• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gråhandel, AD och garantier (fka uret.se)

Jens B

Omega
Självklart! Blir spännande att se .

Förövrigt så tyckte jag att dem var rätt tråkiga att ha att göra med på Krons.. Blev inte direkt sugen på att gå dit nästa gång det ska köpas klocka.
 

Optimisten

Cartier
Detta är mina egna erfarenheter, och hur jag tror det ligger till.

Svenskar är "Internetvana", öppna för internationella affärer och samtidigt ganska snåla. Därför är en stor andel av de fina klockorna här ursprungligen sålda av AD:s i utlandet. Till skillnad från t.ex. Italien där jag gissar att klockor snurrar runt mer nationellt mellan olika ställen i samma land.

Kanske är det så att en Rolex AD i Sverige skall stå för reparation alternativt frakt till Genève för alla kunder som kommer in med en Rolex med giltig garanti. För detta får de troligtvis någon sorts, men inte full, kostnadstäckning från Rolex. Så många Svenska Rolex AD har tröttnat på att ständigt göra en dålig deal på Garantier, så de drar lite halvlögner. Och ser till att få betalt, av kanske både dig och Rolex...

Rob. E är lite smartare. Enkla garantifall sätter de en egen urmakare på, typ lite snabbt, kom ihåg att de nog kan få kostnadsersättning från Rolex + det blir bra goodwill hos kunder, t.ex. när det blir dags för en 5000 SEK service eller reparation utanför garanti etc. så kanske man vänder sig till dem. För även om det är poppis att köpa klocka från utlandet, så servar ju de flesta lokalt. Så på detta sätt kan Rob. E. tjäna även på "Internetköpare".

MEN undrar du, hur får Rob. ekonomi i de där dyra returfrakterna till Genève? Jag är ganska säker på att de samlar ihop klockor under några veckor, eller i väntan på en (viktig) kund som köpt sin klocka hos dem, och sedan skickar allt i ett enda stort paket. På det sättet kostar frakten "inget", och returfrakten lär väl Rolex stå för. Att Rob. E. kan samsända klockor tror jag underlättas av deras stora försäljning av Rolex. Jag misstänker att på butiksbasis, i Stockholm, säljer Rob.E. Rolex för mer pengar per år än Nymans. T.ex. ofta fullt av kineser hos Rob. som pratar med deras (minst) två kinesspråkiga butiksbiträden. Detta är iaf min gissning.

Den intresserade ser att Nymans har större omsättning, men de är också 3 butiker och med en olika märkesuppsättning i varje butik.

Oms 75 MSEK
http://www.solidinfo.se/foretag/rob-engstrom-trading-aktiebolag-45A6/ekonomi

Oms 252 MSEK
http://www.solidinfo.se/foretag/ab-nymans-ur-1851-FB8F/ekonomi


och som jag misstänkte, lite mindre
Oms 22 MSEK
Bo B
http://www.solidinfo.se/foretag/bo-berggren-urhandel-aktiebolag-86A7/ekonomi


Värt att notera är att Bo och Rob. ökat oms med cirka 50% sedan 2009, medan Nymans ökat med 65%. Inte illa!Mitt i en freaking internationell lågkonjunktur (som inte ännu nått oss riktigt).

Den som är duktig på redovisningar kan säkert analysera vilka av firmorna som går bra och bäst, det är ju inte alltid så enkelt som att titta på resultatet.

Jag noterar 18 millar i vinst för Nymans senast. Undra om ägarna köpte någon klocka? Jag har hört att man får en rätt bra hög med klockor för runt 18 miljoner kr... :)
 

Jens B

Omega
Fick svar på mitt mail till IWC för ett tag sen. Dem skrev att handlarna har rätt att ta ut vilka avgifter dem vill, men dem erbjöd sig också att ordna med frakten åt mig gratis.

Däremot så måste jag gå till Krons igen och få något som kallas för case repair number, så det har inte riktigt blivit av än. Sen får vi väl se om IWC ändrar sig när dem märker att den är köpt online :p

Men än så länge, tummen upp för IWC iaf!
 

Bolio

Panerai
Fick svar på mitt mail till IWC för ett tag sen. Dem skrev att handlarna har rätt att ta ut vilka avgifter dem vill, men dem erbjöd sig också att ordna med frakten åt mig gratis.

Däremot så måste jag gå till Krons igen och få något som kallas för case repair number, så det har inte riktigt blivit av än. Sen får vi väl se om IWC ändrar sig när dem märker att den är köpt online :p

Men än så länge, tummen upp för IWC iaf!

Krons lär ju skämmas när du går dit och blivit lovad av IWC att de står för frakten ( jag hoppas iallafall att de skäms ).

Nu vet jag inte om du skojjade till det lite ang online då kan du glömma denna fråga. Hur ska de kunna få reda på att du köpt den online om cert är korrekt skrivet med AD stämpel och datum? Du kan ju köpt den på platsen där AD finns.
 

Jens B

Omega
Krons lär ju skämmas när du går dit och blivit lovad av IWC att de står för frakten ( jag hoppas iallafall att de skäms ).

Nu vet jag inte om du skojjade till det lite ang online då kan du glömma denna fråga. Hur ska de kunna få reda på att du köpt den online om cert är korrekt skrivet med AD stämpel och datum? Du kan ju köpt den på platsen där AD finns.


Jo men jag ska ju skicka kvittot på köpet till IWC tillsammans med det här numret, så vi får väl se helt enkelt
 

Bolio

Panerai
Jo men jag ska ju skicka kvittot på köpet till IWC tillsammans med det här numret, så vi får väl se helt enkelt

Jaha är det så. Trodde inte att kvittot från första köpet måste vara med. Står det som krav på deras garantiärenden? Har själv ingen IWC men jag har lämnat in ur från andra märken som inhandlats online och aldrig haft det problemet så länge alla andra uppgifter finns att tillgå.
Oavsätt hoppas jag det löser sig på allra bästa sätt för dig.
 
Topp