• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Graal eller icke graal?

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ganska uttjatat begrepp. I min värld möjligen en klocka som man eftertraktar såpass mycket att när man väl har den så är man nöjd, köper och säljer aldrig något mer, lägger ner allt vad klockor heter förutom den här enda. Någon sådan kan jag med gott samvete inte se att det finns för mig just nu(vad jag vet), kanske en sub som användes av Connery i en bondfilm:cool:
Exakt! Då lägger man ner klocktokeriet. Problemet är att en graal är så svårfångad, att den inte går att fånga, för då man har den i handen (runt handleden), så dyker det genast upp en annan :)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
RPR_IMG_6622.jpg
Den här har jag aldrig sett! Vad är storyn bakom denna?
 

erlpes

Omega
Alla har väl sett Indiana Jones - det är ju inte ytan på graalen (i.e priset) utan resan dit som räknas.
För egen del skulle det nog vara en av de ursprungliga Rolex Explorer - 6610 eller den ännu tidigare 6350.
Skulle inte heller tacka nej till en av de ursprungliga Blancpain FF - eller en Breguet Classique månfas.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Patek 2499 är så graaligt det kan bli! Frågan är om man kan ha flera graaler? t.ex 6538 i prisklass några 100 k och Patek 2499 i hurdyrtsomhelst klassen?
 

Apansson

Torpare
Här är min! AP RO extra thin i helguld med blå tavla, ref 15202OR.OO.1240OR.01. Listpris 468000kr. Mer goldmember än såhär blir det gärna inte!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    33.2 KB · Visningar: 87

Andrew

Cartier
Om man ska vara seriös, och det ska man ju, är väl egentligen endast klockor som den vittavlade gmt:n och andra mytomspunnna (men ej bekräftade) klockor graaler? Då den heliga graalen är den bägare som Jesus och hans lärjungar ska ha druckit ur vid den sista måltiden. Och varken Jesus, hans lärjungar, bägaren eller vinet är väl bekräftade vad jag vet.

Jesus som historisk person är det få historiker som ifrågasätter.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Du skrev väl att en Graal kunde vara dyr, och därav svåruppnåelig? Att pynta en halv miljon för en klocka är ganska svårt att uppnå för de flesta, oavsett hur mycket klocknörd man är kan jag tro...
Om den hade vaktats av den här killen och kostat en halv miljon hade den kvalat in som graal.
HolyGrail014.jpg
Personalen på nymans, däremot, är faktiskt betydligt trevligare än ryktet gör gällande..
 
Topp