Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tome, 21 oktober 2013.

1. Tome
    Trådstartare

Tome Stadsbo

Har varit mega-anti uret.se, men har nu börjat fundera. Med tanke på att om jag handlar hos en gråhandlare som har en fysisk butik (finns i Sthlm t ex) så får jag en klocka som är stämplad hos en AD nånstans i Europa, så blir det ju ingen skillnad mot om jag handlar hos uret.se. Om klockan bara har ett stämplat cert (vilket väl uret.se klockor har) så borde det inte spela nån roll om jag inhandlat den hos en AD, hos en gråhandlare med butik eller av en web-handlare, eller hur?

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det spelar ingen roll.

Tycker dock inte att uret är så jäkla billiga för att vara gråhandlare. Inte på Rolex iallafall.

N.Bathes och Daruvar gillar detta.
  3. Mr.Sund

Mr.Sund Stadsbo

Har du stämplat cert och papper så spelar det ingen roll var du har inhandlat den vid ett eventuellt garantiärende.

4. Wotten0

Wotten0 Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar

Uret.se är inte så mycket billigare.

5. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ja Uret.se har stämplade cert så det är ingen skillnad. De har en snabb kund support och gillar du pris bilden de har är det bara att handla.
    Lycka till.

Boris Balkan och Tome gillar detta.
  6. Heuer1860

Heuer1860 Bonde

Från:
    Schweden
    Se till så kortet är stämplat av en auktoriserad återförsäljare bara annars är det inget vidare om det kommer till garantiärenden!

Tome och 16610 gillar detta.
  7. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Om du handlar får du gärna skriva om hur det gick osv. Vore intressant...

80s gillar detta.
  8. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Fel, det spelar stor roll. När min nya GMT-c pajjade så hörde jag av mig till flera olika AD i Sverige och fick frågan "Var är den köpt?" Jag sa att den inte var köpt hos dem och blev då ombedd att antingen betala för lagningen ELLER betala "handling & shipping costs" som uppgick till ~2500kr (Nymans sthlm).

Den enda AD:n som tog in min GMT på garantiärendet UTAN att ta betalt var Bergströms, där den var köpt. Så det spelar ganska stor roll även om man tycker att det inte borde göra det

Rivalen, sjobbe, Tome och 2 andra gillar detta.
  9. morrism

morrism Friends of KS

Vilka är bra om man ska handla Rolex?

10. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    +1
    Har en liknande historia, min gamla sub C med stämplat cert från AD nere i Italien med ca 1,5 år kvar på garantin hade dåligt gångavvikelse och till min förvåning så ville Nymans har 2500 kr för att skicka in den till Rolex (handling och fraktkostnad) fast klockan fortfarande var under garantin, hade jag köpt klockan hos Nymans så hade dom åtgärdat problemet helt gratis enligt killen som tog emot mig där.
    Så visst är det skillnad, iallafall om klockan fortfarande är under garantin.

11. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Måste man gå via en AD för att skicka en klocka till Rolex?

12. Tome
    Trådstartare

Tome Stadsbo

När ni skriver att dom inte är så billiga så undrar jag var man kan köpa Panerai billigare? Jag var inne på Nymans och det verkade svårt att få nån rabatt. Många modeller är ju kö på också och då är det rätt svårt att pruta.

13. Daniel J

Daniel J Bonde

Från:
    Trollhättan
    Ett alternativ är då att skicka till uret.se så skickar dom vidare i sin tur.

14. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg

Då skriver man ett litet brev till Rolex och berättar om hur deras AD:s med egna Rolexurmakare beter sig mot kunderna. Jag har fått en Rolex som var inköpt i Portugal reparerad på garanti hos Bergströms. Inga problem alls.

Bodén, par, Aboynamedsue och 1 annan gillar detta.
  15. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Då hade du tur :p det står i deras garanti-agreement att dom inte täcker shipping och handlingfees

16. Zed

Från:
    Göteborg

Var är dessa villkor? Hur förhåller sig dessa villkor till det fall Nymans själva kan avhjälpa felet med hjälp av sina egna urmakare?

17. Kson

Kson Friends of KS

Gör uret det?

18. par

par Friends of KS

Exakt, sen försöker nog många tyvärr "prove a point". Alla garantiåtgärder som kan göras på plats är ju till fördel till adn som får fakturera garantirep till rolex.

Zed gillar detta.
  19. Daniel J

Daniel J Bonde

Från:
    Trollhättan
    Saxat från deras hemsida.

Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.

Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.

Tome gillar detta.
  20. Zed

Från:
    Göteborg

Precis, ren idioti att neka framtida potentiella kunder och intäkter.

Rivalen, Tome och par gillar detta.
  21. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Lyckas inte hitta dom på en 5-min googling så jag är lat nog att ge upp :D men har för mig att det står utskrivet ganska tydligt. Hursom så beter ju sig AD:s i förhållande till internationell garanti väldigt konstigt :/. Jag har tidigare också trott att det inte spelar någon roll var klockan är köpt men tyvärr gör de det :(

22. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Detta tycker jag var riktigt intressant. Fler erfarenheter och fakta tack. Jag har själv köpt både Rolex, omega och breitling från svensk AD men aldrig haft problem med någon av klockorna under garantin. Jag har haft funderingar på att köpa tex från uret men blivit varnad.

23. Kson

Kson Friends of KS

Se där! Visste jag inte om, tack.

24. Kson

Kson Friends of KS

Vem eller vilka ha varnat dig? Är ADs eller vanligt folk med insyn :)?

25. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    De som varnat mig är AD:s fick berättat för mig att det varit si och så med ifyllda garanti papper och stämplat från någon AD. Någon AD påstod sig ha sett klockor därifrån med bort slipade verknr. Jag vet dok inte hur mycket sanning det ligger bakom. Kanske ett sätt att skrämmas på för att man ska köpa just i deras butik. Så det hade varit bra att få veta hur det ligger till egentligen. Någon har säkert provat köpa ex omega breitling rolex och kan berätta vem/ vilka som stämplat garantin osv...

26. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    När jag köpte en speedmaster från uret så var certet stämplat och ifyllt av en AD i Madrid. Jag kollade dock aldrig upp ADn

27. Zed

Från:
    Göteborg

Lite kritiskt tänkande tack... Det där är gammal skrämselpropaganda.

Jag har köpt en Omega via Watchonwatch och två Rolex via Uret. Alla tre klockor kom stämplade precis som de skulle. En Rolex hade mitt namn på certet och den andra var till och med utan namn men med ifyllt datum. Omegan kom från en AD i Tyskland, Rolex från Portugal och Italien. Alla riktiga AD:s med tjusig hemsida och allt.

par och 16610 gillar detta.
  28. Zed

Från:
    Göteborg

Aldrig sett denna klausul. Att Nymans tar dig på en tur betyder inte att de har rätt. :)

TheKing gillar detta.
  29. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Det var dock svaret från alla ads där klockan inte var köpt

30. Zed

Från:
    Göteborg

Jag vet inte vad du har sagt till dem men man ska definitivt inte inleda med att säga att klockan är köpt via gråhandlare.

Nu när jag tänker efter så ringde jag Nymans om garantijustering av insertet på en Sub köpt hos Uret. Sa att den inte var köpt hos dem men ändå var det inga problem. "Kom in så löser vi det snabbt" var svaret.

Tome, Mr.Sund och 16610 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield