Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Grand Seiko SBGA003

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av yonsson, 1 december 2013.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG

Boett exkl krona: 41mm
    Höjd: 12,5mm
    Bandbredd: 20mm
    Urverk: 9R65
    Material: Stål
    Saffirglas med AR på fram och baksida
    Kraftreserv: 72 timmar
    Tidhållning: +-1spd, +-15spm
    Krona: Skruvad
    WR: 100m (tål fridykning)

Bakgrund
    Som vi alla vet så finns Grand Seikos i kvarts, 28800bph, 36000bph och -spring drive utförande.
    SBGA003 introducerades på baselworld 2004 som Grand Seikos första spring drive klocka tillsammans med SBGA001 med champagnetavla.
    Senare har även SBGA011 i samma form släppts med snötavla. Den är dock helt i titan.

Boett

Boetten är 41mm exklusive krona och har 20mm mellan de borrade bandhornen. Boetten CNCfräses ur ett helt stycke stål. Efter finfräsning poleras klockan mot en roterande stålplatta vilket ger den helt oförvridna reflektion Grand Seiko är kända för.
    I klassiskt GS-formspråk är klockan borstad på ovansidan med blankpolerad vridring och med blankpolerade sidor. Självklart har kronan GS-logga.
    Bandhornen är vinklade mot handleden och klockans sidor är "V-formade" så att klockan inte ska ta emot när du rör din handled. Tack vare formen sitter klockan riktigt skönt på både länk och läder trots storleken.

Urverk 9R65
    När vi pratar spring drive och historik är det en riktig djungel, så jag tänker inte försöka sammanfatta alla modeller eller i vilken ordning de kom. De har suttit i Anantor, i Credors, i dykarklockor och i rymdklockor.
    Det finns versioner med kronograf-funktion, GMT-funktion och månfas.
    Vill du veta mer om hur spring drive fungerar så klickar du här eller här, eller se videon nedan.

Urverket som sitter i denna är ett 9R65, vilket introducerades 2004. Genom glaslockets baksida kan du se urverket skyddat av ett saffirglas med Lejonloggan graverad:
    Ser du förbi rotorn så kan du beskåda bryggan vars form inspirerats av bergstopparna runt Shinshu Watch Studio där urverket sätts ihop för hand. Självklart ger urverket den helt flytande sekundvisare som är spring drives signum.
    Spring drive medför även mycket effektivare uppvridning via kronan än på ett klassiskt mekaniskt urverk. Detta exemplar har haft en gångavvikelse på 3 sekunder uppmätt över de senaste 30 dagarna.

Länk
    Länkbitarna är skruvade och 5-delade och lätt kupade mot handleden. Detta medför att länken följer handleden väldigt bra. Länkbit 2 och 4 är blankpolerade och övriga är fint borstade. För att lossa en länkbit krävs endast att du skruvar loss skruven på ena sidan av länken.
    Spännet är av klassisk "push button"-typ och saknar mikrojustering. För att kompensera detta har länken halvlänkar. GS-loggan är upphöjd istället för ingraverad.

Läder
    För de som föredrar läder finns det 16mm GS-spännen i två utformningar, som vanligt spänne och som "deployant" (vikspänne). deployant-spännet går även att bygga om till ett vanligt spänne.
    Eftersom bandbredden är 20mm och spännen endast finns i 16mm är det lite klurigt att hitta band till klockan som passar till originalspännen. Det finns dock original-alligatorläder från Grand Seiko i både svart och brunt.

En närmare titt
    Urtavlan och det som finns på förtjänar en egen rubrik. Visarna är väldigt fint borstade på ovansidan och polerade på sidorna. Kombinationen gör att ljuset leker över visarna även i dunkelt mörker när klockan rör sig. Detsamma gäller tim-markeringarna som vid en första anblick ser ut att vara borstade på ovansidan, men som vid makrofotografering visar sig vara räfflade. Kraftreservindikatorn och sekundvisarna är blankpolerade och har sluten infästning vilket höjer dresskänslan till en extra nivå. INGEN av visarna, inte ens dessa är helt platta.
    Kraftreservindikatorn har två väldigt små markeringar som markerar "full" och "tom" kraftreserv. Texturen är räfflad och helblank, medan tavlan är mer åt det mattsvarta håller även om klockan i princip alltid ser helsvart ut. Den matta ytan bidrar till ännu mer kontrast mellan reflektioner och frånvaron av ljus.

Slutsats
    På detaljnivå finns det inget som slår Grand Seikos spjutspetsmodeller. Polerat och finborstat blandas konsekvent både på stora och små delar vilket skapar ett genomgående ljusspel som få klockor lyckas åstadkomma.
    När jag fick hem klockan tyckte jag den var för stor, men nu har jag vant mig. Jag störde mig även på frånvaron av tickande, men detta störmoment har helt försvunnit eftersom fördelarna är så många. Spring drive är ju både okänsligt för position och tåligare mot stötar än klassiska mekaniska urverk. Tidhållning har dessutom varit klanderfri (+3 sekunder under en månad).
    Det enda negativa jag kan komma på är att de borstade ytorna är så fina att de är känsliga för repor. Det är dock samtidigt det som gör att ljuset bryts som det gör så detta skulle jag aldrig byta bort till förmån för reptålighet. Att band på originalspänne avsmalnar från 20mm till 16mm är lite underligt, men det möjliggör samtidigt att klockan bärs upp väldigt bekvämt.
    För de som oroar sig för service kan jag utifrån information från Klockmaster i Globen meddela att service-centret i Tyskland håller på att bygga poleringsmöjligheter. Polering är i dagsläget det enda servicemoment som inte kan skötas inom EU, men detta beräknas vara löst om ett halvår. Polering och urverkservice kostar cirka 5000kr och enbart urverksservice av 9R65 kostar cirka 3500kr.

Chuck, Fixoflex, Bojke och 11 andra gillar detta.
  2. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Tackar för ett bra inlägg! Är grymt sugen på en GS och ett sådant här inlägg gör det inte lättare för mig! :)

Chuck och yonsson gillar detta.
  3. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Det fattas lite text ser jag nu. Lägger till det snart. Klart.

Chuck gillar detta.
  4. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Bra bilder och bra text yonsson, man blir sugen.

5. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Fin recension! Av nyfikenhet, varför är uppvridningen effektivare på ett spring-driveverk?

6. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
  7. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Tack för infon. Magic lever är genialiskt!

8. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Utsökt men inte optimalt för någon som inte bör köpa någon mer GS för tillfället :)

Riktigt snygga är dom, och som du skriver oslagbara på flera plan.

yonsson gillar detta.
  9. Tore Skogman

Tore Skogman Friends of KS

Suget blir inte mindre direkt. Din djävel! ;)

Väldigt välskrivet och bra bilder. Exemplariskt vill jag nog påstå.

yonsson gillar detta.
  10. Jockinho

Jockinho Friends of KS

Från:
    Motala
    Tack för recensionen, sagt det förut men måste någon dag klämma (med det sagt inte äga) på en ny GS. Är ju imponerad av min sarb så kan tänka mig att dessa pjäser är något alldeles speciellt i finishväg!

Grymma bilder med :)

11. _jonte

_jonte Friends of KS

Grym läsning, tack!

12. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Trevlig läsning och trevlig klocka!

yonsson gillar detta.
  13. Mforce

Mforce Biskop

Grym klocka - bättre recension. Fantastiskt som vanligt

14. Weiss

Weiss Bonde

Fantastisk klocka! Tack för recensionen!

15. Petta

Petta Bonde

Riktigt fin japan:)