• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guide inför ditt klockköp

JayJay

Rolex
Hej och tack för ett bra skrivet inlägg som var schysst att läsa såhär påfredagkvällen.

När det gäller komplikationer är väl centrumsekundvisare den vanligaste?
På riktigt tunna resp tidiga ur är sekundvisaren kl 6 för att spara in ett kugghjul eller två.

Mvh
John.

Helt korrekt. Jag tänkte faktiskt på det när jag skrev inlägget men valde att bortse från det då jag tänkte att det kunde skapa förvirring. Märkligt att ingen påtalat det förens nu. :D
 

san

Cartier
2-Faktor
Var ska jag inhandla min klocka
Om du bestämt dig för att köpa en ny klocka (ej beg.) så finns det flera olika sätt att göra detta. Det ofta minst problematiska, och kanske mest uppenbara, är att uppsöka närmsta butik som saluför det fabrikat du bestämt dig för. Detta har den uppenbara fördelen att du här kan se, klämma och känna på klockan innan du slutligen bestämmer dig. Det underlättar ofta också vid eventuella garantiärenden eller framtida service. Dessa tryggheter kan vara värda att betala några kronor extra för. Det är ibland dessutom möjligt att förhandla ner priset något.
Å andra sidan kan det finnas en hel del pengar att spara på att handla din klocka över internet. Det finns gott om förmedlingssiter, auktionssiter och liknande där du kan finna din dyrgrip till ibland kraftigt reducerat pris. Tänk dock på att om du handlar från utanför EU så är det stor sannolikhet att du får betala moms såväl som extra tullavgift på klockans värde.

Jag funderade lite på det här med att försöka förhandla ner priset på en ny klocka. Om vi bortser från de självklara (nåja) fördelarna med att köpa en klocka på exempelvis Nymans eller Rob, vilket i sig kan vara värt några tusenlappar extra (etablera en god relation till handlaren, få kostnadsfri hjälp med mindre problem som kan tänkas uppstå m.m.), hur går man tillväga rent praktiskt för att förhandla ner priset? Spelar man osäker? Ursäktar man sig och ringer en annan handlare när man står i butiken för att höra vad de erbjuder för pris, för att visa att man är villig att handla från konkurrenten istället? Går man så långt att man lånar en kompis high-end-klocka för att visa att man har resurserna som krävs för en dyrare klocka? Tar man hjälp av en KS:are som handlaren känner igen och som kan tänka sig att gå dit med en? :) Det finns ju onekligen tusenlappar att tjäna om man spelar sina kort rätt.
 
Jag funderade lite på det här med att försöka förhandla ner priset på en ny klocka. Om vi bortser från de självklara (nåja) fördelarna med att köpa en klocka på exempelvis Nymans eller Rob, vilket i sig kan vara värt några tusenlappar extra (etablera en god relation till handlaren, få kostnadsfri hjälp med mindre problem som kan tänkas uppstå m.m.), hur går man tillväga rent praktiskt för att förhandla ner priset? Spelar man osäker? Ursäktar man sig och ringer en annan handlare när man står i butiken för att höra vad de erbjuder för pris, för att visa att man är villig att handla från konkurrenten istället? Går man så långt att man lånar en kompis high-end-klocka för att visa att man har resurserna som krävs för en dyrare klocka? Tar man hjälp av en KS:are som handlaren känner igen och som kan tänka sig att gå dit med en? :) Det finns ju onekligen tusenlappar att tjäna om man spelar sina kort rätt.

Jag har lyckats få ner priset genom att helt enkelt bara fråga direkt, pang på! Visa att man är intresserad och att man faktiskt kan tänka sig att köpa klockan! "Det går inte att få ner priset lite? Har kollat runt på nätet och det här är lite i överkant. Jag vill gärna stödja er som urhandlare, men för att köpa så behöver vi göra något åt priset" etc etc. Om de inte sänker, ja då har du i alla fall försökt!
Pratade med klockmaster ang en klocka och när jag frågade efter priset, så sa de nästan direkt efter att de skulle kunna göra något med priset om man köper utan avbetalning. Så det är inget förbjudet att fråga rätt upp och ner :)
 

paradis

Audemars
Så bra skrivet, jätte fin artikel., går inte så ofta in på Vintage avd.så man missar mycket. Tack för detta..........:)
 

Tictac

Friends of KS
2-Faktor
Bra skrivet! För mig som är helt ny så var detta en mycket bra början. Eftersom jag än så länge kan alldeles för lite, så är det möjligt att jag kommer ha både hängslen och livrem och handla från en AD, även om det är frestande att göra "bättre" affär begagnat eller av en gråhandlare. Klockköpet känns väldigt komplext, men ser ändå fram mot den dagen då klockan sitter på armen.
 

reservedemarche

Breitling
Tack för alla tips och tankar. Hur mycket tappar en klocka i värde efter införskaffande från butiken på fina gatan? 15% eller mer?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tack för alla tips och tankar. Hur mycket tappar en klocka i värde efter införskaffande från butiken på fina gatan? 15% eller mer?

Det beror såklart en hel del på märke och modell.

15% rabatt är dock inte ovanligt att få i rabatt hos AD. Således är värdetappet ofta högre än så bara genom att du lämnar butiken.
 

reservedemarche

Breitling
Det beror såklart en hel del på märke och modell.

15% rabatt är dock inte ovanligt att få i rabatt hos AD. Således är värdetappet ofta högre än så bara genom att du lämnar butiken.

En Rolex Datejust, GMT II, Submariner, PP Nautilus, Aquanaut eller Zenith El Primero av nuvarande produktion tappar ungefär hur många procent?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kolla på Chrono24, vad beggade kostar, så får du en känsla. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna ge ett tillräckligt bra svar.
 

danne_w

Breitling
Mycket bra sammanfattning. Här ligger allt jag grävt fram genom att ha läst otaliga trådar i diskussionsdelen under en månads tid, det hade ju kunnat vara smart att kika i köpguider delen först men det hade väl varit lite för enkelt :)
 
Tack så mycket för denna tråd, det är precis av denna anledningen som jag blev medlem på KS, för att få kunskap och bli säkrare inför mina kommande köp!
 
Topp