• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grattis till vinnarna i JULTÄVLINGEN!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Galaxy

Rolex
Tycker gott att vi kan skippa fler tävlingar på forumet fortsättningsvis.
Det skapar bara bitterhet för många, inklusive mig själv.
Var det en riktig ren på bilden som vann, finns den i verkligheten eller
bara photoshoppad? Varför var inte Feskekörka med i bakgrunden om
nu bilden skall föreställa göteborgsk? Är det Mattias Klums klocka som
hänger där på renhornet? Varför vann inte Phillippe Sterns bidrag?
Frågeställningarna blir många och det skapar bara förvirring och
bitterhet tyvärr.
tröttsam kille
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Googla vacker bild => spara i photoshop => ta av klockan och lägg på vit bakgrund, t ex A4-papper => fotografera => koppla usb-kabel från kamera/mobil till dator => importera klockbild till photoshop => markera trollstav på vita fältet => markering omvänd => kopiera => öppna den googlade renbilden => klistra in => omforma fritt => när klockan har rätt storlek och plats kan man finputsa den på sitt lager med radergummit => KLART

Detta är en bruksanvisning för hur man vinner nästa fototävling. Tips: googla så berömd fotograf som möjligt, t ex Mattias Kluum.

Detta går lika fort som att läsa texten. Längre tid behövs för googling, koppling av usb-kabel och importering kamera till dator. Självklart vinner vackraste googlebilden, precis som de flesta människor kan tycka att en snygg parfymklocka är vackrare än något schweiziskt "konventionellt" märke. Självklart tror många att Armanis klockdesigners jobbar inhouse och är minst lika kreativa som Tissots.

Men det kunde varit värre. Fler photoshopbastarder fanns ju med i tävlingen. Verkligen tur att inte värste photoshopfuskaren med sin dörrvakt, Apple Watch och gudvetallt kom till final. Nämner inget namn, men det kunde varit värre.
Bara för att jag vet hur jag tekniskt sett skall göra när jag målar med akvarell etc. så betyder det ju inte automatiskt att jag kan slänga ihop en Mona Lisa...
 
Bara för att jag vet hur jag tekniskt sett skall göra när jag målar med akvarell etc. så betyder det ju inte automatiskt att jag kan slänga ihop en Mona Lisa...
Jo, om man utlyser en porträttfototävling kan du googla en bild på Mona Lisa och göra en busenkel photoshop för att särskilja lite från originalet. Sedan kan du vinna på att juryn anser att det besynnerliga leendet är mycket mer kreativt än porträtten som de andra har fotograferat själv. Självklart var det den vackra bakgrunden med renen som avgjorde segern och den var googlad. Andra skapade sina bilder själva. Därför är denna vinst lika billig som om en parfymklocka, med hela baletten köpt färdigt från Kina och egen påklistrad logotyp, skulle vinna ett stort designpris före andra tillverkare med helt egna designer.

Men låt inte mig störa mer. Jag tycker bara att det är på sin plats att i ett klockforum, där de flesta klagar på att folk inte fattar varför klockkännare dissar vackra parfymklockor, bör få veta att man själva inte förstår bättre när man hamnar utanför sin egen expertisbubbla. Försök förklara för en stolt ägare av Armani eller Calvin Clein-klocka varför deras klocka inte uppskattas lika mycket som ett klassiskt märkesur av en klockkännare. De förstår ingenting mer än att klockan är snygg. Vad är problemet?

Av samma skäl förstår inte ni varför den som är bara lite kunnig i fotografi och photoshop tycker att detta var en billig vinst. Vad är problemet? Bilden är ju snygg.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp