• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grand Seiko "Snowflake" Spring drive i 18k guld

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ja får det till att ytan nästan är "träig" och ojämn

Här är lite makrobilder på tavlan...

IMG_8233.jpg

IMG_8599.jpg

IMG_8237.jpg

IMG_8248.jpg
 

CJP

Breitling
Otroligt vacker. Tavlan är helt grym och jag har nog aldrig sett en sekundvisare röra sig så mjukt och fint tidigare.
 

JayJay

Rolex
Otroligt vacker. Tavlan är helt grym och jag har nog aldrig sett en sekundvisare röra sig så mjukt och fint tidigare.
Sekundvisaren rör sig helt utan små hack. Det är nog den detaljen Seiko trycker mest på i sin marknadsföring av Spring Drive. Finns en länk till en förklarande video i tråden Seiko referensarkiv som ligger i recensioner och köpguider delen. Enjoy.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockan och tavlans tillverkningsprocess har redan avhandlats innan här:
https://klocksnack.se/threads/nya-guld-grand-seiko.8387/#post-142614
Tomten kommer ner till Japan några veckor under sommaren, eftersom han behöver dryga ut semesterkassan. Han använder magisk snö från Nordpolen så inte tavlan ska smälta, sedan plockar han fram några pyttesmå pysslingar, som rullar runt på tavlan för att ge den en fin struktur. Slutligen gör en av pysslingarna en fjärdedels snöängel där gångreserv-visaren ska sitta innan de japanska urmakarna tar över för att fortsätta bygget. True story!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Äsch, titan är ju lite fräsigare, släpp din tankevurpa istället :)
Hehe kan ju bero på att jag aldrig ägt en klocka i Titan, men har däremot känt och prövat... Jag kan inte ifrån "känslan" av materialet... :)

Men en fördel är ju att Seiko kör med ljus Titan som ser mera ut som stål.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag vet att jag satt upp den här videon om Spring drives funktion tidigare... Men jag tycker det förklarar det hela på ett begripligt och bra sätt!

 
Topp