• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Grillfest ikväll - ska grilla färskpotatis - behöver era recept!

Chuck

Patek
2-Faktor
hej KS grill elit, jag vet att det finns en grill tråd och en ny matlagnings tråd, men jag vill ha en egen tråd enbart för detta.

Har köpt färskpotatis och vill grilla detta i folie och behöver ers tips och trix. Står exakt nu och så skrubba dem inför marinering. Till potatisen blir D grillad kyckling.

Ge mig ert favorit recept!

Slänger in en gamla klockbild som tack :)
image.jpeg
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Just färskpotatis behöver ju inte pimpas alltför mycket. Förkoka några minuter för att spara tid, och fräs på dom på grillen, gärna på en stekplatta eller motsvarande. Vräk över färska örter innan servering, typ Rosmarin, Oregano, timjan. Kanske lite purjolök med.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Du kan ju grilla potatisen och sen vända runt den i en dressing för en ljummen potatissallad, då kan du också köra i vad du känner för vad det gäller kryddor och dylikt :) Annars håller jag med ovan talare, med tillägget att man kan köra på brynt smör tillsammans med örterna för mer smaktryck!
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Mmmm, ljummen potatissallad är fint. En personlig favorit för mig är då med soltorkade tomat och kapris. Väldigt speciellt och gott :)
 

Såkkett

Omega
Jag brukar förkokta potatisen, i foliepaketet langar jag sedan med
1 vitlöksklyfta hackad eller pressad
pressar i lite citron
Liten klick smör (inte för stor då blir potatisen saggig)
Dill
Salt och peppar
Dubbla lager folie där man lindar den åt varsit håll så att förslutningen från första lagret blir en liten kudde ner mot gallret

Blir bättre ju mindre potatisarna är, och väljer normalt sett endast foliepaket när färskpotatisen kommer och inte är mycket större än spelkulor, när den börjar bli normalstor så förkokar jag och delar ned den lite grovt och steker på grillen istället, använder gjutjärnspanna på grillen då jag inte har någon stekplatta.
 
Topp