Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gruppbeställning olja - eller någon här som har?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Kassörn, 9 september 2014.

1. Hej Klocksnack!

Har länge varit en så kallad "lurker", och fått ut mycket underhållning samt kunskap från detta forum. För det vill jag tacka och hoppas att jag kan börja ge tillbaka av mina egna kunskaper framöver!

Jag har det senaste året blivit väldigt intresserad av mod / byggvärlden inom klockor. Än så länge har jag byggt en sub till mig själv och en pilotare till flickvännen. Dessa bilder får vänta till ett annat tillfälle dock :)
    Jag har under tiden samlat på mig ett gäng verktyg, men det är dags att ta nästa steg. Jag vill lära mig att utföra service på mina klockor. Jag har redan inhandlat en ultraljudstvätt, och tänker nu köpa oljor!

Jag har hittat allt jag behöver på favoriten CousinsUK, men till en totalkostnad på 1282kr exklusive frakt. Jag misstänker att dessa oljor kommer räcka mig ungefär 500 klockor mer än jag är i behov av. Som student med CSN som inkomst är detta bara ännu en ovanligt dyr kostnad för mitt leverne, som jag gärna minimerar utan att tumma på kvalité.

Därför undrar jag om det möjligtvis är någon annan som också är i köptankar, och kan tänka sig att gå ihop? Alternativt om någon snäll själ här på forumet innehar dessa oljor och kan tänka sig att sälja av mindre mängder till mig. Jag är nöjd om jag bara kan lyckas halvera kostnaden!

Oljorna jag tänker köpa:
    • Moebius HP-1300
    • Moebius 9010
    • Moebius 9415
    • Moebius 9501 eller Jismaa 124
    • Moebius 8300 (osäker på om denna behövs?)
    Detta kit hoppas jag ger mig grundoljerna som behövs för att kunna ge service till nyare och äldre verk. Jag tar gärna emot feedback om ni tycker att jag är fel ute. Jag skippar nog epilame för tillfället på grund av de extraordinärt dyra flaskorna.
    Trevlig vecka KS, och tack på förhand för hjälpen!

2. Minuteman

Minuteman Friends of KS

I mina ögon har du onödigt många oljor i listan för att komma igång.

Om du vill börja med service/oljning skulle jag rekommendera att du bara kör med Moebius 9010 och antingen D-5 eller HP-1300.
    Det räcker till att serva majoriteten av enklare äldre ur. Eventuellt 8300 också om du vill smörja fjädrar.

Sen kan du ju öka med en olja i taget om du ser att du behöver den för ett projekt.

3. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Var bor du kassören?! Jag har lite oljor på ingång från cousins och håller du till i närheten av Järfälla eller Sthlm C så kan du få "låna" lite.

Ruskprick gillar detta.
  4. Tack för tipsen! Jag köper det, men samtidigt hade jag ändå tänkt kunna serva kronografer, nyare verk m.m., vilket åtminstone fettet känns nödvändigt till för att smörja en cannon pinion eller kronografdel. Det är egentligen mestadels fettet jag motsätter mig till dock, då det kostar 500kr för en tub! Jag kanske bör följa ditt råd, jag har ändå en tendens att ta saker och ting lite för långt för snabbt...

Vilket trevligt erbjudande! Jag bor faktiskt i Linköping men är endast här som student, mitt hemsäte är faktiskt Stockholm! Jag kommer upp till Stockholm nästa torsdag-fredag på lite ärenden. Om du är seriös med ditt erbjudande är jag väldigt tacksam, och vill naturligtvis ersätta dig för denna generösa handling. Skicka iväg ett PM så kan vi diskutera detta vidare :)

5. Exxet

Exxet Borgare

6. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    De jag har på ingång är D-5, 8000 någonting och en 9000 någonting enligt tips här och i boken jag fick hem igår:)

PM ar dig när de har kommit hem, tror volymerna var 20ml,20ml och 2 ml så dt blir lite svårt att "hälla" över.

7. Tack för tipsen, alltid lärorikt med mer input! Efter lite läsning tror jag dock att mitt ursprungliga påstående var korrekt. Det kanske var min benämning "fett" som var felaktig, jag hoppas jag inte misstolkat dig :) . Dels så anger ETA att Moebius 9501 skall användas på cannon-pinionen samt denna beskrivning på CousinsUK för 9501:

Moebius 9501 is a synthetic grease recommended for medium pressure, high friction surfaces. It is used for lubrication of the cannon pinion friction and for handsetting as well as on some components of chronograph movements.

Sedan undrar jag var du hittar 8300 för 12:-? Enligt deras hemsida kostar det 10 pund + moms. https://cousinsuk.com/product/grease-moebius-8300-solid-grease?code=O1065

Snyggt, hör gärna av dig, vore mycket uppskattat :)

8. Exxet

Exxet Borgare

Självklart menade jag ca: 120:- inte 12:- :oops: men det är ju ändå en viss skillnad, och för hemmapulare så duger det nog alldeles bra med den (8300), har man fett med pengar spelar det ju ingen roll, tänkte ekonomiskt, finns säkert en olja lr ett fett till varje klockmärke om man ska lyssna till tillverkarna, jo det var fett jag reagerade på, det är ju ganska stor skillnad på dom två, kan gå ganska fel om blandar i hop dom två sakerna, inte så bra om man trycker i Biltemas universalfett istället för olja i bilen ;)