• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guide inför ditt klockköp

Lolle

Panerai
Riktigt bra inlägg och bra nivå - trots att jag såg mig själv som relativt kunnig så var det givande att läsa, gått igenom det 3 gånger bara för att det är kul.
 

JayJay

Rolex
Men är det då rimligt att lägga 30' för en quartzklocka? Inte samma hantverk menar jag
Finns kvartsurvetk där det finns handpåläggning i vissa moment, typ Grand Seiko. Det är förövrigt så att på de flesta klockor under säg 50k så är det väldigt låg grad av hantverk (gäller för övrigt många dyrare alternativ också). Det mesta är helt enkelt gjort av maskiner. Mest monteringsmoment för hand. Finns naturligtvis undantag. Många pratar om hantverk vilket ibland är relevant men många gånger gör maskiner ett mer exakt arbete. Det som man borde titta mer på (tycker jag) är ingenjörskonsten d v s hur urverken är konstruerade och med vilja material.

Ja vissa kvartsklockor är det rimligt att betala 30k eller mer för. Vissa mekaniska klockor är inte ens värd en 5hundring.

Läs på om och värdera just den klocka du är intresserad av.
 
Topp