• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravyr på boettlock

Marckus

Panerai
Hej KS!
Råkade komma över en klocka med graverat boettlock och står lite kluven inför detta. Har ni några erfarenheter kring att ta bort gravyr, eller bara några åsikter kring nedslipade boettlock eller en personlig gravering?
Klocka har inte dykt upp än så jag har inga bilder eller sanningar om hur djup gravyren är.
Dela med er så jag är så mentalt förberedd som möjligt!
Tack på förhand
/Marcus
 

maxmol

Panerai
Om det inte är en hemsk gravyr så skulle jag avstå att polera bort den. Är lite som tatueringar, man kan få bort dem men det blir inte alltid bra. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej KS!
Råkade komma över en klocka med graverat boettlock och står lite kluven inför detta. Har ni några erfarenheter kring att ta bort gravyr, eller bara några åsikter kring nedslipade boettlock eller en personlig gravering?
Klocka har inte dykt upp än så jag har inga bilder eller sanningar om hur djup gravyren är.
Dela med er så jag är så mentalt förberedd som möjligt!
Tack på förhand
/Marcus

Behåll, personligt, roligt och en del av proveniensen.
 

DrDre

Patek
Det beror kanske lite på vad det står och hur det är graverat (dvs hur fult/svårt blir det att få bort det). Viss gravyr kan ju vara riktigt trevlig, tex om man är släkt med personen eller om klockan varit med om ngt särskilt (ngn tävling eller äventyr), medan annan är väl kanske trevligt om man kan ta bort (pensionsklockor kanske känns "så där").
 

Marckus

Panerai
UXhz2Mo.jpg

R48tzgv.jpg
 
Q

Qvintus

Guest
Hej KS!
Råkade komma över en klocka med graverat boettlock och står lite kluven inför detta. Har ni några erfarenheter kring att ta bort gravyr, eller bara några åsikter kring nedslipade boettlock eller en personlig gravering?
Klocka har inte dykt upp än så jag har inga bilder eller sanningar om hur djup gravyren är.
Dela med er så jag är så mentalt förberedd som möjligt!
Tack på förhand
/Marcus

Beror på om du avser att behålla den eller sälja den vidare inom kort (säg ett år eller så).
Beror också på modellen.
Vill du behålla den och gravyren går att leva med: låt det vara.
Tror du att den ska säljas vidare så kan det finnas anledning att få bort gravyren.
Om det är någon vanligare modell från de stora märkena, och i stål, så går det säkert att byta ut locket. Dock bör du vara försiktig om det är exempelvis en i övrigt orörd vintage-Rolex. För då står ursprunglig månad och årtal på boettens insida. I så fall bör du inte byta locket. Är gravyren ändå för trist, och du planerar att sälja den vidare, så kan du eventuellt fundera på laser eller polering. Laser kostar en del och uppskattas inte av alla. Polering är riskabelt om det krävs för mycket arbete — och kan ev sänka värdet om det sker på felaktigt sätt.
 
Q

Qvintus

Guest
Sorry! Såg nu i dina bilder att det är en Air King! Låt det vara! Troligen står ursprunglig månad och år på boettens insida. Dessutom är gravyren helt OK utförd.
Marlon Brandos GMT-master från Apocalypse Now som snart ska auktioneras ut har en förskräckligt fult egenhändigt utförd gravering på boetten. Men, det är rätt proveniens och det är vad som räknas (precis som med Newmans Daytona). Men annars vid auktion av två i övrigt likvärdiga klockor så säljs den graverade till lägre pris.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Har införskaffat en ny klocka vilken jag tänkt gravera. Tanken med klockan är att fira födseln av min dotter/vara hennes årsklocka. I nuläget tänkte jag mig hennes namn, födelsedatum samt någon liten text. Tar gärna input på typsnitt samt layout. Ex. ska man gravera allt rakt eller kanske ha en böjning som följer boettlocket etc.
Valet av klocka föll på Rolex då den lämpar sig bra för gravyr.
@Margarinkungen Din gravyr på Reverson gillar jag verkligen så tar gärna emot tips :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Har införskaffat en ny klocka vilken jag tänkt gravera. Tanken med klockan är att fira födseln av min dotter/vara hennes årsklocka. I nuläget tänkte jag mig hennes namn, födelsedatum samt någon liten text. Tar gärna input på typsnitt samt layout. Ex. ska man gravera allt rakt eller kanske ha en böjning som följer boettlocket etc.
Valet av klocka föll på Rolex då den lämpar sig bra för gravyr.
@Margarinkungen Din gravyr på Reverson gillar jag verkligen så tar gärna emot tips :)
Jag skulle nog hålla det så kort som möjligt. Inget mer än namn och datum. Jag tycker mycket text lätt blir plottrigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har införskaffat en ny klocka vilken jag tänkt gravera. Tanken med klockan är att fira födseln av min dotter/vara hennes årsklocka. I nuläget tänkte jag mig hennes namn, födelsedatum samt någon liten text. Tar gärna input på typsnitt samt layout. Ex. ska man gravera allt rakt eller kanske ha en böjning som följer boettlocket etc.
Valet av klocka föll på Rolex då den lämpar sig bra för gravyr.
@Margarinkungen Din gravyr på Reverson gillar jag verkligen så tar gärna emot tips :)
Maskingravyr?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle nog hålla det så kort som möjligt. Inget mer än namn och datum. Jag tycker mycket text lätt blir plottrigt.
Det är sant. Gäller nog att hålla det realtivt simpelt.
Frågan är om man ska blanda mellan kursivt och vanlig skrift eller om även det gör att det bli för plottrigt. Ex. datum i kursivt och namn vanligt.

Hur gick det för din del, hittade du någon som kunde gravera skölden?
 
Topp