• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko Gmt

Kson

Patek
2-Faktor
Sitter och läser lite om Grand Seiko och hittar denna modellen är den lite för lik Rolex Explorer?
 

Bilagor

  • urur23.jpg
    urur23.jpg
    20.6 KB · Visningar: 815

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Galet snygg tycker jag! Vad är det för ref? Har den skruvad krona så är det verkligen en riktig hit i mina ögon! Diameter? Snälla inte mer än 40mm :)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Announcing a new release in the form of the Grand GMT Anniversary Edition is watchmaker Seiko. This high end model from the Japanese brand comes standard with shock absorption properties, stainless steel detailing, and a transparent backing revealing the intricate titanium/tungsten mechanism. Priced at $6,700 USD, a limited run of only 700 pieces makes this item both pleasing to the eye and highly collectible.


Ska se om jag kan hitta mer info..
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jaganata skrev:
Galet snygg tycker jag! Vad är det för ref? Har den skruvad krona så är det verkligen en riktig hit i mina ögon! Diameter? Snälla inte mer än 40mm :)

SBGM029 är en 10-års jubileumsklocka för SBGM001 (som är väldigt lik... en Rolle :))
39.2mm i diameter, du kan kolla på den i Globen hos Klockmäster.

sbgm029_back.jpg


Lånad bild med SBGM001:

IMG_0167a.jpg
 

Ricrob

Patek
Lik, ja!
Snyggare med tunnare bezel, ja!
Snyggare med stavindex, ja!
Snyggare GMT-hand, ja!
Vilken skulle jag välja, Rolex!
:mrgreen:
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Ricrob skrev:
Lik, ja!
Snyggare med tunnare bezel, ja!
Snyggare med stavindex, ja!
Snyggare GMT-hand, ja!
Vilken skulle jag välja, Rolex!
:mrgreen:

Det där påminner mig om en när en polare inför valet för några år sedan gjorde DN's valtest och var blåare en blå på varenda fråga.
Sista frågan var: "Ändrar det här hur du kommer rösta?"
Hans svar: "Nej, en gång Sosse alltid Sosse!" :D

Trångsynt är bara förnamnet! :lol:
 

fredrik

Omega
Helt enkelt snygg och välavvägd. Visarna påminner om Omega Seamaster från 60-70 talet. Massa detaljer som gör att det absolut inte är en Explorer kopia.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Grand Seiko Gmt

fredrik skrev:
Helt enkelt snygg och välavvägd. Visarna påminner om Omega Seamaster från 60-70 talet. Massa detaljer som gör att det absolut inte är en Explorer kopia.
Håller med! Lik, visst, och vridringen är väl ett snäpp över gränsen?! Men min upplevelse är att 99% av alla klockor liknar minst en annan känd modell väldigt mycket! Svårt att undvika. Typ som att starta ett band och försöka undvika att få höra "det låter som bandet X"... :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Skulle säga att visarna är tagna från 2:a GS:en från 1964, 43999 till vänster på bilden. Den högra är första GS, 3180, från 1960.




/Stefan
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353521321.236100.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353521321.236100.jpg
    83.9 KB · Visningar: 739

_jonte

Patek
Fantastiskt fin klocka!! Ser verkligen inga likheter med Rolex Explorer II, mer än att vridringen är i samma stil. Man ser ju tydligt på arvet från de fina klockor Molle postat.

Lite gammal hederlig Rolex-hybris?? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så himla lik tycker jag faktiskt inte att den är. Klockhuset har den klassiska Seiko-mittremsan med 14* vinkel åt båda hållen, eller vad det nu är. -Inte alls lik Rolexens klockhusutformning imho. Urtavlan och visarna är inte heller lika. Så vad är likt? Att vridringen är i metall och att den har samma siffror?

Fin är den, men svart urtavla hade varit valet för mig.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Så himla lik tycker jag faktiskt inte att den är. Klockhuset har den klassiska Seiko-mittremsan med 14* vinkel åt båda hållen, eller vad det nu är. -Inte alls lik Rolexens klockhusutformning imho. Urtavlan och visarna är inte heller lika. Så vad är likt? Att vridringen är i metall och att den har samma siffror?
+1
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Håller med yonsson att den är snyggare med svart tavla. Men SBGE001 nedan tycker jag är strået vassare än SBGM001.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1353527863.950977.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1353527863.950977.jpg
    82.1 KB · Visningar: 584

Kson

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Så himla lik tycker jag faktiskt inte att den är. Klockhuset har den klassiska Seiko-mittremsan med 14* vinkel åt båda hållen, eller vad det nu är. -Inte alls lik Rolexens klockhusutformning imho. Urtavlan och visarna är inte heller lika. Så vad är likt? Att vridringen är i metall och att den har samma siffror?

Fin är den, men svart urtavla hade varit valet för mig.


Tack för ett bra svar : )
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Molle skrev:
Jaganata skrev:
Galet snygg tycker jag! Vad är det för ref? Har den skruvad krona så är det verkligen en riktig hit i mina ögon! Diameter? Snälla inte mer än 40mm :)

SBGM029 är en 10-års jubileumsklocka för SBGM001 (som är väldigt lik... en Rolle :))
39.2mm i diameter, du kan kolla på den i Globen hos Klockmäster.

Låter ju underbart! Måste nog in och kika. Väljer den där framför vilken Rolex Explorer som helst.
 
Jaganata skrev:
Molle skrev:
Jaganata skrev:
Galet snygg tycker jag! Vad är det för ref? Har den skruvad krona så är det verkligen en riktig hit i mina ögon! Diameter? Snälla inte mer än 40mm :)

SBGM029 är en 10-års jubileumsklocka för SBGM001 (som är väldigt lik... en Rolle :))
39.2mm i diameter, du kan kolla på den i Globen hos Klockmäster.

Låter ju underbart! Måste nog in och kika. Väljer den där framför vilken Rolex Explorer som helst.

Och sen på ett Köp & Sälj nära dig en vecka senare ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Väldigt snygg klocka, GMT modeller har ju oftast ett ganska distinkt utseende som är svårt att undvika.
Att alltid peka på Rolex som någon form av måttstock kan jag tycka är tråkigt då det känns som att allt är ren kopia på dom enligt många här.
 

Ricrob

Patek
Molle skrev:
Ricrob skrev:
Lik, ja!
Snyggare med tunnare bezel, ja!
Snyggare med stavindex, ja!
Snyggare GMT-hand, ja!
Vilken skulle jag välja, Rolex!
:mrgreen:

Det där påminner mig om en när en polare inför valet för några år sedan gjorde DN's valtest och var blåare en blå på varenda fråga.
Sista frågan var: "Ändrar det här hur du kommer rösta?"
Hans svar: "Nej, en gång Sosse alltid Sosse!" :D

Trångsynt är bara förnamnet! :lol:

Hahahahaa! Rolig liknelse där men kanske inte helt relevant. Det handlar helt enkelt om varumärket, som diskuterats oändligt. Jag tycker Seikon är snäppet vassare men inte så mycket vassare, att jag skulle köpa den i stället för en Rolex. Thats it!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
Molle skrev:
Ricrob skrev:
Lik, ja!
Snyggare med tunnare bezel, ja!
Snyggare med stavindex, ja!
Snyggare GMT-hand, ja!
Vilken skulle jag välja, Rolex!
:mrgreen:

Det där påminner mig om en när en polare inför valet för några år sedan gjorde DN's valtest och var blåare en blå på varenda fråga.
Sista frågan var: "Ändrar det här hur du kommer rösta?"
Hans svar: "Nej, en gång Sosse alltid Sosse!" :D

Trångsynt är bara förnamnet! :lol:

Hahahahaa! Rolig liknelse där men kanske inte helt relevant. Det handlar helt enkelt om varumärket, som diskuterats oändligt. Jag tycker Seikon är snäppet vassare men inte så mycket vassare, att jag skulle köpa den i stället för en Rolex. Thats it!

Fast skulle man tänka så hela tiden skulle man gå miste om mycket gott här i livet :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
SBGM029 är en 10-års jubileumsklocka för SBGM001 (som är väldigt lik... en Rolle :))
39.2mm i diameter, du kan kolla på den i Globen hos Klockmäster.

Låter ju underbart! Måste nog in och kika. Väljer den där framför vilken Rolex Explorer som helst.

Och sen på ett Köp & Sälj nära dig en vecka senare ;)

HA HA HA! Är det sjuttiofjärde gången du drar det skämtet eMKay? :-D
Så aktiv på K&S är jag väl inte längre?
 
Topp