• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grill: Är Landmann något att ha eller skall jag slösa klockpengar på en Weber?

Landmann eller Weber?

  • En Weber för helvete!!

    Röster: 124 84.4%
  • Landmann såklart, lägg pengar på klocka istället.

    Röster: 15 10.2%
  • Vad fan ska du grilla för?

    Röster: 8 5.4%

  • Totala väljare
    147

Gummo

Joker
2-Faktor
Hank<3

Saken med gasol är att jag piper ut och grillar tre gånger om dagen på sommaren, frukost lunch middag! Tar 5min att komma igång. Smakmässigt känner jag ingen större skillnad annars hade jag kört kol.

Självklart är hela grejen och ritualen med att tända en grill med rätt tändare, kol, briketter osv är ju underbar. Men då ska man ha gott om tid och njuta

image.jpeg
Jag har inte tid med sån där mindfulnesslevamednaturenslowcookskit. Eltändare pluss två deciliter tändvätska har jag kört men för att komma upp i tre grillade mål mat om dagen så kommer jag behöva gå över till gas.
#muragenvedugnmeddinegenavföring
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag har inte tid med sån där mindfulnesslevamednaturenslowcookskit. Eltändare pluss två deciliter tändvätska har jag kört men för att komma upp i tre grillade mål mat om dagen så kommer jag behöva gå över till gas.
#muragenvedugnmeddinegenavföring
Stockholmsnäver <3
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag har funderat på en Primo kamado all-ine one 47cm. Det är en keramisk pjäs på 68 kg.

Annars så får det bli one touch premium 57 eller 67

Glöm inte "tändtorn" i vilket fall
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hehe, extra HET IPA!! Indiskt ska ju vara extra kryddat!
Det var en s.k. "installation", konstnärligt som fan. Pilsnern bara måste vara med på bild, om det ska vara en grillbild! :D
Sanning! Klocka bira och grill är prioriteringar i ett KS foto :snaphappy:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag hade köpt webor. Hade en billig ett tag från Rusta, lockets färg avdunstande rakt in i köttet.
 

JohnDoe

Rolex
Efter att ha kört en klassisk 57cm kol weber i drygt 10 år slog jag till på en weber summit s-670 för ett par år sedan. Funderar på att komplettera med deras utekök till den. Sjukt smidigt och snabbgrillat. Kollade lite på grand halls porsche grillar x1 & x2 först men slog till på webern till slut.
image.png


Riktigt sugen på att bygga ut den till ett fullset.

image.png
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Weber alla dagar i veckan!
Håller otroligt bra kvalitet med sin emaljerade yta och ett grymt rostskydd.
Jag hade problem med termometern till min, ett mail till weber så skickade de en ny direkt, no questions asked....
 

daniel_se

Omega
Helt otroligt vilket varumärke Weber byggt upp, för gemene man finns liksom inga alternativ när man vill ha en "bra grill".
På samma sätt som Chivas var en gång i tiden när man skulle ha en "bra whisky" ;)

Weber är dock bra skit, utan tvekan, prisvärda också. Men det finns massvis med andra tillverkare om man vill prova något nytt, Landmann funkar säkert fint. Napoleon verkar bra. Jamie Oliver´s har jag kikat på också, även dessa är fina.

Med det sagt så kör jag själv Weber kolgrill och kommer säkert fortsätta med det, möjligtvis att jag kompletterar med en Landmann gasol.
Någon som köpt Jamie Olivers? Är generellt tveksam mot hans grejer, typ stekpannor, men är sugen på hans Explorer 5500 som finns på erbjudande på Elgiganten. Den passar perfekt på min balkong i form och storlek, men osäker på hur funktionen är då det knappt finns några recensioner där ute.
 

Niclas

Omega
Slår ett slag för Napoleon. Lite dyrare än Webers gasgrillar men en helt annan känsla och kvalitet.
Vad sägs om en sizzle-zon med upp till 800 grader att bränna av sous-videkött :)
 

feffe79

Cartier
Mycket petentiöst pengaslöseri här ser jag. Inget fel på Landmann, har haft en Avalon (gas) sen 2013 och den funkar fint fortfarande. Det enda jag kan klaga på är är att de galvaniserade bläcken ovanför brännarna rostar bort pga fett och syra som droppar ner. Såklart måste man ha en skyddshuv över om den ska stå ute hela tiden men det måste i princip alla grillar om man vill att den ska klara sig mer än ett par säsonger. Har haft enstaka webers back in the day och tycker de är sjukt överprisade för det man får.

Köp en Landmann och lägg överskottet på en fin vintageklocka och skippa märkesbögeriet är mitt tips. ;)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Varken landmann eller webers kolgrillar är något att hurra för! Weber var helt ok innan nya ägandet och besparingarna gällande materialvalen gjorde att kvaliteten försämrades markant! Är man ute efter en klassisk kolgrill ska man idag köpa en Rössle. Tysk kvalitetsgrill rätt igenom! Har man större plånbok är det tveklöst en kamado man ska satsa på! Primo och BGE är top of the line, kamado Joe snäppet efter men mest bang for the buck!! Diverse noname kamados som säljs här och där är rena sopor! Ingen keramik utan oftast någon form av betong som är målad/behandlad för att efterlikna keramik!
3E749F7E-00E3-4B32-86BE-6735C30544CA.jpeg
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Någon som köpt Jamie Olivers? Är generellt tveksam mot hans grejer, typ stekpannor, men är sugen på hans Explorer 5500 som finns på erbjudande på Elgiganten. Den passar perfekt på min balkong i form och storlek, men osäker på hur funktionen är då det knappt finns några recensioner där ute.

Vi köpte en till farsan på nån födelsedag. Den var kass. Weber är mycket bättre kvalitet

/ P
 

FredrikO

Omega
Ok tack. Kanske borde låta den vara. Alternativet är en Weber Q2200 men jag tycker den vagnen verkar så dålig. Eller vagn, det är ju snarare ett ställ, utan hjul.
Ja dom där ställen/vagnarna är riktigt rackliga faktiskt. Vingliga som tusan.

Har du kollat om du får in en Spirit 2 E-210 istället? Polare som köpte en sån i veckan till sin balkong. Hjälpte till att bygga ihop den och den gav bra kvalitetskänsla.
 

JohnDoe

Rolex
Köpte först en billig CharBroil på Walmart till huset i Florida. Den var helkass, läckte gas och man var tvungen att skicka den till någon generalagent i en annan delstat för att få den fixad. Tjatade på butiken tills jag fick returnera den. Köpte en liten Weber istället, funkar perfekt.
0FA70496-8216-4380-9FE8-DC8FE9B69E97.jpeg
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Passande med en grilltråd.
Funderar på Weber Genesis II. Känns som att 435:an ger en hel del. Kanske inte mest bang for the bucks, men den saknar inte mycket.
 

daniel_se

Omega
Ja dom där ställen/vagnarna är riktigt rackliga faktiskt. Vingliga som tusan.

Har du kollat om du får in en Spirit 2 E-210 istället? Polare som köpte en sån i veckan till sin balkong. Hjälpte till att bygga ihop den och den gav bra kvalitetskänsla.
Japp den är riktigt fin. Men lite för stor för min balkong. Hade brickorna på sidan på E-210 gått att fälla ner så hade jag köpt den!
 
Senast ändrad:
Topp