• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GS GBG GTG 26/6

Sond

Patek
image.jpg
Kolla, de har börjar tillverka min klocka igen..:)
IMG_9589.jpg
IMG_1155.jpg
 

Sond

Patek
Kul att få vara med lite och kolla. Men, hrm..., ni kan inte ta lite bättre bilder..? Please...

Bra bilder inkl priser på GS vore hemskt trevligt..:)
 

Geparden

Audemars
Ååh, Baselklockorna har börjat dyka upp nu alltså. Nån som vet om Svante också fått in dem?
Miura-Landmaster'n är riktigt schysst.
Grattis Göteborg förresten.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Menar du att det är dåligt att vi delar våra åsikter? Känner att jag måste försvara mig för att jag gjort en negativ kommentar om Klockmaster i alla fall.

Det bemötandet jag fick av urmakaren var faktiskt under all kritik. I början av förra året då jag var 22 år och precis nyintresserad av klockor strosade jag in på Klockmaster med min morfars klocka. Urmakarens bemötande gjorde att jag vände på klacken och gick.
Nybörjare som jag var kunde jag enligt urmakaren inte tjäna några pengar på den klockan (han hade inte öppnat den och jag hade inte sagt att jag skulle sälja den) utan "man måste kunna någonting om klockor för att kunna sälja dem" sade han.
Jättekul första möte med en urmakare var det inte och det är därför jag kommenterade nu.

Jag tror inte du behöver försvara ditt inlägg. Vår käre masterkiller menar nog att de BORDE läsa tråden så att de kan ta del av kritiken och i Japansk anda inleda ett förbättringsarbete :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sammanfattar kvällen:
Som vanligt trevligt att träffas!
Gissle var behållningen rent kunskapsmässigt. Vi fick massvis av svar om service, bland annat:
GS går i princip alltid att få servade och reparerade via Seiko, ÄVEN vintage Grand Seiko oavsett ålder. För Seikos vanliga sortiment gäller 10års garanterade reservdelar.

Det var för övrigt hans landmaster och han har 18 klockor som han vanligen roterar mellan+ett antal till.

De arbetar på att bygga ut poleringsmöjligheter för GS i Europa (Nederländerna). I övrigt kan allt servas i UK redan nu (exkl blade polishing). I Norge har de svets och lappning machine för mindre GS-polering, exempelvis glasring.

Vintage-Seiko går också bra att serva via Optura/Seiko.
Jag frågade exempelvis om kronpackning till min 6105-8000 från 1968. Det skulle inte vara något problem enligt honom. Annars kan de åtminstone hitta motsvarande packning.

Dennis; Alltid trevlig och hans 36000bph GMT med grön tavla var riktigt fin!
Får tyvärr bara byta batterier när det gäller GS service.

Priser: Ej förhandlingsbara. :D
Om någon handlade något; nej.
Om vi hade trevligt? Ja
Om min GS klarade trycktestet? Ja
Om vi fick goodie bag? Jepp.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vi fick massvis av svar om service, bland annat:
GS går i princip alltid att få servade och reparerade via Seiko, ÄVEN vintage Grand Seiko oavsett ålder. För Seikos vanliga sortiment gäller 10års garanterade reservdelar.
Jag förstår givetvis att du hade mig i åtanke i denna fråga.. ;) hehe... Det låter verkligen tröstande.. :)

Tack för ett trevligt reportage.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
SBDB007, alltså. Inte med på prislistan (var priset jag undrade över). Limited, dessutom, till dryga 3000 dollar i Japan... Mycket coolness för pengarna, om man kan få tag på en... Har sett den förr, men får allt lov att googla mer...

Tack för länken!

A

edit:

Yuichiro Miura (三浦 雄一郎 Miura Yūichirō?, born October 12, 1932) is a Japanese alpinist who in 2003, at age 70, became the oldest person to reach the summit of Mount Everest. This record was later broken. However, on May 26, 2008, Miura once again successfully summited Mt Everest at the age of 75. On May 23, 2013 Miura again became the oldest person to reach the summit of Mount Everest at the age of 80.

Edit2: "sold out", förstås... Får nöja mig med en Rolex Explorer då, när jag ska bestiga Mt Everest... :D
 

JesperO

Rolex
ser ju trevligt ut... (hade velat gå... liten fanboy är jag ju allt med en inte allför blygsam GS samling :()
härligt att det nu finns en GS butik nära... hade dock hellre sett någon annan AD som körde GS i götet men man kan ju inte få allt. Fick känslan när jag var där för någon månad och pratade GS med dem att de hade jäkligt dålig koll - fick till svar "du kan ju ett märke bra, jag kan alla märken i den här butiken"... visst tjena, två fel redan där... (får mig att tro att den personen i alla fall aldrig besökt ett klockforum..)
ping yonsson, så även Hansson tar emot för ev service av äldre GS nu... eller skickar man annorstädes - vad skulle du rekommendera?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Undrar om nån på klockmaster läser den här tråden???

Det tror jag knappast. De märkte ju att vi fotade och laddade upp på nätet. Möjligt att Dennis och Gisle surfar KS, men jag tror inte butikschefen gör det. Dennis läser i alla fall aktivt på klockforum eftersom han har koll på fotona som florerat på kvartsdykar-GSen.

Om någon tycker att de borde läsa tråden så får de väl dra ett mail till butiken och tipsa.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det tror jag knappast. De märkte ju att vi fotade och laddade upp på nätet. Möjligt att Dennis och Gisle surfar KS, men jag tror inte butikschefen gör det. Dennis läser i alla fall aktivt på klockforum eftersom han har koll på fotona som florerat på kvartsdykar-GSen.

Om någon tycker att de borde läsa tråden så får de väl dra ett mail till butiken och tips.

Hade nog varit en god idé kanske.
Tror iof delar av säljstaben ev har lite svårt att ta kritik.

Men det finns absolut utrymme för förbättring där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ser ju trevligt ut... (hade velat gå... liten fanboy är jag ju allt med en inte allför blygsam GS samling :()
Jag letade faktiskt efter dig på forumet och i gamla konversationer för att kunna skicka en inbjudan till dig utifrån att jag vet att du bor nära och har GSar, men jag hittade tyvärr inte konversationsinläggen. Du får slänga upp fler foton på dem helt enkelt så man lätt kan hitta dig. Sen gör det inte direkt saken lättare att du har låst din profil så man inte kan se dina gamla inlägg.

ping yonsson, så även Hansson tar emot för ev service av äldre GS nu... eller skickar man annorstädes - vad skulle du rekommendera?
Du kan lämna in din gamla GS till Dennis som därefter skickar den till Optura. Optura söker därefter efter delar hos GS-service center inom EU. Om de inte kan lösa det på plats eller om de inte får napp så skickas klockan till Japan som löser det hela.


Personligen hade jag skickat den direkt till Seiko UK eftersom jag vet att de servar mekanska GSar på plats. De söker ju i samma system som Optura och om de inte kan lösa det så skickar de klockan till Japan. Nu fick jag visserligen ett väldigt bra intryck av Gisle på Optura, men jag tror inte man kan skicka klockan direkt till Optura och personligen så föredrar jag att eliminera butiker som mellanhand då det går. Då kan man nämligen ha direktkontakt med servicecentret när det gäller information och beslut om vad/hur problem ska lösas. När du skickar direkt till service-centret i Seiko UK, så får du själv beskriva exakt vad problemet med klockan är och hur du vill att det ska lösas. Det är nog svårt att ge så exakta direktiv om man går via en butik.

Men det beror ju på vad det handlar om såklart. Om man bara behöver en enstaka reservdel och inte en hel service så är det möjligt att det går fortare att promenera in med klockan till butiken. Hade jag varit dig så hade jag mailat Optura och frågat.
 

JesperO

Rolex
Jag letade faktiskt efter dig på forumet och i gamla konversationer för att kunna skicka en inbjudan till dig utifrån att jag vet att du bor nära och har GSar, men jag hittade tyvärr inte konversationsinläggen. Du får slänga upp fler foton på dem helt enkelt så man lätt kan hitta dig. Sen gör det inte direkt saken lättare att du har låst din profil så man inte kan se dina gamla inlägg.

Du kan lämna in din gamla GS till Dennis som därefter skickar den till Optura. Optura söker därefter efter delar hos GS-service center inom EU. Om de inte kan lösa det på plats eller om de inte får napp så skickas klockan till Japan som löser det hela.


Personligen hade jag skickat den direkt till Seiko UK eftersom jag vet att de servar mekanska GSar på plats. De söker ju i samma system som Optura och om de inte kan lösa det så skickar de klockan till Japan. Nu fick jag visserligen ett väldigt bra intryck av Gisle på Optura, men jag tror inte man kan skicka klockan direkt till Optura och personligen så föredrar jag att eliminera butiker som mellanhand då det går. Då kan man nämligen ha direktkontakt med servicecentret när det gäller information och beslut om vad/hur problem ska lösas. När du skickar direkt till service-centret i Seiko UK, så får du själv beskriva exakt vad problemet med klockan är och hur du vill att det ska lösas. Det är nog svårt att ge så exakta direktiv om man går via en butik.

Men det beror ju på vad det handlar om såklart. Om man bara behöver en enstaka reservdel och inte en hel service så är det möjligt att det går fortare att promenera in med klockan till butiken. Hade jag varit dig så hade jag mailat Optura och frågat.

Tack för input... inte så aktuellt än men när de gamla klenoderna börjar kärva så vill man ju vara om sig och kring sig.
har ju bara hört gott om serva via Seiko UK så det känns som en bra kanal.

Får väl ta fram kameran då och ge den lilla GS fanboyskaran några bilder - glädjer väl en del och retar väl alltid någon annan :D

Och jag håller med föregående om listpriserna - men det kanske är en del av idén, GS för få, nördiga intheknows... men snart håller det ju inte.
 
Topp