• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

freno

Omega
Uret är väl egentligen bara en mellanhand, du skulle ju lika gärna kunnat vara på semester i spanien/italien och köpt klockan själv i den butiken. Nu har jag visserligen köpt det mesta via svensk AD, men det är väl bara att säga att din t.ex rolex gått sönder och är under garanti. Förstår inte varför de ska skicka den, alla svenska AD stoltserar ju hela tiden med hur duktiga urmakare de har, och att deras urmakare vet allt om rolex och varit urmakare i XX år. Så ett enkelt garantiärende borde de ju kunna lösa.
 

san

Cartier
2-Faktor
Så länge klockan levereras med en giltig stämpel kommer tillverkaren inte ta betalt av dig den dag du åberopar garantin. Det är däremot skillnad på AD och AD; knallar du in på Nymans med en Rolex du köpt i Italien kommer de antagligen att ta ut en avgift för att täcka sina kostnader, till skillnad från AD:n i Italien (välvilja etc.).

Är klockan inhandlad hos en svensk återförsäljare gäller dessutom konsumentköplagen.
 

freno

Omega
Jag har ju oerhört svårt att tänka mig att de har några omkostnader, de lär ju fakturera rolex för garantiärendet. Ta en bil t.ex om jag köper den i Stockholm kan jag ju lämna in den under nybilsgarantin var som helst och de fakturerar bmw i slutänden.
 
Självklart så kan det ev bli en merkostnad vid garantiärenden (men inte säkert) och det får man väl ställa i relation mot hur mycket.billigare man kan få klockan vid köpet, tjänar man 10k eller mer på att köpa via gråhandlare eller C24 så kanske det är värt att ev få punga ut 2500 vd ev garantiärende som troligen inte händer...
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag har ju oerhört svårt att tänka mig att de har några omkostnader, de lär ju fakturera rolex för garantiärendet. Ta en bil t.ex om jag köper den i Stockholm kan jag ju lämna in den under nybilsgarantin var som helst och de fakturerar bmw i slutänden.
Säg att vi bortser från fraktavgiften då, omkostnader i form av nedlagd arbetstid är sådant de mycket väl kan tänkas ta betalt för.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Precis som freno säger så kräver inte bilhandlare att du fraktar bilen dit du köpt den för att åberopa garantin. Rolex kräver inte att kunden står för frakt heller om felet täcks av garantin. De fall där det kan vara aktuellt att betala frakt är om det visar sig att felet inte täcks av garantin.

Sedan har jag faktiskt aldrig hört talas om en klocka som skickats till Rolex för att åtgärdas på garanti. Alla AD i Sverige har egna urmakare som är fullt kapabla att fixa alla möjliga fel.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Självklart så kan det ev bli en merkostnad vid garantiärenden (men inte säkert) och det får man väl ställa i relation mot hur mycket.billigare man kan få klockan vid köpet, tjänar man 10k eller mer på att köpa via gråhandlare eller C24 så kanske det är värt att ev få punga ut 2500 vd ev garantiärende som troligen inte händer...


Varför då? Är det internationell garanti så är det. Precis som någon skrev innan fakturerar AD:n Rolex för alla utgifter de haft.
 

djanbin

Omega
Varför då? Är det internationell garanti så är det. Precis som någon skrev innan fakturerar AD:n Rolex för alla utgifter de haft.

Var har du fått infon att ADs fakturerar Rolex? Garantiärenden skickas i regel alltid till tillverkaren, oavsett om det är en Gant eller Rolex. Det finns en vits med att de får se eventuella fel för sin egen statistik o produktutveckling etc. Plus att det är de som står för garantin, inte handlaren i sig.

Jämförelsen med bilar låter sig inte göras, av för de flesta uppenbara skäl...
 

16610

Patek
2-Faktor
en får tacka för infon gubbz... kom på att jag har köpt tre klockor därifrån och det vara absolut inga problem. Dok var det billiga klockor. ( dyraste 2500:- ) Men gött mos då är det bara handla på från uret.se
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte vad du har sagt till dem men man ska definitivt inte inleda med att säga att klockan är köpt via gråhandlare.

Nu när jag tänker efter så ringde jag Nymans om garantijustering av insertet på en Sub köpt hos Uret. Sa att den inte var köpt hos dem men ändå var det inga problem. "Kom in så löser vi det snabbt" var svaret.

Klockan i fråga var från svensk AD och det kom inte ens på tal innan de själva tog upp att om den inte är köpt där så kommer det att kosta pengar

Hursom så kanske det varierar dag till dag hur de gör. För mig var det iaf en stor fördel att just min klocka är köpt hos ADn nära mig då de tog hand om mitt garantiärende kostnadsfritt.

Ville lyfta fram det i tråden att det kan vara värt att tänka på då de flesta verkar vara under uppfattningen att det inte spelar roll var klockan är köpt.

Som masterkiller sa så om man sparat in 10kkr på att köpa den från italien så kan det ju vara värt att ta den smällen om den kommer.

Personligen så om jag skulle köpa en ny rolex i dagsläget så hade jag vänt mig till någon gråhandlare på chrono24.


Varför då? Är det internationell garanti så är det. Precis som någon skrev innan fakturerar AD:n Rolex för alla utgifter de haft.

Svensk Rolex-AD:

"Vi måste då skicka den till Rolex i Schweiz.
Vi hjälper självklart till med det, vi måste då ta en Hanteringskostnadsavgift på 2000 sek (det är bara för att försäkra klockan korrekt när vi skickar den.)
Dessvärre ersätter inte Rolex oss för den avgiften.
Tyvärr stöter vi på många fall då försäljare inte informerar kunden korrekt om hur garantin fungerar."
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Var har du fått infon att ADs fakturerar Rolex? Garantiärenden skickas i regel alltid till tillverkaren, oavsett om det är en Gant eller Rolex. Det finns en vits med att de får se eventuella fel för sin egen statistik o produktutveckling etc. Plus att det är de som står för garantin, inte handlaren i sig.

Jämförelsen med bilar låter sig inte göras, av för de flesta uppenbara skäl...


Aldrig hört talas om att garantiärenden "alltid" skickas till Rolex. Jag har inte den erfarenheten och ingen av dem som jag pratat med heller. Kan dock tänka mig att exempelvis DSSD kan skickas med tanke på att alla AD:s inte har utrustningen som krävs för att öppna klockan.

Hur menar du att AD:s annars löser garantifrågor? Hur löste Bergströms betalningen kring en ruckning jag gjorde på garantin? Tror du att de gjorde det gratis åt Rolex? Nej, de rapporterade ärendet och blev ersatta så klart.
 
  • Like
Reactions: par

Zed

Swissera
Professional Dealer
Klockan i fråga var från svensk AD och det kom inte ens på tal innan de själva tog upp att om den inte är köpt där så kommer det att kosta pengar

Hursom så kanske det varierar dag till dag hur de gör. För mig var det iaf en stor fördel att just min klocka är köpt hos ADn nära mig då de tog hand om mitt garantiärende kostnadsfritt.

Ville lyfta fram det i tråden att det kan vara värt att tänka på då de flesta verkar vara under uppfattningen att det inte spelar roll var klockan är köpt.

Som masterkiller sa så om man sparat in 10kkr på att köpa den från italien så kan det ju vara värt att ta den smällen om den kommer.

Personligen så om jag skulle köpa en ny rolex i dagsläget så hade jag vänt mig till någon gråhandlare på chrono24.




Svensk Rolex-AD:

"Vi måste då skicka den till Rolex i Schweiz.
Vi hjälper självklart till med det, vi måste då ta en Hanteringskostnadsavgift på 2000 sek (det är bara för att försäkra klockan korrekt när vi skickar den.)
Dessvärre ersätter inte Rolex oss för den avgiften.
Tyvärr stöter vi på många fall då försäljare inte informerar kunden korrekt om hur garantin fungerar."



Accepterar du det svaret så får det stå för dig. Personligen skulle jag direkt ta kontakt med Rolex.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Accepterar du det svaret så får det stå för dig. Personligen skulle jag direkt ta kontakt med Rolex.

Visst borde jag gjort det, men jag får känslan av att de inte hade brytt sig ett skvatt + att Bergströms hörde av sig att de tog hand om det kostandsfritt så orkade jag inte driva det vidare
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Visst borde jag gjort det, men jag får känslan av att de inte hade brytt sig ett skvatt + att Bergströms hörde av sig att de tog hand om det kostandsfritt så orkade jag inte driva det vidare


Säg inte det. Rolex om någon är måna om sitt rykte. AD:s gör vad som helst för att inte stöta sig med dem.
 

par

Patek
2-Faktor
Lite kritiskt tänkande tack... Det där är gammal skrämselpropaganda.

Jag har köpt en Omega via Watchonwatch och två Rolex via Uret. Alla tre klockor kom stämplade precis som de skulle. En Rolex hade mitt namn på certet och den andra var till och med utan namn men med ifyllt datum. Omegan kom från en AD i Tyskland, Rolex från Portugal och Italien. Alla riktiga AD:s med tjusig hemsida och allt.
Exakt, har en kompis som skulle köpa en omega. När han försökte pruta med uret.se som argument(troligtvis dumt argument hos ad) så sa adn att de klockorna kunde vara stulna osv:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Varför då? Är det internationell garanti så är det. Precis som någon skrev innan fakturerar AD:n Rolex för alla utgifter de haft.

Nej du har helt fel! AD får inga ersättningar vid garantiärende. Detta har jag just kontrollerat med känd AD. Garantiärende är alltid ren kostnad för AD. Antingen genom enklare reparation som de inte får ersättning för eller så skickas det till HK med den kostnad som det innebär.
 

16610

Patek
2-Faktor
Kom på en fråga jag undrat länge nu. Vad säger en Rolex AD om du kommer in och vill ha din Rolex antingen servad /reparerad och varken papper/äkthetsbevis/ cert?
Hej jag köpte denna Rolex på KS och har inga tillbehör, kan ni serva den åt mig?
 

san

Cartier
2-Faktor
Nej du har helt fel! AD får inga ersättningar vid garantiärende. Detta har jag just kontrollerat med känd AD. Garantiärende är alltid ren kostnad för AD. Antingen genom enklare reparation som de inte får ersättning för eller så skickas det till HK med den kostnad som det innebär.

En kostnad som man får förutsätta att den AD man köpt klockan ifrån själv står för som ett tecken på service om garantiärendet går via dem? Någon som har erfarenhet av detta?
 

Tony

Omega
Vad betyder HK?

Nej du har helt fel! AD får inga ersättningar vid garantiärende. Detta har jag just kontrollerat med känd AD. Garantiärende är alltid ren kostnad för AD. Antingen genom enklare reparation som de inte får ersättning för eller så skickas det till HK med den kostnad som det innebär.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nej du har helt fel! AD får inga ersättningar vid garantiärende. Detta har jag just kontrollerat med känd AD. Garantiärende är alltid ren kostnad för AD. Antingen genom enklare reparation som de inte får ersättning för eller så skickas det till HK med den kostnad som det innebär.


Då har jag och flera andra fått reparationer utförda gratis. Var det Rob. E du pratade med?

Jag ringde precis till Rolex och pratade med deras After Sales. Enligt dem FÅR en handlare INTE ta ut några som helst avgifter vid en garantireparation. De ska fixa felet själva eller skicka till Rolex utan kostnad för kunden. De frågade vilken AD detta rörde sig om och jag nämnde Nymans varpå kvinnan jag talade med uttryckte sig i stil med: "Well they are..." Och så sa hon inget mer. Lät som att de hade haft sina duster med Nymans förut.
 
Som jag förstått det, är det under garantin så skickas klockan till Rolex för garantirep, lämnar man in klockan där man köpt den så ombesörjer dom frakt både till och från Rolex och har man inte köpt klockan i den butiken så får man betala för frakten, garantirepen är dock självklart gratis.

Sedan finns det kanske handlare som tar kostnaden som goodwill och andra inte...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Som jag förstått det, är det under garantin så skickas klockan till Rolex för garantirep, lämnar man in klockan där man köpt den så ombesörjer dom frakt både till och från Rolex och har man inte köpt klockan i den butiken så får man betala för frakten, garantirepen är dock självklart gratis.

Sedan finns det kanske handlare som tar kostnaden som goodwill och andra inte...



Helt fel. AD ska ombesörja allt även om klockan inte är köpt hos dem. Se mitt förra inlägg.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Då har jag och flera andra fått reparationer utförda gratis. Var det Rob. E du pratade med?

Jag ringde precis till Rolex och pratade med deras After Sales. Enligt dem FÅR en handlare INTE ta ut några som helst avgifter vid en garantireparation. De ska fixa felet själva eller skicka till Rolex utan kostnad för kunden. De frågade vilken AD detta rörde sig om och jag nämnde Nymans varpå kvinnan jag talade med uttryckte sig i stil med: "Well they are..." Och så sa hon inget mer. Lät som att de hade haft sina duster med Nymans förut.

Ja du har fått flera reparationer utförda som enbart varit kostnad för AD. Det är korrekt att jag stämde av med Rob.
 

par

Patek
2-Faktor
Nej du har helt fel! AD får inga ersättningar vid garantiärende. Detta har jag just kontrollerat med känd AD. Garantiärende är alltid ren kostnad för AD. Antingen genom enklare reparation som de inte får ersättning för eller så skickas det till HK med den kostnad som det innebär.
Den Adn har ju all anledning o påstå att så skulle vara fallet också.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Påstå? Skulle han ljuga menar du? Även Zeds inlägg ovan bekräftar det!


Mitt inlägg bekräftar bara att AD ska ombesörja alla omkostnader kring en garantireparation.

Eventuell ersättning mellan AD och Rolex är något som de själva löser. Allt enligt Rolex utsago.
 
Topp