• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand seiko dykare

Holken

Panerai
Har precis insett att grand seiko dykarna är grymt snygga, men är dom verkligen värda det dom kostar?
Enligt mina få referenser så känns det väldigt konstigt att lägga så mycket pengar på en Seiko!?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut inte. Seiko är rent skit. Jag skulle aldrig lägga mer än 500kr på en Seiko.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Mitt svar är nog, det beror på vad man vill ha som köpare, är man ute efter prestige, diskretion eller exlusivitet..? Exempelvis en Patek Phillipe vinner utan tvekan över exempelvis en A. Lange &Söhne i ren prestige, men jag skulle ändå hellre ta en Lange över Pateken i samma prisklass eftersom Langen är mera ovanlig och tillverkas i mindre upplagor och graden av hantverket troligen är högre på Langen eftersom tillverkningen endast ligger på några få tusen klockor per år.

För mig hamnar Grand Seiko i en liknande katogeri, mindre prestige men mera exlusiva/tillverkade i lägre volymer - några få tusen per år. Kort och gott, vill man ha prestige och högt andrahandsvärde - välj Rolex. Är man ute efter nått ovanligare, nått som inte massprodukseras, har högt hantverk i sig och vet att man inte är någon flippare i högre grad - välj GS:en. Annars kan man väl alltid handla begagnat.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Zed skrev:
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*

Hahah, +1
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
En sann klockälskare dissar inte fina klockor, och aldig skulle jag exempelvis dissa Rolex, snarare gör jag väl tvärtemot :mrgreen: som jag sa det beror helt på vad man som kund är ute efter att få för sina pengar :) men för min egen del lägger jag hellre mina pengar på nått som tillverkas i mindre upplagor och där ett högt hantverk finns.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Grand seiko dykare

80talisten skrev:
En sann klockälskare dissar inte fina klockor, och aldig skulle jag exempelvis dissa Rolex, snarare gör jag väl tvärtemot :mrgreen: som jag sa det beror helt på vad man som kund är ute efter att få för sina pengar :) men för min egen del lägger jag hellre mina pengar på nått som tillverkas i mindre upplagor och där ett högt hantverk finns.
+1
Särskilt de gamla GS från 60- och början av 70-talet är ju helt fantastiskt fina. Synd att de inte fortsatte med tillverkningen dessa, a'la datejust.
Sen är ju smaken som baken... :-D
 

Gavve

Greven
2-Faktor
80talisten skrev:
En sann klockälskare dissar inte fina klockor, och aldig skulle jag exempelvis dissa Rolex, snarare gör jag väl tvärtemot :mrgreen: som jag sa det beror helt på vad man som kund är ute efter att få för sina pengar :) men för min egen del lägger jag hellre mina pengar på nått som tillverkas i mindre upplagor och där ett högt hantverk finns.

Jo men köper inte att de jobbar under samma varumärke i flera olika segment... oavsett om det står "Grand" innan eller inte. Fryser man till på hantverk finns det ju andra märken, exempelvis Lange som du nämner.

Dock föredrar jag att ett uttalat lågprismärke också marknadsför dyrare labels snarare än tvärtom, även om jag inte gillar det.

Har planer på att provcykla en seiko i 1000-2000 kr-klassen, precis där de ska ligga i pris
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Möjligen hade man sluppit de här diskussionerna om man istället hade kört på namnet Credor och fimpat "Grand Seiko" från början?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Gavve skrev:
80talisten skrev:
En sann klockälskare dissar inte fina klockor, och aldig skulle jag exempelvis dissa Rolex, snarare gör jag väl tvärtemot :mrgreen: som jag sa det beror helt på vad man som kund är ute efter att få för sina pengar :) men för min egen del lägger jag hellre mina pengar på nått som tillverkas i mindre upplagor och där ett högt hantverk finns.

Jo men köper inte att de jobbar under samma varumärke i flera olika segment... oavsett om det står "Grand" innan eller inte. Fryser man till på hantverk finns det ju andra märken, exempelvis Lange som du nämner.

Dock föredrar jag att ett uttalat lågprismärke också marknadsför dyrare labels snarare än tvärtom, även om jag inte gillar det.

Har planer på att provcykla en seiko i 1000-2000 kr-klassen, precis där de ska ligga i pris

Prova något ur SARB Serien så kanske du ändrar dig, prisklass 4-5 K ca, en otroligt bra finish och kvalitet för det priset.
50 H reserv, hack, manuell uppdragning mm.

Ruskigt fin och bra länk mm.

Se lite bilder här ( Ja, jag gillar Seiko )

5d6d9a3b.jpg


9dd6aed0.jpg


30a7c696.jpg


3e145dad.jpg


0fde3104.jpg


aaf7b2e2-1.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Gavve skrev:
Jo men köper inte att de jobbar under samma varumärke i flera olika segment... oavsett om det står "Grand" innan eller inte. Fryser man till på hantverk finns det ju andra märken, exempelvis Lange som du nämner.
Fast jag har tyvärr inte ekonomin för att köpa något från Lange, då är ändå Seikos premium ett självklart val för min del då det ändå är realistiska priser men fortfarande ett högt hantverk i produkten.
 

carlanton

Audemars
Jättefina klockor, men en bra klocka består till 90% av bra marknadsföring. Allt handlar om vad märket förknippas med. Vi stillasittande män behöver prylar som påminner oss om de stordåd och äventyr vi aldrig kommer få uppleva.
 

Ricrob

Patek
Zed skrev:
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*

Nu hänger jag inte med...? Seiko ÄR ju mycket bättre är Rolex, för Rolex är bara skräp! :mrgreen:
 

Ricrob

Patek
Ricrob skrev:
Zed skrev:
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*

Nu hänger jag inte med...? Seiko ÄR ju mycket bättre är Rolex, för Rolex är bara skräp! :mrgreen:

Skämt åsido, så håller jag med på de flesta punkter ovan. Inget fel på Seiko i sig och hantverken är fantastiska men som ngn sa, så sänker de sig själva med att massproducera klockor i 1-5k klassen, samtidigt som de vill ha 50-100k för en GS som bara ett freak kommer känna till och igen, de övriga tänker Ur&Penn.. Svårt val är det ändå, för när man klämt på en GS, så fattar man kärleken bakom ändå.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Zed skrev:
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*

Nu hänger jag inte med...? Seiko ÄR ju mycket bättre är Rolex, för Rolex är bara skräp! :mrgreen:
Nu skall du icke gå emot normen.. :mrgreen:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Ricrob skrev:
Zed skrev:
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*

Nu hänger jag inte med...? Seiko ÄR ju mycket bättre är Rolex, för Rolex är bara skräp! :mrgreen:

Skämt åsido, så håller jag med på de flesta punkter ovan. Inget fel på Seiko i sig och hantverken är fantastiska men som ngn sa, så sänker de sig själva med att massproducera klockor i 1-5k klassen, samtidigt som de vill ha 50-100k för en GS som bara ett freak kommer känna till och igen, de övriga tänker Ur&Penn.. Svårt val är det ändå, för när man klämt på en GS, så fattar man kärleken bakom ändå.
Om man läser inlägg #6 tycker jag att jag gav en rätt bra sammanfattning -

80talisten skrev:
Mitt svar är nog, det beror på vad man vill ha som köpare, är man ute efter prestige, diskretion eller exlusivitet..? Exempelvis en Patek Phillipe vinner utan tvekan över exempelvis en A. Lange &Söhne i ren prestige, men jag skulle ändå hellre ta en Lange över Pateken i samma prisklass eftersom Langen är mera ovanlig och tillverkas i mindre upplagor och graden av hantverket troligen är högre på Langen eftersom tillverkningen endast ligger på några få tusen klockor per år.

För mig hamnar Grand Seiko i en liknande katogeri, mindre prestige men mera exlusiva/tillverkade i lägre volymer - några få tusen per år. Kort och gott, vill man ha prestige och högt andrahandsvärde - välj Rolex. Är man ute efter nått ovanligare, nått som inte massprodukseras, har högt hantverk i sig och vet att man inte är någon flippare i högre grad - välj GS:en. Annars kan man väl alltid handla begagnat.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Grand seiko dykare

Ricrob skrev:
Ricrob skrev:
Zed skrev:
Gavve skrev:
Hantverket är det inget fel på, men det är fortfarande en Seiko.
Personligen har jag svårt för märken med ett så pass stort prisspann på sina produkter. Nu kommer jag iofs inte på något bättre exempel än Seiko som representerar detta.

+1

Förstår inte riktigt hypen kring Seiko. Det är säkert kanonfina ur men det känns som att det gått troll i det där med att hylla Seiko som något överlägset och i andra meningen lite diskret sänka Rolex. Återkommande bajsnödigt fenomen på många forum.

En förklaring kan vara att man tror att man är en riktig WIS så fort man ser förbi märket Seiko och ställer deras klockor framför allt annat. :mrgreen: *flamesuit ON*

Nu hänger jag inte med...? Seiko ÄR ju mycket bättre är Rolex, för Rolex är bara skräp! :mrgreen:

Skämt åsido, så håller jag med på de flesta punkter ovan. Inget fel på Seiko i sig och hantverken är fantastiska men som ngn sa, så sänker de sig själva med att massproducera klockor i 1-5k klassen, samtidigt som de vill ha 50-100k för en GS som bara ett freak kommer känna till och igen, de övriga tänker Ur&Penn.. Svårt val är det ändå, för när man klämt på en GS, så fattar man kärleken bakom ändå.
Alla har vi olika MO för vårt klockintresse. Jag har bara intresse för min egen skull, bryr mig inte alls ifall nån tror min GS eller whatever är en 'billig' seiko/etc.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
80talisten skrev:
Gavve skrev:
Jo men köper inte att de jobbar under samma varumärke i flera olika segment... oavsett om det står "Grand" innan eller inte. Fryser man till på hantverk finns det ju andra märken, exempelvis Lange som du nämner.
Fast jag har tyvärr inte ekonomin för att köpa något från Lange, då är ändå Seikos premium ett självklart val för min del då det ändå är realistiska priser men fortfarande ett högt hantverk i produkten.

Nä vem fan har det :D Respekterar alla som gillar och köper Grand Seiko och är av din uppfattning, även om jag själv inte förstår det hela :D

CaptainOats skrev:
Prova något ur SARB Serien så kanske du ändrar dig, prisklass 4-5 K ca, en otroligt bra finish och kvalitet för det priset.
50 H reserv, hack, manuell uppdragning mm.

Ruskigt fin och bra länk mm.

Se lite bilder här ( Ja, jag gillar Seiko )

Tack för tipset, men blir en SKX007, SeaUrchin eller liknande om det blir av :)
 

morrism

Audemars
Hade inte Grand Seiko strängare tester än COSC? Hade för mig att någon postade något om det, isåfall ska de ju vara mer pålitliga än många schweizare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
morrism skrev:
Hade inte Grand Seiko strängare tester än COSC? Hade för mig att någon postade något om det, isåfall ska de ju vara mer pålitliga än många schweizare.
Jodå det stämmer, sen finns det vissa limetied editions som har testats under högre krav ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att svara på trådstartarens fråga:

Som med mycket annat som man inte har koll på, så måste man sätta sig in i saken för att uppskatta det.
Har man koll på COSCs certifieringar kontra Grand Seikos kvalitetssäkring och egen certifiering, samt tillverkningsprocess och förstår skillnaderna i kombination med att man läser sig in i GS historik, så får man en bättre insikt i varför GS kostar som de gör.

Kombinera det med att läsa recensioner av GS och jämförelser med andra märken, så har du en bra grund att stå på för att själv bilda dig en uppfattning om ifall GS är prisvärda eller inte.

Självklart kan andra berätta för dig varför GS är prisvärda eller inte, men det bästa är alltid att själv läsa in sig.
Ett tips är att gå in på grandseikos hemsida och börja läsa lite.

Edit: Här gick jag loss lite på GS vs COSC.
viewtopic.php?f=2&t=2785&hilit=+grand

Edit2: Övergripande artikel om Seiko GS
viewtopic.php?f=2&t=2072&hilit=+artikel
 

DrDre

Patek
carlanton skrev:
Jättefina klockor, men en bra klocka består till 90% av bra marknadsföring. Allt handlar om vad märket förknippas med. Vi stillasittande män behöver prylar som påminner oss om de stordåd och äventyr vi aldrig kommer få uppleva.

Jag håller med dig. Väldigt mycket. Redan på 80-talet lär Rolex CEO ha hävdat att man säljer inte klockor utan lyxprodukter. Klockor idag handlar ju väldigt mycket om associationer, drömmar, identititsskapande etc. Vi ser det ju hela tiden i annonseringar och diskussioner om klockan XXXXX som bars av personen YYYY, eller klockan KKKK bars på den eller den händelsen (månäventyr, atlantseglingar etc etc). Detta har ju väldigt lite att göra med det rent mekaniska. Dessutom har det ju blivit betydligt mycket enklare att tillverkar klockor idag med hög precision iom datorstyrda maskiner. Utan att ha någon fakta som stödjer det, så skulle jag inte alls bli förvånad om många klockföretag idag lägger mer pengar på marknadsföring än på tillverkning (lön, maskiner, material).
 

point1

Cartier
Jag skulle gärna se att någon GS fantast kanske skrev lite mer vad de menar är så överlägset med Grand Seikos kvalitetskontrol, processer etc, speciellt jämfört med hur vanliga Seiko tillverkas. Gärna lite kortfattat och inte bara skriva googla. Det finns ju många schweiska urmakare som inte följer COSC, utan har ännu strängare regler, så det är ju inget unikt för Grand Seiko. Det är klart att om vi pratar om en specifik modell kan recensioner vara bra, men som helhet. Jag har läst ett fåtal recensioner, och jag förstår att spring-drive är ett bra system rent precicionsmässigt, samtidigt är det ju ett hybridsystem (har ju ett quartz-verk i sig) och därför är det inte speciellt förvånande att de har bättre precision än helt mekaniska ur, något annat vore ju konstigt. Utseendemässigt ser de ju ut att vara relativt fina, men är de verkligen så mycket finare än en Seiko?

Kan tillägga att min erfarenhet av GS är att jag tittat i deras butik i Paris, i övrigt har jag inte sett eller klämt på någon.
 

BME

Cartier
Jag som fortfarande är förhållandevis oinsatt jämfört med många andra här och anser mig vara fortfarande mer åt "svenne banan" hållet som bara känner igen Rolex och Omega som premiumklockor än "fullt insatt" i B&M, PP, Panerai, GS etc etc men är på god väg att inse storheten i många märken som jag aldrig hört talats om för 2 år sedan.
Jag känner fortfarande att Seiko är något man ser på Ur&Penn mm och även fast jag tycker att många GS modeller är väldigt läckra så är det någonting som inte riktigt klickar för mig.
Om det sen är som nämnts tidigare just det faktum att de gör klockor i ett så stort prisspann? Ja kanske det är något som satt sig i mitt undermedvetna...

Jag äger själv ett par Seikos i det lägre prisspannet och tycker att de är väldigt mycket klocka för pengen men för mig så är det just detta Seiko är för tillfället. Mycket klocka för en relativt billig peng och ett mycket fint insteg i de mekaniska urens värld.

Men om en månad eller ett år så kan detta helt ha vänts på ända, efter att ha läst Yonssons och 80-talistens mfl vurmande för Seiko om och om igen ;)

Jag förstår att de har högre krav än COSC på GS mm men som sagt än så länge så är det något som inte riktigt klickar mellan mig och GS...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Angående COSC-kraven så är de väl rätt förlegade även för schweiziska tillverkare? Man fortsätter dock att skicka urverken dit för certifiering med anledning av att det inte finns något annat. Patek kör väl ett eget system som är hårdare än COSC?

Vi har flera här som vittnar om en fantastisk tidhållning för Rolex nyare verk och Omegas 8500 som går långt utöver COSC med några sekunders avvikelse på flera veckor.

EDIT:

http://precisiontime.blogspot.se/2008/0 ... meter.html

Is it worthwhile buying a Chronometer? Buying a chronometer guarantees that your watch has been tested. The test is conducted on the bare movement with a generic COSC dial and hands, before it is mounted in the case for delivery. The test does not also guaranty that the certified accuracy will be guaranteed over the lifetime of the watch.

But the real problem with COSC certification is that they are thirty years old. With the best mechanical watches claiming accuracy to within +/- 1 second per day, the COSC standard of +4/-6 seconds per day seems rather archaic. Similary the +/-0.2 second per day standard for Quartz watches seems to loose relevance when the most accurate Quartz watches claim an accuracy of +/- 5 seconds to +/1 10 seconds per year.

Improvements in automated production techniques with their ever increasing ability to produce devices of the highest tolerances, means that what required a artisan fine hand a few decades ago can be achieved in mass production line today.

Unless the standards are tightened, every passing year makes COSC certification less relevant.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
point1 skrev:
Jag skulle gärna se att någon GS fantast kanske skrev lite mer vad de menar är så överlägset med Grand Seikos kvalitetskontrol, processer etc, speciellt jämfört med hur vanliga Seiko tillverkas. Gärna lite kortfattat och inte bara skriva googla. Det finns ju många schweiska urmakare som inte följer COSC, utan har ännu strängare regler, så det är ju inget unikt för Grand Seiko. Det är klart att om vi pratar om en specifik modell kan recensioner vara bra, men som helhet. Jag har läst ett fåtal recensioner, och jag förstår att spring-drive är ett bra system rent precicionsmässigt, samtidigt är det ju ett hybridsystem (har ju ett quartz-verk i sig) och därför är det inte speciellt förvånande att de har bättre precision än helt mekaniska ur, något annat vore ju konstigt. Utseendemässigt ser de ju ut att vara relativt fina, men är de verkligen så mycket finare än en Seiko?

Kan tillägga att min erfarenhet av GS är att jag tittat i deras butik i Paris, i övrigt har jag inte sett eller klämt på någon.
796777d1345471245-my-grand-seiko-hi-beat-add-accuracy-test-data-gs_cosc.jpg


http://www.watchesbysjx.com/2012/03/spe ... d.html?m=1

Spring drive är inget kvartsverk, fungerar precis som ett vanligt mekaniskt verk där trisyncro regulator (glidhjulet som alstrar elektrisk minimal elektrisk ström fränden mekaniska energin (drivfjädern och löpverket) för att kraftsätta en kvartskristall som står för frekvensen där sedan ett litet chip läser frekvensen och beordrar en elektromagnet att bromsa glidhjulets hastighet för att få till bra tidshållning. Jag brukar kalla Spring drive för klock ärmarna Cyborg (människa med digitala komponenter för att förbättra sig)
 
Topp