• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

16610

Patek
2-Faktor
Man kan ju undra vad en gråhandlare får betala för tex en Rolex där de lämnar så pass bra rabatt. Säger som han en gång sa. "hur man än gör så är man lurad". Får säga att denna tråd är mycket intressant.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är inte själv idén med en världsgaranti att man ska kunna åberopa den vart som helst i världen och få sina problem åtgärdade kostnadsfritt. Att behöva betala för frakt till HK låter ju absurt! Som AD är ju affären rolex representant just på den ort man befinner sig. Sen får väl AD och Rolex lösa sin kredit och debit bäst de vill!
 

san

Cartier
2-Faktor
Så för att sammanfatta det hela: En AD ska ombesörja garantireparationer kostnadsfritt. Huruvida de görs på egen hand eller skickas till Rolex själva spelar mindre roll. AD:n får inte ta ut några som helst avgifter i form av hanteringskostnader, frakt eller dylikt, utan huvudprincipen är att kunden inte ska belastas så länge det rör sig om ett garantiärende (förutsatt att AD:n i fråga följer de av Rolex uppsatta riktlinjerna).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Så för att sammanfatta det hela: En AD ska ombesörja garantireparationer kostnadsfritt. Huruvida de görs på egen hand eller skickas till Rolex själva spelar mindre roll. AD:n får inte ta ut några som helst avgifter i form av hanteringskostnader, frakt eller dylikt, utan huvudprincipen är att kunden inte ska belastas så länge det rör sig om ett garantiärende (förutsatt att AD:n i fråga följer de av Rolex uppsatta riktlinjerna).

Bra sammanfattning.
Men man tycker ju att det borde vara ett krav att följa Rolex riktlinjer ifall man ska vara AD.
 

san

Cartier
2-Faktor
I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.
Denna kostnad är mer eller mindre priset för att få vara AD.
Det kanske är så enkelt?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det kanske är så enkelt?

Tja, verkar så. Produktansvar och ersättning är två skilda saker. En MCverkstad för Triumph berättade tex för mig att de bara fick halva ersättningen för verkstadskostnaden när det var garantiåtagande från Triumph. Jag har själv bråkat med Samsung samt om man läser hur det funkar på softairguns så får inte ÅF en krona vid garantiärende från producent.
 
I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.


Det finns regler och säkert en hel del undantag även här, i vissa bransher så kan man få ett lägre pris på produkterna mot att man åtar sig att göra ev reperationer själv och inte belastar leverantören med dessa....
 

par

Patek
2-Faktor
Tja, verkar så. Produktansvar och ersättning är två skilda saker. En MCverkstad för Triumph berättade tex för mig att de bara fick halva ersättningen för verkstadskostnaden när det var garantiåtagande från Triumph. Jag har själv bråkat med Samsung samt om man läser hur det funkar på softairguns så får inte ÅF en krona vid garantiärende från producent.
Just gällande mc så brukar man få betalt mycket mindre per fakturerad timme när generalagenten betalar så är nog så de kan mena kanske?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utifrån ett kundperspektiv så förväntar jag mig att en AD, kostnadsfritt, ska ta hand om min klocka vid ett garantiärende oavsett vart jag köpt klockan, givet att klockan har en världsgaranti. Hur de sedan gör med själva klockan och skickar den hit och dit är liksom inget jag bryr mig om...jag vill bara ha hjälp att lösa garantiproblemet snabbt, smidigt och kostnadsfritt.

Sen kan jag ju tycka att det är direkt korkat av en AD att krångla med kunder just kring garantiärenden. Nu verkar många inte vilja ha kunder alls... Även om klockan är köpt någon annan stans är det ju ett kanontillfälle för en AD att visa hur bra de är...ett garantiärende är ju en grymt bra chans till merförsäljning.....

"Självklart fixar vi klockan på garantin, inga problem. Är det här din enda klocka? Har du funderat på att ha ytterligare en klocka att variera med? Låt mig få visa några andra modeller vi har inne som du kanske skulle uppskatta..."

"Nu är klockan tillbaka från reparationen, jag såg att länken är ganska sliten. Har du funderat på att ha den på ett sportigt gummiband istället för att få lite variation? Låt mig få visa några andra typer av band som jag vet att många andra uppskattar till just den modellen...."

etc etc etc....

Obegripligt! Har de inga säljutbildningar för personal i klockbutiker? ;)
 

EpicS

Omega
tycker uret har bra priser om du jämför med nymans och dylik, en 16618 som går för 260 kostar 205 på uret, 55 tuss kan kännas :)
 

naggge

Panerai
tycker uret har bra priser om du jämför med nymans och dylik, en 16618 som går för 260 kostar 205 på uret, 55 tuss kan kännas :)


Du kan nog ganska enkelt pruta bort en stor del av de 55' om du frågar snällt hos Nymans.

I många fall är det nog inga problem att få samma priser som Uret i en "riktig" butik i Sverige.
 
  • Like
Reactions: Wii

EpicS

Omega
Du kan nog ganska enkelt pruta bort en stor del av de 55' om du frågar snällt hos Nymans.

I många fall är det nog inga problem att få samma priser som Uret i en "riktig" butik i Sverige.
mycket möjligt! självklart är det servicen och hela grejen att köpa på nymans och dyl och har man bra relation får man ju ner priset , men hela grejen är ju att man går in pekar och köper :D
 

Clocksauce

Cartier
Men så är det för många, finns ändå lönsamhet i det. Om jag minns rätt gäller även samma mot tex försäkringsbolag att man normalt sett handlar upp en lägre timpeng?


Stämmer, varför bolagen vill ha rätt att hänvisa kunden till särskilda verkstäder, men det är ju en upphandling som verkstäderna har mycket att vinna på, alla märkeförsäkringar som Volvia/BMW märkesförsäkring går ju just ut på att allt ska skötas på just deras verkstäder, även om det blir ett helvete för kunden som kanske bor i Jokkmock, långt ifrån närmaste märkesverkstad.
 

djanbin

Omega
I princip alla varor som säljs inom EU omfattas vad jag förstår av sk producentansvar. Det innebär att alla kostnader för garanti ska tas av tillverkaren. Varför skulle klockor vara annorlunda? Att AD skulle reparera gratis och ta det som kostnad i den egna bokföringen låter minst sagt märkligt. Det funkar inte så på några andra produkter iaf.
Schweiz ingår inte i EU, kan det ha någon effekt?

Sen är det ju så att det är tillverkaren, inte ADn som bedömer vad som är garanti eller ej. En enkel ruckning och trycktest görs ju såklart hos AD vid behov. Kan man misstänka skada orsakad av användaren är det såklart tillverkarens sak att bedöma, stötskada etc...


Att Zed ringt Rolex och fått en dam på tråden som kommenterar Nymans, en av tusentals återförsäljare i världen, låter sjukt osannolikt. En bluff av rang?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Schweiz ingår inte i EU, kan det ha någon effekt?

Sen är det ju så att det är tillverkaren, inte ADn som bedömer vad som är garanti eller ej. En enkel ruckning och trycktest görs ju såklart hos AD vid behov. Kan man misstänka skada orsakad av användaren är det såklart tillverkarens sak att bedöma, stötskada etc...


Att Zed ringt Rolex och fått en dam på tråden som kommenterar Nymans, en av tusentals återförsäljare i världen, låter sjukt osannolikt. En bluff av rang?


Hörredu din lilla pajas. :)

Jag har lagt ut numret. Ring dit själv och prata med kvinnan. Namnet kan du få via PM. Hon hejdade sig innan hon sa något om Nymans men hennes reaktion räckte.

Är du anställd av Nymans möjligen?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Utifrån ett kundperspektiv så förväntar jag mig att en AD, kostnadsfritt, ska ta hand om min klocka vid ett garantiärende oavsett vart jag köpt klockan, givet att klockan har en världsgaranti. Hur de sedan gör med själva klockan och skickar den hit och dit är liksom inget jag bryr mig om...jag vill bara ha hjälp att lösa garantiproblemet snabbt, smidigt och kostnadsfritt.

Sen kan jag ju tycka att det är direkt korkat av en AD att krångla med kunder just kring garantiärenden. Nu verkar många inte vilja ha kunder alls... Även om klockan är köpt någon annan stans är det ju ett kanontillfälle för en AD att visa hur bra de är...ett garantiärende är ju en grymt bra chans till merförsäljning.....

"Självklart fixar vi klockan på garantin, inga problem. Är det här din enda klocka? Har du funderat på att ha ytterligare en klocka att variera med? Låt mig få visa några andra modeller vi har inne som du kanske skulle uppskatta..."

"Nu är klockan tillbaka från reparationen, jag såg att länken är ganska sliten. Har du funderat på att ha den på ett sportigt gummiband istället för att få lite variation? Låt mig få visa några andra typer av band som jag vet att många andra uppskattar till just den modellen...."

etc etc etc....

Obegripligt! Har de inga säljutbildningar för personal i klockbutiker? ;)

Tack!
Du förmedlade mina tänkar nästan ordagrant.
100% medhåll.

Helt ofattbart att ett företag som livnär sig på lyxprodukter kan vara sådana klåpare när det gäller service och kundbemötande.
 

Tome

Cartier
Måste tacka alla för ovärdeliga inlägg på min initiala fråga. Jag har fått oerhört mkt mer info om ADs och garantier än vad jag hade innan. Blev en bra tråd!
 

san

Cartier
2-Faktor
Måste tacka alla för ovärdeliga inlägg på min initiala fråga. Jag har fått oerhört mkt mer info om ADs och garantier än vad jag hade innan. Blev en bra tråd!

Nästan så att mod borde byta trådtitel så att den bättre reflekterar trådens innehåll. För att inte tala om hur mycket det skulle underlätta för de som googlar och har sig i jakt på svar på just den här frågan :)
 
Topp