Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Grand Seiko SBGC007 (Grand Seiko och 10 år sedan den automatiska Spring Drive debuten)

Diskussion i 'Diskussion' startad av klockodile, 27 april 2015.

1. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    När utvecklingen av Spring Drive började i slutet av 1970 talet (1977) reulterade den i 230 patent och ett helt unikt urverk. Själva tekniken har presenterats på andra ställen här på forumet.

2005 presenterade Seiko Spring drive med automatiskt uppdrag, vilket alltså i år är 10 år sedan.
    Grundläggande är iaf att kraften från uppdragsfjädern inte delas upp i segment via ett spärrsystem utan regleras kontinuerligt via en broms som styrs och jämförs mot en quartzreferens, detta ger en (för ögat) helt flytande gång på sekundvisaren. Allt drivs av energi alstrat i klockans uppdragsfjäder.

Det finns ett gäng kronografverk som bygger på Spring Drive tekniken.
    I nedanstående specifika fall är det en Grand Seiko 9R86 kaliber, vilket innebär en ordentligt genomarbetad pjäs, men med samma DNA som 5R86. Grundfunktionerna och specifikationerna för tidshållningen är dock samma. Detta är i mina ögon höjdpunkten för Spring drive i Grand Seikos sortiment

Min klocka är en s.k. Master shop edition. Jag föll för den mörkt gröna tavlan som upplevs svart, men i rätt ljus producerar en underbart mörk grön nyans - inte helt olik en Jaguars British racing green.

Diametern är lite drygt 43mm och höjden runt 15mm. Glasbaksida och distinkta tryckknappar (som det råder delade meningar kring designen av). Knapparna är en flirt med Seikos tidigare stoppur. Detta är något som Seiko ofta gör, hittar element som kopplar ihop de olika designperioderna i företagets historia.

Såsom alla andra Grand Seikos har visare och boett en karaktäristisk fasettering och slipning (Zaratsu), en del av märkets "grammar of design" som togs fram på 60-talet. Man har lagt ned otroligt mycket möda på att särskilja kronografvisarna från övriga visare, genom att mattborsta dem, de ser i det närmsta ut att vara påmålade med silverpasta.

Grand Seiko är mästerliga på att skapa nivåer i en tavla med hjälp av polering och mönster i urtavlan.
    Till exempel ser totalisatorerna för kronografen svarta ut mot grön bakgrund, trots att hela urtavlan är i samma gröna nyans. Detta optiska fenomen skapas genom en annorlunda räffling.

Nu var det ju Spring drive, 10-års jubileum och kronograf, som jag hintade om i trådrubriken.
    Min klocka har ju egentligen inget att göra med 10-års jubileet, men har ett Spring drive hjärta. Jag är inget annat än fullständigt förtjust i detta urverk, som producerar sådan precision och tillförlitlighet och vill passa på att gratta Spring drive på 10-års jubileet.

Noxin, Urkul, Rivalen och 37 andra gillar detta.
  2. nissehult

nissehult Friends of KS

Snygg klocka. Hade den varit lite mindre så... :hungry:

yonsson gillar detta.
  3. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
  4. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Oj vad tiden går... Sjukt intressant urverk även om jag föredrar rent mekaniska. Fast SD är ju i stort sett mekaniska verk med undantag av tidsregleringen. Bra video här som tåls att visas igen.

Noxin, Rivalen, klockodile och 1 annan gillar detta.
  5. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker att tryckknapparna utgör en stor del utav klockan och jag gillar det..

klockodile gillar detta.
  6. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Me too :)

snoozarn gillar detta.
  7. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Rolig klocka! :) Får mig att inse än mer att jag saknar en kronograf

klockodile gillar detta.
  8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kul klockodile och väl skrivet! Hopps GS snart släpper en mekanisk kronograf också då kronografer är något de varit väldigt bra på väldigt länge. Vet ju att du är en kronografgalning ut i fingerspetsarna och personligen börjar jag först nu uppskatta denna för mig ganska meningslösa komplikation. :)

klockodile och Gummo gillar detta.
  9. aosehus

aosehus Friends of KS

Från:
    Zürich
    Riktigt fin.

10. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Jag hoppas och stoppar undan kosing :)
    En kronograf är vad man gör den till, för mig är det en välanvänd komplikation. Dessutom har kronografer ofta väldigt spännande fram och baksidor...

Smulan och yonsson gillar detta.
  11. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Tack klockodile! Det verket är grymt. En väldigt snygg och lättavläst klocka med omisskännelig, helt egen, GS design. Jag köpte min SBGC001 2007 och det är fortfarande en av favoriterna.

image.jpg

Jag har ju sedan en och en halv vecka också förmånen att få äga den här modellen med icke-GS versionen av verket, 5R86:

image.jpg

image.jpg

Exekys, Noxin, Pappi och 9 andra gillar detta.
  12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Spacewalken är sjuk! Kul att du verkar använda den så mycket Molle !

Molle gillar detta.
  13. acce1999

acce1999 Friends of KS

klockodile , en mycket elegant kronograf! Fascinerande, helt klart.

Molle , WOW!

klockodile gillar detta.
  14. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Jag är av den enkla uppfattningen att klockor skall användas. Mycket smidigt med kronografknapparna kl.12, grillning och pastakokande blir så mycket roligare :D
    Space Walken är, sina mått till trots, förvånansvärt lättburen.

yonsson, Xalle, klockodile och 1 annan gillar detta.
  15. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Verkligt fin klocka! Vad är det för index i tavlan 1,3,5 osv?

16. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

24h skalan för GMT-visaren.

Smulan gillar detta.
  17. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Håller helt med!
    Jag kör dock med snikvarianten Izul.
    5R85 heter det SD verket f.ö.

Seikosthlm, _jonte, yonsson och 2 andra gillar detta.
  18. Geparden

Geparden Friends of KS

Daaamn! En spacewalk på forumet, hade jag helt missat. Coolt!

19. Geparden

Geparden Friends of KS

Den där är väldigt fin den. Ännu mer "klassisk" tidtagarur till utseendet. Fanns väl någon skum uppochnervänd version av den också?

20. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Fanns med vridbar boett, så det stämmer i princip iaf :)

21. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

22. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
  23. Geparden

Geparden Friends of KS

Aaa, det var så det va. Man fick välja vad som som skulle visas uppochner, märkligt hur som.

OT spontant så känns det som att Spring Drivetekniken inte får sin förtjänade respekt inom klockvärlden än.
    Utveckling av helt nya urverk/teknologier är det ju rätt ont om de senaste seklen, bortsett från quartztekniken.

klockodile och Molle gillar detta.
  24. klockodile
    Trådstartare

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Seiko ligger rätt bra till på innovationsfronten över huvud taget.
    Det gillar jag.

Mårtenssons ur Brookfield