• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gruppo Gamma Vanguard bronze, brons i budgetformat...

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tänkte göra en snabb recension på min nya Gruppo Gamma...
IMG_2648.JPG

Om märket
Gruppo gamma är från Singapore och har producerat klockor i ett par år. Vanguardmodellen är numera inne på 4:e editionen med min brons som nummer tre i ordningen.

Överlag har det satsats på Pam homager till en början men allt eftersom intresset ökat gått mer och mer på egna designer. Bra och roligt tycker jag :)

Första intryck
Helt ok travel case. Funktionellt och gillar loggan. Gruppo gamma skickar med två band, mejsel, två extra skruvar och garantikort. Samt då klockan.

IMG_2649.JPG


Boett
44 x 54mm och 16.5mm hög. Det är onekligen rejäla spec. Lyckligtvis är luggarna korta och böjda vilket möjliggör en bra passform. Men rejäl är den, och tung. En vänjer sig efter ett tag men den märks ju...

Boetten är gjord i brons, tanken från GG var att det skulle vara i cusn8 (samma som panerai etc.) men det visade sig vara cusn5. Vet inte mer om skillnaden än att den är lite mer rosé än guld i tonen.

IMG_2641.JPG
IMG_2637.JPG

I övrigt är det en boett med mkt detaljer, som känns genomarbetat och med bra finish. Brons verkar också patineras snabbare än mässing vilket jag gillar. Min är dock nyligen avpatinerad med tandkräm och tanken är att den ska naturligt patineras (lär bli äggmetod när jag tröttnar).

IMG_2638.JPG

Baksidan är också trevlig titta på med GG's dödskallelogga:
IMG_2643.JPG


Bezel

120-klicks som känns bra i vridningen. Inte mycket spel och solid. Dock lite oförstående till valet av vridbar ring till denna typ av klocka men funktionsmässigt bra iaf.

Tavla och visare

Mörkblå tavla som ser alltifrån mörkblå, till blå som grön/blå beroende på ljus. Fantastiskt fin och bra djup med sandwich och kupat safir.

Matchande visare i brons med en härlig färgklick på sekundvisaren. Överlag är det en ruggigt trevlig tavla med fina visare!

Lume helt ok även fast jag nog förväntat mig mer pga sandwichtavlan. Men inte dålig, men inte wow heller...
IMG_2644.JPG

IMG_2650.JPG


Urverk

Mioyta 9015 är Japans svar på standard eta, bra verk med fin gång.

Vattenresistens
200m räcker för det mesta, men med tanken på att mikrodykare idag oftast har 500-4000m känns det lite snålt och tråkigt...

Band
GG skickar med två band. Båda fina, mjuka och sköna. Bara en negativ grej, tycker personligen ingen av dem passar med klockans tavla. Hade hellre sett ett canvas eller det crocopräglade grönt/rött som finns på hemsidan. Synd iaf för de känns som bra band de skickar med...

På handleden
Med min tämligen smala handled bär den stort, men det är också en del av designen. Närvaron finns där och tycker personligen den är rätt tung trots avsaknad av länk etc.
IMG_2647.JPG


Slutsats

Finns mkt positivt att säga om denna. Nypriset ligger något under 6000kr (med moms från utanför EU-sidan och med från EU-handlaren). Är den värd det? Ja varför inte, även fast jag då själv hade valt en med romerska siffror i blått om jag köpt ny. Men det finns gott om andra bra klockor i den prisklassen såväl i brons som stål så konkurrensen är stor! Nu köpte jag min begagnad för 2.3k i nära nyskick och det får du knappt en mässingdykare för så rätt nöjd, minst sagt :cigar:

Plus:
  • Trevlig design
  • Härlig tavla
  • Fina detaljer
  • Bra tillbehör

Minus:
  • Band som inte matchar klockans tavla...
  • Kunde varit bättre lume och WR
Tack för titten :)
//Jocke
 

Bilagor

  • IMG_2640.JPG
    IMG_2640.JPG
    100 KB · Visningar: 32

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för en trevlig review! Blå tavla är grymt snyggt till brons IMO. Varför har klockan beottlock av stål?

Cheers!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tack för en trevlig review! Blå tavla är grymt snyggt till brons IMO. Varför har klockan beottlock av stål?

Cheers!

Brons ger en del missfärgningar (grön) om det ligger direkt mot huden länge. Därav de har stål-eller titanlock.

Och ja blått är flått! Föredrar lite färg till brons. Livar upp när det kommer patina med :)
 

Macklin

Cartier
Trevlig klocka! Tycker att den motiverar en tur till västkusten så det blir lite salta bad, för patineringens skull såklart.
 
Topp