Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Grand Seiko 10th Anniversary GMT SBGM029

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Chrisse, 30 juni 2013.

1. Chrisse
    Trådstartare

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Artikelnummer: SBGM029
    Beskrivning: 10th Anniversary Limited GMT
    Urverk: 9s66 72h PR
    Boett: Stål
    Urtavla: Blå
    Glas: Sapphire
    Armband: SS
    Mått: 39,2mm
    Vattentät till: 100 meter

Tänkte bara krita ned lite om denna klocka och visa lite bilder.

Detta är min 2:a GS, köpte och "recenserade" min 200m dykare för ett tag sen, läs om den här:
    http://www.klocksnack.se/threads/grand-seiko-diver-200m-spring-drive-sbga029.6978/
    Där läser ni lite om GS som märke och vissa jämförelser.

Det finns också mkt skoj läsa under yonsson 's tråd:
    http://www.klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Så kommer inte gå in mkt på historik och annat, mer än att det är värt poängtera vilket hantverk GS är. Samtliga ur som lämnar GS (och Credor's) egen fabrik är ett 100% handbygge. Det är inget lämnat till slumpen, utan allt känns genomtänkt.

SBGM029 är en limiterad utgåva om 700 klockor, 500 för Japanska marknaden och resterande 200 till världen.

Varför köpte jag denna då?
    Blev imponerad av kvaliteten och finnishen på min första GS, så när jag letade en lite mindre och mer dressad klocka så började jag titta på denna. Ett val jag inte kan hylla mig själv nog för.

Har inte på säkert 10 år burit nått mindre än 42mm, så denna plutt på 39,2mm skulle kräva in en invänjning. Vid paketöppning kände jag att även om den var snygg, så skulle det flippas rätt omgående... men efter 2-3 dagar på handleden är jag fullkomligt förälskad.
    Storleken känns riktigt rätt, klockans dimensioner är helt rätt på så många sätt. GMT-bezeln är litte tunnare än den på ex Exp2, så urtavlan är ändå hyfsat stor. Luggarna är "böjda" precis rätt för att länken skall följa designen och sitta superbt på handleden.

Ska gå igenom del för del och förklara med bilder varför denna klockan är "fucking fantastic" (inte så objektivt, men kan tyvärr inte vara det efter att ha burit denna skönheten)

Länken:
    Vid första anblicken är länken helt borstad, vid närmare titt är kanterna polerade. Även fasningen på de höjda mittlänkarna är polerade. (ska visa med bilder vad jag menar)

Sitter fint på armen

En ganska taskig bild, men visar de putsade sidorna plus fasningen på mittlänkarna (blir fin effekt med högre mittlänkar än övriga länkarna)

Spännet är två fjädrande knappar, fäster bra och är "smutt"

Resten av klockan:

De har jobbat med med detaljer, se hur visarna är matta (borstade) upptill och polerade fasningar.

GMT-handen är guldfärgad (GS egna färger är ju blått och guld)

Datumhjulet ser vitt ut på håll, men är i själva verkat samma silvergrå som de borstade delarna på klockan

Baksida med sitt safirglas visar den blå titan-rotorn med sin tungsten-tyngd

Klockans borstade delar i kontrast till de putsade

Micikus, Noxin, ottwon och 13 andra gillar detta.
  2. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tillsammans med sin storebror SBGA029

[​IMG] [​IMG]

Nu till det bästa med klockan, urtavlan med visare mm.

Kristallen har en stark dubbel anti reflektions-beläggning, så detaljerna innanför blir väl synliga i alla ljus

Notera rehaut-ringen, den är fruktansvärt blank och hjälper till reflektera ljuset in på tavlat

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] Även tavlan är blank och reflekterar en del ljus och i vissa vinkar är som en spegel [​IMG] [​IMG]

Några handledsskott och översiktbilder

[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Snabb summering:
    En liten filur på handleden med stor närvaro, sitter superskönt och flörtar (gnistrar) med sin omgivning.
    Det blir lite som en kameleont, tavlan kan vara klarblå, svart till spegelblank beroende på ljus och vinkel. Nästan varje detalj på klockan har två sidor till sig, en borstad och en polerad.

Är superförtjust i denna klocka, den är helt enkelt helt rätt för mig.

Tack för titten och hoppas den reflekterar i en del utropstecken!!!

(om det är massa stavfel eller annat skumt kan det beror på att mina två döttrar, som jag älskar över allt annat, har tjatat hål i mitt huvud under författande av ovan stycke text, så nu ska jag mata dem)

Stefanweei, sherwan, Utforskaren och 19 andra gillar detta.
  3. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Det är så här foton skall tas. Snygga klockor. Kanske får pröva GS någon gång.

Chrisse gillar detta.
  4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tack för detta! Jag instämmer i att det är de högglanspolerade delarna i kombination med de borstade som får GS-klockorna att skimra och byta utseende beroende på ljusförhållande. Detaljfinishen är väldigt svår att fångapå bild. Det första man ser detta fenomen på är visarna, men även på indexarna återfinns samma finish. Jag har hittills bara sett denna nivå av finish på klockor från Grand Seiko.

Chrisse gillar detta.
  5. yonsson

Från:
    GBG
    Kolla in indexarna på bilden nedan,det som man först tror är borstat är veckat.

Bojke gillar detta.
  6. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Syns även på en del av mina bilder, lite typ mini-kitkat mönster

Edit: skulle nog kalla det räfflat mer.. syns med blotta öga nu ute i strålande sol

Ramlösa gillar detta.
  7. yonsson

Från:
    GBG
    Ja, jag såg det. Grymma bilder! Kul att du vant dig vid storleken också.

Chrisse gillar detta.
  8. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Jag är imponerad och jag förstår verkligen din glädje! Grym recension :)

Chrisse gillar detta.
  9. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Har alltid gillat idén med GS men tyckt att de jag sett antingen varit väl slätstrukna eller asiatiskt överdesignade. Men den där, den är ju helgrym!

Är det förresten bara rotorn som är i titan? Lustig detalj att bygga i lättviktsmaterial isf!

Chrisse gillar detta.
  10. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Är bara rotorn som är titan. Beror på högre stöttålighet osv, sen är det en liten tungsten-tyngd fästad i ena ändan för den skall rotera, genialiskt ;)

Ramlösa gillar detta.
  11. JayJay

JayJay Biskop

Jag är mållös. Jag har läst lite om den här modellen även tidigare och det är bara att konstatera: den är fantastisk! Stort grattis och tack för en grym recension med tillhörande grymma bilder.

Chrisse gillar detta.
  12. babanker

babanker Borgare

Från:
    F ks
    Har länge kikat på GS och du har verkligen sålt in dom! Grattis till dina 2 kamrater!

Chrisse gillar detta.
  13. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Tack för en kanonrecension! Jäklar vilken klocka det där är... och vilka bilder du har tagit..!
    - bär den med glädje & hälsa :)

Chrisse gillar detta.
  14. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Vad är egentligen Tungsteni klockan?

15. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Det sitter en tyngd på baksidan av rotorn. Man ser tre infästningar på rotorn.

Ramlösa gillar detta.
  16. Tuff

Tuff Stadsbo

Jag vill också ha....... Tack för en trevlig recension och än en gång grattis!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta

Chrisse gillar detta.
  17. _jonte

_jonte Friends of KS

Sjuka bilder bilder du bjuder på Chrisse!! Grymt fin klocka med, och dina bilder lyckas verkligen framhäva varenda detalj.
    Ser fram emot att få fingra på den nån dag! :D
    (PS. tungsten heter volfram på svenska)

Chrisse gillar detta.
  18. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tack!!

Vet om volfram, men låter så mkt glödlampa :)

Ramlösa och _jonte gillar detta.
  19. _jonte

_jonte Friends of KS

Upptäckte just att du bjuder på högupplösta bilder med om man klickar in på Photobucket (och väljer zoom-knappen 2ggr), det tackar vi för! :cigar:

Chrisse gillar detta.
  20. _jonte

_jonte Friends of KS

Och TIG-svetsning, det är manligt om nåt! :D
    Jävligt hypat på bla golfklubbor för ett antal år sen, tyckte mest det var löjligt att kalla det "tungsten" då...

Chrisse gillar detta.
  21. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Fint man kan komma riktigt nära :)

Skulle dock behövt lägga lite mer tid så det verkligen blir fokus.

Ramlösa gillar detta.
  22. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Hade en Hublot Ice Bang tidigare, den har ju en tungsten bezel, och i de sammanhangen har det aldrig talats volfram, så man är lite invand vid just engelska benämningen.

Dessutom nästan uteslutande varit på utlänska forum innan detta, så man blir lite skadad :)

Ramlösa gillar detta.
  23. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Fin klocka Chrisse!

Bild på frilagd rotor för den intresserade:

Nedro, DrDre, Chrisse och 1 annan gillar detta.
  24. yonsson

Från:
    GBG
    Kan ju tillägga att den andra "vanliga" blåtavlade versionen av denna SBGM005 är väldigt lik, men har orange GMT-visare och kortare gångreserv på grund av att den har en annan fjäder och rotor. Man kan ju hoppas att de släpper den gamla med svart tavla igen, fast i en nyare variant med längre gångreserv likt din. Fattar inte riktigt varför de slutade tillverka de vanliga versionerna då även de var grymma och sålde slut ganska fort.

25. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Supergöttigöttgött:)

Chrisse gillar detta.
  26. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Bara ett förtydligande.

Fick till mig jag editerar en del bilder för hårt, det finns INGEN efterbehandling alls, samtliga bilder är tagna direkt från kameran.

Om jag sysslat med efterbehandling skulle jag tagit bort allt damm och alla fingeravtryck :D

Ramlösa, yonsson, exxpert och 3 andra gillar detta.
  27. yonsson

Från:
    GBG
    Lite vitbalans har väl ingen dött av? -Jag kan intyga att ARen som sitter på GSarna är grym om det var någon som trodde du fått bort glaset med hjälp av filter.

Fast det där kallas nog förbehandling. Du rekommenderas att göra det INNAN du fotar. ;)

Chrisse gillar detta.
  28. Chrisse
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Tid är pengar, snabba foton och upp med dem på nätet bara :)

För lat för att hålla på, men skulle inte skada ibland.

Ramlösa gillar detta.
  29. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Intressant läsning om en snygg klocka! Gillade även dina bilder som höll hög klass :)

Chrisse gillar detta.
  30. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Grymt Chrisse! Är riktigt avundsjuk. Både på klockan och att du tar så bra bilder!

Chrisse gillar detta.