• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko GMT x 2 - ska man slå till?

Donkii

Boushh
2-Faktor
Beslut, beslut och beslut! Ge aldrig människan valmöjligheter, speciellt inte en klocktorsk.

En gammal arbetskollega hörde av sig sedan han fått höra att jag var "lite" intresserad av klockor och undrade om jag var intresserad av en klocka han fått som gåva från sin arbetsgivare för lång och trogen tjänst.

Sen släpper han nästa bomb, att han har en GMT Spring Drive sedan några månader tillbaka men som han tänkt göra sig av med då en annan klocka ska in under taket där hemma.

Han vill att jag ska komma med ett bud på någon av dem eller så kunde han tänka sig att göra ett paketpris på båda.

Vad är ett bra paketpris? Gillar ni någon av dem? Jag tokdiggar båda två vilket gör detta sjukt jobbigt och ev. väldigt dyrt :(

Bilderna är lånade så ni får bästa förutsättningar att hjälpa mig.

Denna är BNIB och aldrig använd. (Gåvan från arbetsgivaren).
GRAND SEIKO SBGM021
sbgm021_b.jpg

798813d1345652973-panerai-vs-grand-seiko-dilemma-sbgm021_a.jpg


Alternativ nummer två är denna som är använd under ett par månader.
GRAND SEIKO SPRING DRIVE GMT SBGE001
1230915d1380021347-grand-seiko-spring-drive-gmt-sbge001-sale-gs-gmt-1.jpg

484615d1312323703-what-ultimate-grand-seiko-sdgmtlight3.jpg
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Båda är ruskigt snygga! Dykaren tilltalar mig dock lite mer då den känns unik med dubbla gmt markeringar. Tufft val.. Måste vara frustrerande att tjejen sätter ner foten när man bara vill grotta ner sig!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ne fy fan, fuckoff ladies, det är dags att kasta sig in i träsket igen!

Tack för svaren hittills. Lutar mycket åt dykaren men får man ett fett paketpris så kommer jag inte att tacka nej till det :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftersom du frågar: 021an är otroligt fin. Endast överträffad av kronografen (om du vet vilken jag menar). 001an är - för mig som äger två Rolex Explorer tvåor - allt för lik (då jag väljer mellan de två)...

... Fast när Molle uttrycker sig så där självsäkert, då är det svårt att argumentera emot...

... men nu har jag ändå gjort det. :D

A
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Eftersom du frågar: 021an är otroligt fin. Endast överträffad av kronografen (om du vet vilken jag menar). 001an är - för mig som äger två Rolex Explorer tvåor - allt för lik (då jag väljer mellan de två)...

... Fast när Molle uttrycker sig så där självsäkert, då är det svårt att argumentera emot...

... men nu har jag ändå gjort det. :D

A


Svårt att inte göra en dykare som liknar Explorern :) men jag gillar 001an som fan men jag är beredd att hålla med dig.

021an känns som en outsider jag annars inte skulle ha kikat närmare på. Hmm.. Tror jag anar vilken krono du menar :)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Den nedre var ju toksval.... den hade jag nypt.... den första med vit tavla...... Sjukt tråkig.....usch!
 

Bolio

Panerai
Tycker själv att det är lite jobbigt när den typen av frågor dyker upp, jag ser mycket hellre att man får ett förslag på en summa från säljaren som man får överväga. Kan ju bli lite känsligt om det är en person som man känner väl och man lägger ett bud som man kanske vet är i lägsta laget och personen tar det så kommer det nog ändå kännas lite surt efteråt om får känslan av att man lurar nån. Nä låt personen komma med ett förslag som han är nöjd med och utgå från det.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tycker själv att det är lite jobbigt när den typen av frågor dyker upp, jag ser mycket hellre att man får ett förslag på en summa från säljaren som man får överväga. Kan ju bli lite känsligt om det är en person som man känner väl och man lägger ett bud som man kanske vet är i lägsta laget och personen tar det så kommer det nog ändå kännas lite surt efteråt om får känslan av att man lurar nån. Nä låt personen komma med ett förslag som han är nöjd med och utgå från det.


Visst är det känsligt men vår relation har högt i tak så jag är inte orolig. Det värsta som kan hända är att man får ett svar likt detta om budet är för lågt... "Hörru, man vill ju iallafall bli pussad på om man blir våldtagen".

Men vi får se var det landar :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Den nedre var ju toksval.... den hade jag nypt.... den första med vit tavla...... Sjukt tråkig.....usch!
Lustigt hur olika man kan tycka/känna! :happyhappy:

För mig är det precis tvärt om, 001an har i mina ögon allt för många designelement från annat håll, vilket gör den till en ... mischmasch... i brist på bättre ord... Jag ser Rolex 6542, äldre Seikodykare, nyare billigare Seikomodeller, Rolex Explorer...

... Detsamma kan sägas om 021an för all del (att det går att spåra många designelement från annat håll... kanske ännu fler än för 001an).

... Och "mischmasch" är ju ett galet ord i sammanhanget (jag anar att jag är ute på tunn is nu)... för två klockor som väcker rejält med habegär - och jag skulle gärna bära båda två (fast 43 mm är kanske lite väl stort)!

Jag förmodar att i jämförelsen mellan dessa två, så kan man ana min preferens vad det gäller urvalet från Seiko... Återstår för övrigt för mig att kliva över tröskeln och slanta upp för en GS... Alternativt ge mig in på vintage Seiko. Har dragit väl länge på det nu...

Hur som helst. Vore dumt för Donkii att missa tillfället som uppenbarat sig här!

A
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Snackade med han nu och han berättade att en gemensam bekant gett ett bud på 70k för båda klockorna.

Jag är tyvärr inte beredd att ge det för dem så jag får tyvärr tacka nej till en affär denna gång. Dock ska jag åka förbi i morgon och kika närmare på 001:an för att se om det är något att satsa på i framtiden.

Tack för er respons och sorry att jag inte kan bjuda er på lite nya vristskott :/
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Snackade med han nu och han berättade att en gemensam bekant gett ett bud på 70k för båda klockorna.

Jag är tyvärr inte beredd att ge det för dem så jag får tyvärr tacka nej till en affär denna gång. Dock ska jag åka förbi i morgon och kika närmare på 001:an för att se om det är något att satsa på i framtiden.

Tack för er respons och sorry att jag inte kan bjuda er på lite nya vristskott :/
Ingen fara, det går flera tåg!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SBGE001 är lite för stor och blingig för min smak. Storleken i kombination med bezeln gör att den i alla fall på bild ser väldigt blingig ut. De brukar ligga ute på forumen mellan 25' och 29', så jag tycker INTE du ska betala över 30.

Å andra sidan: Om man gillar blingen och kan leva med storleken, så har den ju allt: lume, GMT, spring drive.

Jag tycker SBGM021 är riktigt fin! Jag väljer aldrig klockor med ljus tavla, så den är inte för mig, men om man gillar storleken, så är den ju grym. Jag älskar de där klassiska visarna i kombination med den blåa visaren.
SBGM021_3.jpg


Edit: De vassa kanterna på tim och minutvisaren i kombination med de mjuka kanterna på GMT-visaren = mumma!!!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
SBGE001 är lite för stor och blingig för min smak. Storleken i kombination med bezeln gör att den i alla fall på bild ser väldigt blingig ut. De brukar ligga ute på forumen mellan 25' och 29', så jag tycker INTE du ska betala över 30.

Å andra sidan: Om man gillar blingen och kan leva med storleken, så har den ju allt: lume, GMT, spring drive.

Jag tycker SBGM021 är riktigt fin! Jag väljer aldrig klockor med ljus tavla, så den är inte för mig, men om man gillar storleken, så är den ju grym. Jag älskar de där klassiska visarna i kombination med den blåa visaren.
SBGM021_3.jpg


Kan hålla med dig lite i det du skriver. 021:an finns ju också med svart tavla tror jag vilket kanske skulle vara nått för dig :)
 
Topp