• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Graal eller icke graal?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Här är min! AP RO extra thin i helguld med blå tavla, ref 15202OR.OO.1240OR.01. Listpris 468000kr. Mer goldmember än såhär blir det gärna inte!
Heter den verkligen "extra thin"? Det är ju en ref 15202, dvs en klassisk Jumbo motsvarande min 5402. Dagens ståljumbo heter 15202 St (som i Steel). Dessa är ju tunna i sig, drygt 7mm.
 

Hardy

Thug
Just detta ex av speedy är väl lite graalig.

buzz_aldrin_omega.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Just detta ex av speedy är väl lite graalig.

buzz_aldrin_omega.jpg

calling hejo ...

hur många jävla Speedmasters cirkulerade det där uppe i kapseln egentligen? på EVA-bilder ser man ju ibland att de har en på varje arm (mission time och home time?) fast det är bara en listad i italienarnas flown-chart (deras personliga? fick de kvittera ut den andra för varje mission?) o här har Buzz en på armen utan dräkt? när är denna bilden tagen? satt de i dräkten under hela uppdaget? eller fick de ställa sig o knyta på klockan på utsidan när de skulle klättra ner på månen?

Cooper och Conrad "oh so cool" i sina AO och Speedys

med nåt annat också på ena armen...

 
  • Like
Reactions: Wii

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbigt, JakobZ har pm'at mig ett helt dygn om att det genast måste skapas ett heliga graal-underforum. Det kommer inte att hända, möjligen läggs det upp en klistrad graaltråd istället. ;)
 

Hardy

Thug
calling hejo ...

hur många jävla Speedmasters cirkulerade det där uppe i kapseln egentligen? på EVA-bilder ser man ju ibland att de har en på varje arm (mission time och home time?) fast det är bara en listad i italienarnas flown-chart (deras personliga? fick de kvittera ut den andra för varje mission?) o här har Buzz en på armen utan dräkt? när är denna bilden tagen? satt de i dräkten under hela uppdaget? eller fick de ställa sig o knyta på klockan på utsidan när de skulle klättra ner på månen?

Cooper och Conrad "oh so cool" i sina AO och Speedys

med nåt annat också på ena armen...


Kan inte svara. Men jävlar viket swag de har
 

Apansson

Torpare
Heter den verkligen "extra thin"? Det är ju en ref 15202, dvs en klassisk Jumbo motsvarande min 5402. Dagens ståljumbo heter 15202 St (som i Steel). Dessa är ju tunna i sig, drygt 7mm.
På APs hemsida står den som extra thin. Är inte alls insatt, tycker bara den är fin, men lägger inte för mycket tid på den då den är totalt ouppnåelig!
 

plexan

Cartier
Mitt livs Graal är ett fint litet hus på landet, sen har jag graal klockor också såklart men dom är ändå längre ner på graal skalan så att säga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

hejo

Panerai
calling hejo ...

hur många jävla Speedmasters cirkulerade det där uppe i kapseln egentligen? på EVA-bilder ser man ju ibland att de har en på varje arm (mission time och home time?) fast det är bara en listad i italienarnas flown-chart (deras personliga? fick de kvittera ut den andra för varje mission?) o här har Buzz en på armen utan dräkt? när är denna bilden tagen? satt de i dräkten under hela uppdaget? eller fick de ställa sig o knyta på klockan på utsidan när de skulle klättra ner på månen?

Cooper och Conrad "oh so cool" i sina AO och Speedys

med nåt annat också på ena armen...


Va många frågor du ställer, sådandäringa som är såååå lätta att svara på.......

Jag känner mig ganska övertygad om att de speedys som kvitterades ut (lånades) hade NASA rätt bra koll på (trots att Buzz lyckades supa bort sin, vilket inte vore helt otroligt). Issue uren lämnades tillbaka i de flesta fall men det finns flera kända fall där NASA skänkt klockorna till vissa av Astronauterna eller deras familjer (här snackar vi Gral!!), White, Eisle etc. Mycket tyder på att Issueklockorna bara användes i samband med uppdragen, har inte sett några bilder där man ser den lite taffliga märkningen på Astrounaterna utanför uppdragen (detta är bara en gissning), sen kan man ju fundera över den här välorganiserade förvaringen....
nasa_moonwatch_s-n.jpg


Att de hade egna klockor med sig står utom allt tvivel, frågan är ju bara om de fick dessa eller om det var deras egna. Här har vi Mitchell när han förbereder sina TVÅ backupklockor.

mitchell.jpg


Angående Buzz och den berömda bilden så tog de garanterat på sig uren när dräkten var påtagen, innan handskarna åkte på (inne i månlandaren).

Slutligen så är det mer än rimligt att antaga att übercoole Conrad har sin Glycine Airman på sig på bilden du visar.
 

Johanw

Cartier
Va många frågor du ställer, sådandäringa som är såååå lätta att svara på.......

Jag känner mig ganska övertygad om att de speedys som kvitterades ut (lånades) hade NASA rätt bra koll på (trots att Buzz lyckades supa bort sin, vilket inte vore helt otroligt). Issue uren lämnades tillbaka i de flesta fall men det finns flera kända fall där NASA skänkt klockorna till vissa av Astronauterna eller deras familjer (här snackar vi Gral!!), White, Eisle etc. Mycket tyder på att Issueklockorna bara användes i samband med uppdragen, har inte sett några bilder där man ser den lite taffliga märkningen på Astrounaterna utanför uppdragen (detta är bara en gissning), sen kan man ju fundera över den här välorganiserade förvaringen....

Att de hade egna klockor med sig står utom allt tvivel, frågan är ju bara om de fick dessa eller om det var deras egna. Här har vi Mitchell när han förbereder sina TVÅ backupklockor.

Angående Buzz och den berömda bilden så tog de garanterat på sig uren när dräkten var påtagen, innan handskarna åkte på (inne i månlandaren).

Slutligen så är det mer än rimligt att antaga att übercoole Conrad har sin Glycine Airman på sig på bilden du visar.

Då är det hans personliga icke-buren-på-månen som han skänker i detta fallet?

OMEGA release
Dr. Buzz Aldrin: Legendary Moonwalker Lands at OMEGA's NYC BoutiqueOn July 20th the world will celebrate the 40th anniversary of the first lunar landing. On Wednesday, June 3, 2009, the OMEGA Flagship Boutique in New York City hosted an event featuring Apollo 11 lunar module pilot, Dr. Buzz Aldrin. Dr. Aldrin was the second man to walk on the Moon and the first to wear an OMEGA Speedmaster on the lunar surface. He was joined by Stephen Urquhart, the president of OMEGA.

omega_nyflagship01.jpg


Dr. Aldrin donated his own Speedmaster Professional Moonwatch to OMEGA; the watch will be part of the boutique's permanent display. Photos were taken with an authentic Apollo mission space suit followed by a press conference and a series of one-on-one interviews with key members of the local and national press.
A VIP cocktail reception attended by many celebrities and prominent New Yorkers capped off the eventful day.
 

Johanw

Cartier
Dags att börja tråla ryska Ebay & Blocket. Visste inte att även ryssarna använde Speedmaster. De är ju kända för att kränga allt för pengar.

In April 1970, the OMEGA Speedmaster contributed to the rescue of the Apollo 13 mission from a potential disaster, earning OMEGA the "Snoopy Award", the highest distinction awarded by the NASA astronauts. In another historical event, the Speedmaster was worn on the wrists of both the American astronaut Tom Stafford and the Russian cosmonaut Alexei Leonov during the historic Apollo-Soyuz space rendezvous. This was the first time the cosmonauts also wore the OMEGA Speedmaster. Ever since, the Speedmaster has been the official chronograph of all Russian manned space missions.

spirit-and-history_pioneering-spirit_speed-in-space_showroom_22.jpg
 

Yo-han

Troll probationary
Frågan är värd att lyfta ibland! Det finns säkert massa trådar om detta men jag startar en ny.

Graal ska vara något som är i princip omöjligt att nå i klockväg. Oavsett vad man har för ekonomisk ställning är inte detta en graal:

/ Jakob
Ehhhh. Tjusigt övre medelklassperspektiv.. Ekonomisk ställning är väl det enda relevanta, tillräckligt mycket pengar = finns ingen graal, väldigt liten disponibel inkomst = seiko kan vara en graal.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
2012 ramlar jag och en god vän in på meertz worldoftime i München lagom på lyset efter en kort flight och ett efter snabbt besök på airbräu. Jag skulle trada min 116610 mot en 16750 och framför mig i kön står en man med en klocka på armen som fick mig att baxna när jag såg den. En pp nautilus med blå tavla, så enkel men ändå så sattans vacker.

Visste inte vad det för klocka just då men Google blev min vän väl hemma i Sverige. Detta är min absoluta drömklocka en riktig graal!
yqu6utud.jpg



Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Yo-han

Troll probationary
Hur stämmer det inte? Ansenlig plånbok, ie jacob w, köpa sin "graal" rakt av på en nyck, hade han inte klippt en 6263 hade han ju kunnat köpa en patek gjord i ett ex utan problem om det nu var graalen. För en person med normal/höginkomst går det ju att nå en graal med lite sparande (hur mycket och hur länge beror ju på hur svåråtkomlig man definierar en graal) för en person utan ekonomiska resurser kan en seiko vara en graal, dvs något svåråtkomligt som endast finns vid en framtida horisont? Hur stämmer det inte? Graal är ju inte något objektivt utan är endast beroende på finansiell styrka (och i fallet av finansiell styrka hur vansinnigt långt man vill gå).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur stämmer det inte? Ansenlig plånbok, ie jacob w, köpa sin "graal" rakt av på en nyck, hade han inte klippt en 6263 hade han ju kunnat köpa en patek gjord i ett ex utan problem om det nu var graalen. För en person med normal/höginkomst går det ju att nå en graal med lite sparande (hur mycket och hur länge beror ju på hur svåråtkomlig man definierar en graal) för en person utan ekonomiska resurser kan en seiko vara en graal, dvs något svåråtkomligt som endast finns vid en framtida horisont? Hur stämmer det inte? Graal är ju inte något objektivt utan är endast beroende på finansiell styrka (och i fallet av finansiell styrka hur vansinnigt långt man vill gå).

En graal är per definition ouppnåelig. Det är inte beroende av prislapp. Är det bara en prisfråga är det ingen graal utan en önskeklocka. Urvattna inte begreppet tack.
 

Whedda

Rolex
Hur stämmer det inte? Ansenlig plånbok, ie jacob w, köpa sin "graal" rakt av på en nyck, hade han inte klippt en 6263 hade han ju kunnat köpa en patek gjord i ett ex utan problem om det nu var graalen. För en person med normal/höginkomst går det ju att nå en graal med lite sparande (hur mycket och hur länge beror ju på hur svåråtkomlig man definierar en graal) för en person utan ekonomiska resurser kan en seiko vara en graal, dvs något svåråtkomligt som endast finns vid en framtida horisont? Hur stämmer det inte? Graal är ju inte något objektivt utan är endast beroende på finansiell styrka (och i fallet av finansiell styrka hur vansinnigt långt man vill gå).

För mig stämmer inte det med begreppet graal.
Eftersom det är som du säger så att många medel eller höginkomstagare kan spara ihop till såväl en Patek som en Paul Newman är det för mig inte tillräckligt för att klassas som graal. Man KAN ju faktiskt som någon skivit belåna sitt hus även om ja inte skulle rekommendera det.

För mig är en graal något som man inte automatiskt kan köpa bara för att man är ekonomiskt oberoende. En vittavlad GMT eller exp1, Goldbergers Daytonas och andra modeller som må vara dyra men även begränsade av andra aspekter.

Ett annat exempel på graal för mig är Patek Nautilus 5711P. Mer eller mindre identisk med den "vanliga" Nautilusen men i platina istället för stål. Producerades i minimal upplaga och gick inte att köpa från Patek oavsett hur mycket pengar man har utan erbjöds till trogna kunder som redan ägde en handfull Grande complications och som inte är ute efter att sälja vidare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp