• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gravyrtext på Seamaster som tack till bestman?

David

Bödeln
Jag har ett pågående projekt som jag tänkt överlämna till min bestman som tack för hjälpen.

Klockan är en Omega Seamaster 14701-2 från 1963 som jag köpte av Erik på TTT, bytte baklock på och putsade upp, tycker den ser riktigt respektabel ut nu. Automatdelen av verket saknas, så antingen skulle jag vilja få det renoverat, alternativt helt utbytt, men det får bli senare då Omega vill ha 8000 kr för delarna.

120918-Seamaster-F.jpg


120918-Seamaster-B.jpg


Nu till min fråga då, jag vill ha datum, bestmans namn och mitt namn på baklocket, men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur tack-texten ska hänga ihop. Jag har en arbetsversion som jag inte är riktigt nöjd med, någon som vill komma med förslag?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag har inget förslag på gravyr. Ville bara uttrycka att jag tycker det är en riktigt fin gest mot din bestman och att han säkert kommer att uppskatta den.

@spencer66: har du gjort något lika fint mot din bestman efter allt slit han hade med svensexor, toastmastrande och annat? ;) ;) ;)

Trevlig kväll
JoberMan
 

max

Dancing Queen
En spiral kanske?
Lite mer symetrsik och vettigare text, får plats massor om man inte är så lat som mig när man gör banorna haha
Det är snyggt att fylla i inskriptionen med färg, vet inte hur man får det att hålla dock men det kan nog juveleraren, kanske måste fräsas för att få det djupt nog för det? Vette tusan faktiskt hehe

seamaster_insk.jpg


Hur du än gör så kommer det att bli kanon!

EDIT: Eller var det text du ville ha förslag på, isåfall bör du ignorera ovanstående bild, den texten var bara för att illustrera textens utformning :oops:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Ge honom en klapp på axeln. Det borde räcka :)

Det är alltid lite risky att ge bort klockor, men gravyr är verkligen pricken över i, tycker jag! Gillar dock korta texter, typ "Till the best of bestmen, från ...."

Tänker själv ge bort en klocka till en vän inom kort, men vågar icke gravera.
 

Ricrob

Patek
Som alla ovan redan sagt; riktigt trevlig gest som borde uppskattas mycket! Är själv i full gång att hitta en liknande från -74 till min bror, som snart fyller år och då såklart är född just -74. Om ngn har en, Pm'a gärna!
 

David

Bödeln
max skrev:
En spiral kanske?
Lite mer symetrsik och vettigare text, får plats massor om man inte är så lat som mig när man gör banorna haha
Det är snyggt att fylla i inskriptionen med färg, vet inte hur man får det att hålla dock men det kan nog juveleraren, kanske måste fräsas för att få det djupt nog för det? Vette tusan faktiskt hehe

seamaster_insk.jpg


Hur du än gör så kommer det att bli kanon!

EDIT: Eller var det text du ville ha förslag på, isåfall bör du ignorera ovanstående bild, den texten var bara för att illustrera textens utformning :oops:

Precis, det var copyn jag var ute efter, men spiralidén är inte dum. Jag har labbat med banor, men då har det har varit kurvor, inte spiraler. Dock behöver jag mer text för att en spiral ska funka.

Arbetsversionen är:
XXX,
den bästa mannen (upptill)

DD/MM (till vänster) ÅÅÅÅ (till höger)

Tack för allt!
David (nertill)

Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha skojigt eller formellt upptill.
 
Topp