• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gruen - James Bonds första klocka!

Upptäckte när jag läste http://jamesbondwatches.com att Sean Connery bär en Gruen i de första tre Bond-filmerna parallellt med den klassiska Rolex Submariner 6538 som blivit en ikon!

"By all accounts this was a critically important James Bond watch choice among considerations for defining the character...
...and yet this dress watch was not, nor did it have to be "a Rolex," as some mythologies hold. In fact, the focus of wardrobe departments of that time gave priority to the appearance a wristwatch conveyed here, as opposed to who made it.
Gruen was in-hand and fit the bill."

Det finns mycket att läsa om Gruen, inte minst på http://en.wikipedia.org/wiki/Gruen_Watch_Co. - och jag ser att märket dyker upp i olika auktioner och på Chrono24. Är det några på forumet som vet mer om Gruen, spec deras sena produktion? Vilka modeller ska man leta efter, finns det fallgropar osv. Och är den det någon som äger en "James Bond Gruen"?

Tacksam för all input - nästa köp blir nog en Gruen!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jo, jag har faktiskt en Gruen Precision med centrumsekund - så lite Bond blir det allt:)

DSCF1753.JPG
 

Mattan

Panerai
Tack, riktigt bra skick men den drar sig mycket så jag får nog kolla upp den.
Exakt samma utseende som bondklockan men tyvärr i stål, bond hade väl gulddouble.
 

paradis

Audemars
Because that's what Cubby Broccoli happened to have been wearing when he took the watch off his own wrist to settle a tangential argument in 1961 about what James Bond should wear as an "action prop" in Dr. No.
 
Topp