nån roll om jag inhandlat den hos en AD, hos en gråhandlare med butik eller av en web-handlare, eller hur?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Har du stämplat cert och papper så spelar det ingen roll var du har inhandlat den vid ett eventuellt garantiärende.

Fel, det spelar stor roll. När min nya GMT-c pajjade så hörde jag av mig till flera olika AD i Sverige och fick frågan "Var är den köpt?" Jag sa att den inte var köpt hos dem och blev då ombedd att antingen betala för lagningen ELLER betala "handling & shipping costs" som uppgick till ~2500kr (Nymans sthlm).

Den enda AD:n som tog in min GMT på garantiärendet UTAN att ta betalt var Bergströms, där den var köpt. Så det spelar ganska stor roll även om man tycker att det inte borde göra det
 

Ninen79

Audemars
Fel, det spelar stor roll. När min nya GMT-c pajjade så hörde jag av mig till flera olika AD i Sverige och fick frågan "Var är den köpt?" Jag sa att den inte var köpt hos dem och blev då ombedd att antingen betala för lagningen ELLER betala "handling & shipping costs" som uppgick till ~2500kr (Nymans sthlm).

Den enda AD:n som tog in min GMT på garantiärendet UTAN att ta betalt var Bergströms, där den var köpt. Så det spelar ganska stor roll även om man tycker att det inte borde göra det
+1
Har en liknande historia, min gamla sub C med stämplat cert från AD nere i Italien med ca 1,5 år kvar på garantin hade dåligt gångavvikelse och till min förvåning så ville Nymans har 2500 kr för att skicka in den till Rolex (handling och fraktkostnad) fast klockan fortfarande var under garantin, hade jag köpt klockan hos Nymans så hade dom åtgärdat problemet helt gratis enligt killen som tog emot mig där.
Så visst är det skillnad, iallafall om klockan fortfarande är under garantin.
 

Tome

Cartier
När ni skriver att dom inte är så billiga så undrar jag var man kan köpa Panerai billigare? Jag var inne på Nymans och det verkade svårt att få nån rabatt. Många modeller är ju kö på också och då är det rätt svårt att pruta.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Fel, det spelar stor roll. När min nya GMT-c pajjade så hörde jag av mig till flera olika AD i Sverige och fick frågan "Var är den köpt?" Jag sa att den inte var köpt hos dem och blev då ombedd att antingen betala för lagningen ELLER betala "handling & shipping costs" som uppgick till ~2500kr (Nymans sthlm).

Den enda AD:n som tog in min GMT på garantiärendet UTAN att ta betalt var Bergströms, där den var köpt. Så det spelar ganska stor roll även om man tycker att det inte borde göra det



Då skriver man ett litet brev till Rolex och berättar om hur deras AD:s med egna Rolexurmakare beter sig mot kunderna. Jag har fått en Rolex som var inköpt i Portugal reparerad på garanti hos Bergströms. Inga problem alls.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Då skriver man ett litet brev till Rolex och berättar om hur deras AD:s med egna Rolexurmakare beter sig mot kunderna. Jag har fått en Rolex som var inköpt i Portugal reparerad på garanti hos Bergströms. Inga problem alls.

Då hade du tur :p det står i deras garanti-agreement att dom inte täcker shipping och handlingfees
 

par

Patek
2-Faktor
Var är dessa villkor? Hur förhåller sig dessa villkor till det fall Nymans själva kan avhjälpa felet med hjälp av sina egna urmakare?
Exakt, sen försöker nog många tyvärr "prove a point". Alla garantiåtgärder som kan göras på plats är ju till fördel till adn som får fakturera garantirep till rolex.
 
  • Like
Reactions: Zed

Daniel J

Omega

Saxat från deras hemsida.

Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.

Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Var är dessa villkor? Hur förhåller sig dessa villkor till det fall Nymans själva kan avhjälpa felet med hjälp av sina egna urmakare?

Lyckas inte hitta dom på en 5-min googling så jag är lat nog att ge upp :D men har för mig att det står utskrivet ganska tydligt. Hursom så beter ju sig AD:s i förhållande till internationell garanti väldigt konstigt :/. Jag har tidigare också trott att det inte spelar någon roll var klockan är köpt men tyvärr gör de det :(
 

16610

Patek
2-Faktor
Detta tycker jag var riktigt intressant. Fler erfarenheter och fakta tack. Jag har själv köpt både Rolex, omega och breitling från svensk AD men aldrig haft problem med någon av klockorna under garantin. Jag har haft funderingar på att köpa tex från uret men blivit varnad.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Saxat från deras hemsida.

Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.

Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.

Se där! Visste jag inte om, tack.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Detta tycker jag var riktigt intressant. Fler erfarenheter och fakta tack. Jag har själv köpt både Rolex, omega och breitling från svensk AD men aldrig haft problem med någon av klockorna under garantin. Jag har haft funderingar på att köpa tex från uret men blivit varnad.

Vem eller vilka ha varnat dig? Är ADs eller vanligt folk med insyn :)?
 

16610

Patek
2-Faktor
De som varnat mig är AD:s fick berättat för mig att det varit si och så med ifyllda garanti papper och stämplat från någon AD. Någon AD påstod sig ha sett klockor därifrån med bort slipade verknr. Jag vet dok inte hur mycket sanning det ligger bakom. Kanske ett sätt att skrämmas på för att man ska köpa just i deras butik. Så det hade varit bra att få veta hur det ligger till egentligen. Någon har säkert provat köpa ex omega breitling rolex och kan berätta vem/ vilka som stämplat garantin osv...
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
De som varnat mig är AD:s fick berättat för mig att det varit si och så med ifyllda garanti papper och stämplat från någon AD. Någon AD påstod sig ha sett klockor därifrån med bort slipade verknr. Jag vet dok inte hur mycket sanning det ligger bakom. Kanske ett sätt att skrämmas på för att man ska köpa just i deras butik. Så det hade varit bra att få veta hur det ligger till egentligen. Någon har säkert provat köpa ex omega breitling rolex och kan berätta vem/ vilka som stämplat garantin osv...

När jag köpte en speedmaster från uret så var certet stämplat och ifyllt av en AD i Madrid. Jag kollade dock aldrig upp ADn
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
De som varnat mig är AD:s fick berättat för mig att det varit si och så med ifyllda garanti papper och stämplat från någon AD. Någon AD påstod sig ha sett klockor därifrån med bort slipade verknr. Jag vet dok inte hur mycket sanning det ligger bakom. Kanske ett sätt att skrämmas på för att man ska köpa just i deras butik. Så det hade varit bra att få veta hur det ligger till egentligen. Någon har säkert provat köpa ex omega breitling rolex och kan berätta vem/ vilka som stämplat garantin osv...


Lite kritiskt tänkande tack... Det där är gammal skrämselpropaganda.

Jag har köpt en Omega via Watchonwatch och två Rolex via Uret. Alla tre klockor kom stämplade precis som de skulle. En Rolex hade mitt namn på certet och den andra var till och med utan namn men med ifyllt datum. Omegan kom från en AD i Tyskland, Rolex från Portugal och Italien. Alla riktiga AD:s med tjusig hemsida och allt.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Lyckas inte hitta dom på en 5-min googling så jag är lat nog att ge upp :D men har för mig att det står utskrivet ganska tydligt. Hursom så beter ju sig AD:s i förhållande till internationell garanti väldigt konstigt :/. Jag har tidigare också trott att det inte spelar någon roll var klockan är köpt men tyvärr gör de det :(


Aldrig sett denna klausul. Att Nymans tar dig på en tur betyder inte att de har rätt. :)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det var dock svaret från alla ads där klockan inte var köpt


Jag vet inte vad du har sagt till dem men man ska definitivt inte inleda med att säga att klockan är köpt via gråhandlare.

Nu när jag tänker efter så ringde jag Nymans om garantijustering av insertet på en Sub köpt hos Uret. Sa att den inte var köpt hos dem men ändå var det inga problem. "Kom in så löser vi det snabbt" var svaret.
 
Topp