• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guide inför ditt klockköp

GAAS

Breitling
Tack för mycket nyttig information
/M

Den här guiden är ett seriöst försök att skapa vägledning för personer som ska handla klocka men kanske saknar en del grundläggande kunskaper. Jag har strävat efter att så långt som möjligt inte peka på specifika modeller eller fabrikat. Istället syftar guiden till att vara det verktyg du behöver för att själv hitta just Din framtida klocka. Av naturliga skäl innehåller dock guiden en del subjektiva uppfattningar. Märk väl att jag inte på något vis är expert på området. Jag hoppas dock att guiden trots detta kan vara dig som läsare till nytta.

Att köpa klocka kan vara något mycket enkelt. Det är bara att gå in i närmsta klockbutik och köpa det man tycker ser bra ut. Detta förutsatt att det ligger inom ramen för tänkt budget. Det går till och med göra det så enkelt att man köper det som butikspersonalen förespråkar (de kan ju trots allt förväntas vara proffs). Eller så kan man som konsument reflektera lite extra över vad det är man köper och varför. Då kanske man i andra änden blir lite extra nöjd. Trots allt kan en klocka kosta allt från ganska lite till väldigt mycket pengar.

Då man börjar sitt klockletande bör man inleda med att ställa sig själv en rad frågor. Ex: Till vilken typ av klädsel ska klockan företrädesvis bäras? Var och hur ska den bäras? Är det i första hand en utseendemässig accessoar? Ska det vara en av flera klockor att växla mellan? Ska klockan vara lite av en statuspryl? Köps klockan för att definitivt behållas eller kommer den kanske att säljas (andra- och tredjehandsvärde)? Är tidshållningen det viktiga eller är det mekaniken som fascinerar? Hur mycket får klockan som mest kosta?

Klockans delar:
Urverk
Urverket är det som i grunden är själva tidshållaren. Det finns flera olika konstruktioner men här delar jag grovt in det i quartz (batteri) och mekaniska klockor. Lite förenklat är det så att quartzverk är billigare att tillverka och motsägelsefullt nog också är mer exakta i sin tidshållning. Mekaniska urverk å sin sida drivs av en fjäder. Denna vrids upp antingen manuellt via klockans krona eller automatiskt via en rotor som försetts med en tyngd vilken drar upp klockan när bäraren rör armen. Gångavvikelser på ett mekaniskt urverk kan vara allt från +/-30sek/dygn till -3/+5sek/dygn. Motsvarande siffror för quartzverk är +/-15sek/mån till +/-5sek/år! Om det är exakthet som eftersträvas bör du alltså välja ett quartzverk. Emellertid sitter det mekaniska urverk i nästan alla mer exklusiva klockor. Det är också många gånger det mekaniska som fascinerar klockentusiaster.
När det kommer till mekaniska urverk finns det ett flertal tillverkare där schweiziska ETA är det kanske mest välkända. Dock är det inte bara Schweizarna som gör fina urverk utan det finns flera framstående tillverkare i t.ex Japan. Att försöka reda ut vilka fabrikat och modeller av urverk som är bättre eller sämre skulle få en alltför stor omfattning (och om någon gav sig på denna uppgift troligen präglas av en stor del subjektivitet). Dock bör du reflektera över att det finns väldigt skiftande kvalitéer.
I klocksammanhang anses ofta så kallade ”in-house-verk” vara lite finare än övriga urverk. Detta innebär att urverket är helt konstruerat och tillverkat inom det egna klockmärket. Vissa tillverkare har sådana verk i enstaka modeller andra i samtliga sina klockor medan den stora merparten inte har det överhuvudtaget.
Benämningen (modellnamnet) på ett urverk kallass kaliber. En i klockvärlden mycket välkänd kaliber är ETA 2824-2 (vanlig tidvisning med centrumsekund och datumvisning). Denna kaliber sitter i ett stort antal klockmodeller runt om hos många olika tillverkare. De allra flesta av dessa tillverkare väljer att redovisa urverket som just ett ETA 2824-2. Emellertid finns det också de som väljer att ge urverket en helt egen benämning. Anledningen till detta kan vara att man tillfört/ändrat något i urverket. I dessa fall blir det verket man utgått från en så kallad baskaliber medan den nya kalibern har sin helt egna benämning. Det är inte alltid att det tydligt framgår huruvida ett urverk är en vidareutveckling eller inte. Men om detta är viktigt för dig så går det alltid att ta reda på. Dock brukar det ganska snabbt framgå om det sitter ett in house verk i klockan.
I övrigt finns det väldigt mycket att skriva om vad avser material och tekniska lösningar i urverk. Men då detta är tänkt som en introducerande guide, främst för nybörjaren så lämnar jag detta för stunden.

Komplikationer
Komplikation är klockspråk för extrafunktion. Allt ett urverk rent tekniskt kan göra förutom att visa tid är således en komplikation. Den allra vanligaste komplikationen är datumvisning. Utöver denna finns en uppsjö mer eller mindre vanliga komplikationer såsom månfas, kronograf, alarm och evighetskalender för att nämna några. Fundera på om du vill att din klocka ska kunna göra någonting mer utöver att visa tiden och i så fall vad. En sak värd att notera är att vissa komplikationer kan vara rätt så omständiga att ställa in rätt. Om du då har tänkt bära klockan i rotation med andra så kan det vara värt att fundera över hur du ska lösa detta presumtiva ”problem”.

Boett
Boetten är den yttre delen av klockan som urverk och urtavla sitter monterat i. Den kan ha olika form och vara gjord av olika material. Exempel på material som förekommer är stål, keramik, guld, brons och titan. Vanligast är stål. Betrakta många olika boettformer och fundera över vad det är du föredrar och varför. Ytan på boetten kan vara bearbetad på olika vis. Den kan exempelvis vara polerad, blästrad eller borstad. Den kan även ha kombinationer av detta. Form och ytbearbetning är inte helt oviktigt för hur klockan kommer att förändras av bärandet. Exempelvis blir det lättare hack i skarpa kanter än i rundade. På samma vis framträder repor tydligare i en från början blankpolerad yta än i en borstad eller blästrad.

Baklock
Klockans baksida syns som bekant inte vid bärandet men kan ändock vara nog så viktigt. Formen på baksidan kan påverka bärande komforten. En stor klocka med helt platt baksida kan till exempel upplevas som obekväm då den hela tiden ligger dikt mot huden.
Har du funderingar på att gravera något på klockans baksida (datum, namn el.motsv.) bör du kanske inte välja en klocka som redan från början har en gravyr, vilket är ganska vanligt förekommande.
Har du bestämt dig för att köpa en klocka med mekaniskt urverk kanske du vill ha möjlighet att betrakta det under arbete. Idag är det mycket vanligt att mekaniska klockor erbjuds med glasbaksida.

Krona
Kronan är det samma som den lilla ratten med vilken du ställer tiden. De allra flesta armbandsuren har endast en krona och den vanligaste placeringen är vid klockan tre. Emellertid förekommer det att klockor har flera kronor för manövrering av exempelvis heliumventil, larm eller inre vridring. Det är också vanligt att tillverkare, främst på dykarur, valt att placera kronan vid klockan fyra eller två. Detta görs vanligen av komfortskäl. Kronan kan vara signerad eller slät. Har ingen betydelse för funktionen. Vidare kan det vara skruvad krona vilket betyder att en del av kronan, då den inte används, skruvas in i boetten. Detta görs främst med hänsyn till vattentäthet.

Urtavla
Tillsammans med boettformen är urtavlan helt avgörande för hur klockan upplevs rent estetiskt. Även urtavlor förkommer i en uppsjö olika material och utseenden. Allt från pärlemor till silver. Plankpolerade eller kraftigt mönstrade.
Urtavlan kan vara helt slät med index och/eller lysmassa i samma nivå som övriga tavlan. Den kan också ha index och detaljer som är applicerade ovanpå tavlan vilket ger lite extra djupkänsla. Det förekommer även så kallade sandwich-tavlor. Detta är en urtavla i två lager där man skurit ut index, siffror och detaljer ur det övre lagret för att det från det undre lagret ska framträda (vanligen lysmassa).
Förutom att applicera detaljer på urtavlan kan djup även ha tillförts genom utskurna mönster och guillochiseringar.
Om klockan man valt har komplikationer så påverkar detta naturligtvis urtavlans utseende. Samma typ av komplikation kan presenteras på flera olika sätt. För egen del tycker jag att en urtavla bör vara balanserad och förhållandevis symmetrisk. Fundera över vad du tilltalas av.

Visare
Visarnas färg, form och storlek har betydelse för funktion och utseende. Vill du ha en snabbavläst klocka bör du inte välja en med tunna visare vars färg ligger nära den på urtavlan. Det är också värt att fundera på huruvida du vill kunna avläsa klockan i mörker eller inte. Det vill säga om visarna ska ha lysmassa eller inte.

Glas
Alla armbandsur har någon form av glas framför urtavlan. De vanligaste materialen är safir-, mineral- eller plexiglas. Safir är hårdast och därmed mest tåligt mot repor. Oftast är safirglasen även behandlade för att minimera reflektioner som kan störa vid avläsning. Mineralglaset är ett lite enklare alternativ som inte tål fullt lika mycket. Plexiglasen är rejält känsliga för repor. Det krävs generellt sett ganska lite för att repor ska uppstå i dessa. I gengäld kan mindre repor i plexit lätt poleras bort av vem som helst utan särskilda fackmannakunskaper. Dessutom är plexiglasen billiga att byta om olyckan varit framme. Det finns även gott om entusiaster som hävdar att plexiglas skänker liv och själ till ett armbandsur.
Förutom material i glaset bör man reflektera över dess form. Det mest vanligt förekommande är släta glas. Det är emellertid inte ovanligt med välvda glas (gäller även glasbaksidor).
Det kan också vara värt att fundera på hur glaset är monterat i förhållande till glas- eller vridring. Det kan vara monterat innanför, i nivå med eller utanför dessa. Naturligtvis påverkar denna placering hur pass utsatt glaset är för stötar. På en sportklocka kan det således vara praktiskt att välja en klocka med glaset innanför vridringen.

Glasring
Runt glaset sitter en glasring eller vridring (dykur och GMT). Denna kan vara slät, räfflad, kantig eller mjuk i formen. Här, precis som med allt annat, får var och en själv avgöra vad den föredrar. Att tänka på är dock att ringens tjocklek kraftigt påverkar urtavlans storlek. Ett dykarur på 44mm med vridring kan därför mycket väl ha en mindre urtavla än en annan klocka på 40mm med smal glasring. Urtavlans storlek i sin tur har förhållandevis stor betydelse för hur stor klockan upplevs på armen. Detta fenomen är lätt att glömma bort då man är ute och letar efter en klocka i viss storlek.

Armband
Vilket armband som sitter på klockan kan göra mycket stor skillnad för hur den ser ut och upplevs. De vanligaste varianterna som klockorna säljs med är antingen skinnarmband eller stållänk. Det finns också gummiarmband eller nato-band. Fundera på vad du vill ha och varför. Skinn är ofta elegant medan länk gärna ger ett mer robust intryck. Om du är osäker och modellen erbjuds med både länk eller annat så rekommenderar jag att du alltid köper den med länken. Detta eftersom det nästan alltid är mer fördelaktigt ur kostnadsperspektiv men också för att det kan göra skillnad vid en eventuell framtida försäljning.
För många med lite mer omfattande klockintresse är det vanligt att variera sin klocka genom att helt enkelt byta armband på den. Om du är intresserad av att enkelt kunna göra detta bör du välja en klocka med vanliga bandhorn. Notera att det förekommer en uppsjö med varianter där skalan går från lätt till mkt svårt att hitta och byta armband.

Vattentålighet
Vattentåligheten har betydelse för hur du kan använda din klocka. Notera att en klocka med vattenresistans till 50m inte på något vis tål att badas med. Ta därför en rejäl funderare på hur du bär din klocka. Kommer du alltid ihåg att ta av den när du duschar etc?

Fabrikat
Många låtsas att de inte bryr sig om vad det står för namn på urtavlan. Jag inbillar mig dock att många trots allt fäster viss vikt vid detta. Rolex är på goda grunder ett av världens mest kända varumärken. Jag har inga siffror men en nog inte allt för vågad gissning är att den stora merparten köpare av dessa klockor inte i första hand är intresserad av de senaste horologiska innovationerna. Snarare är det nog i de flesta fall så att man gärna förknippas med allt det som märket förknippas med. Detta kan vara bra att komma ihåg då man letar klocka. Det finns flera välkända och prestigefyllda märkena. På samma sätt finns det gott om alternativ med mycket fina och exklusiva klockor som nästan ingen utan rätt kunskaper kan placera som sådana.

Homage
Klockvärlden formligen dryper av olika fabrikat och modeller. Vissa modeller är mer välkända än andra. Många av dessa klassiska eller storsäljande modeller kopieras till utseendet och säljs under annat varumärke. Detta fenomen kan bitvis väcka starka känslor bland klockentusiasterna. Många anser att sådana klockor i princip är det samma som rena kopior. Dock erbjuder fenomenet vissa fördelar. Ponera att du överväger att köpa en klocka som kostar ungefär lika mycket som tre (eller fler!) månadslöner. Du suktar efter klockan och efter en längre tids sparande skrider du till verket och köper din graal. Till en början är du hur nöjd som helst (fattas bara annat efter att du väntat så länge). Efter en tid upptäcker du dock att klockan inte riktigt motsvarar vad du tänkt dig. Kanske ger vridringen ett lite för ”tooligt” intryck. Den guillochiserade urtavlan som tidigare var livfull och elegant känns plötsligt plottrig. Den ”rejäla” storleken upplevs nu som klumpig. Vad än det är du upptäcker med klockan som du stör dig på så kommer det förmodligen kännas rejält jobbigt när det sjunkit in. Det kan därför vara listigt att innan du går till butiken på fina gatan och inhandlar din efterlängtade dyrgrip pröva en snarlik klocka för en tiondel (eller mindre) av priset. Försök i så fall att hitta en klocka som ligger så nära det du söker som möjligt vad avser storlek, färg etc. Det finns flera fabrikat som i stort sett bara tillverkar denna typ av klockor. Sök och du skall finna.

Nytt eller begagnat
Tänk på att de flesta klockor i likhet med bilar gör ett rejält värdetapp i samma sekund den lämnar butiken. Här finns det naturligtvis bättre och sämre alternativ. Är man som köpare osäker på om klockan ägs för stunden eller permanent kan det vara värt att leta begagnat. Det du söker dyker, förr eller senare, alltid upp. Men att det kan ta tid.
Du bör undersöka klockans servicehistorik (eller brist på sådan). Alla mekaniska klockor måste servas då och då. Vid dagligt bärande är detta intervall vanligen två till fyra år. Kostnad för en service kan variera kraftigt beroende på typ av urverk samt vart du servar den. Räkna med från ett par tusen för en vanlig klocka till sju-åtta tusen för vissa kronografer. Fråga alltid säljaren om servicehistorik samt undersök vad det kommer kosta dig att låta serva den.

Var ska jag inhandla min klocka
Om du bestämt dig för att köpa en ny klocka (ej beg.) så finns det flera olika sätt att göra detta. Det ofta minst problematiska, och kanske mest uppenbara, är att uppsöka närmsta butik som saluför det fabrikat du bestämt dig för. Detta har den uppenbara fördelen att du här kan se, klämma och känna på klockan innan du slutligen bestämmer dig. Det underlättar ofta också vid eventuella garantiärenden eller framtida service. Dessa tryggheter kan vara värda att betala några kronor extra för. Det är ibland dessutom möjligt att förhandla ner priset något.
Å andra sidan kan det finnas en hel del pengar att spara på att handla din klocka över internet. Det finns gott om förmedlingssiter, auktionssiter och liknande där du kan finna din dyrgrip till ibland kraftigt reducerat pris. Tänk dock på att om du handlar från utanför EU så är det stor sannolikhet att du får betala moms såväl som extra tullavgift på klockans värde.

Titta på så många bilder som möjligt
I vissa fall är det inte möjligt att titta på klockan i butik av det enkla skälet att den inte säljs i Sverige eller att du själv bor allt för långt ifrån butiken. Om du bestämmer dig för en klockmodell du inte har möjlighet att titta på i verkligheten så försök att titta på så många bilder som möjligt av den (olika vinklar). Hittar du inte bild med rätt vinkel så kan du alltid via något klockforum be en ägare ta och lägga upp efterfrågad bild.
Hur många klockor behövs
En enkel fråga och det enkla svaret är nog: ”ingen”. Nästan alla människor har ändå en klocka i sin mobiltelefon som strängt taget alltid finns med. Det finns naturligtvis undantag. I dessa fall gör ofta ett billigt digitalt armbandsur jobbet med bravur. Men kanske vill du att just din eller dina klockor ska vara mer än bara tidvisare?

Slutliga tankar
Det är troligt att ju mer du tittar runt efter klockor och intresserar dig desto mer kommer du att kräva av det du till slut köper. På samma sätt är det troligt att du kommer flytta fram din tänkta spärr för vad du som mest hade tänkt dig att spendera. Glöm då inte att klockor är en utpräglad lyxprodukt. Den är i grund och botten inget du behöver. Med anledning av det vill jag säga att du ALDRIG ska låna till en klocka eller ta den på avbetalning.




Lycka till i ditt sökande efter nästa armbandsur.
Tack
Den här guiden är ett seriöst försök att skapa vägledning för personer som ska handla klocka men kanske saknar en del grundläggande kunskaper. Jag har strävat efter att så långt som möjligt inte peka på specifika modeller eller fabrikat. Istället syftar guiden till att vara det verktyg du behöver för att själv hitta just Din framtida klocka. Av naturliga skäl innehåller dock guiden en del subjektiva uppfattningar. Märk väl att jag inte på något vis är expert på området. Jag hoppas dock att guiden trots detta kan vara dig som läsare till nytta.

Att köpa klocka kan vara något mycket enkelt. Det är bara att gå in i närmsta klockbutik och köpa det man tycker ser bra ut. Detta förutsatt att det ligger inom ramen för tänkt budget. Det går till och med göra det så enkelt att man köper det som butikspersonalen förespråkar (de kan ju trots allt förväntas vara proffs). Eller så kan man som konsument reflektera lite extra över vad det är man köper och varför. Då kanske man i andra änden blir lite extra nöjd. Trots allt kan en klocka kosta allt från ganska lite till väldigt mycket pengar.

Då man börjar sitt klockletande bör man inleda med att ställa sig själv en rad frågor. Ex: Till vilken typ av klädsel ska klockan företrädesvis bäras? Var och hur ska den bäras? Är det i första hand en utseendemässig accessoar? Ska det vara en av flera klockor att växla mellan? Ska klockan vara lite av en statuspryl? Köps klockan för att definitivt behållas eller kommer den kanske att säljas (andra- och tredjehandsvärde)? Är tidshållningen det viktiga eller är det mekaniken som fascinerar? Hur mycket får klockan som mest kosta?

Klockans delar:
Urverk
Urverket är det som i grunden är själva tidshållaren. Det finns flera olika konstruktioner men här delar jag grovt in det i quartz (batteri) och mekaniska klockor. Lite förenklat är det så att quartzverk är billigare att tillverka och motsägelsefullt nog också är mer exakta i sin tidshållning. Mekaniska urverk å sin sida drivs av en fjäder. Denna vrids upp antingen manuellt via klockans krona eller automatiskt via en rotor som försetts med en tyngd vilken drar upp klockan när bäraren rör armen. Gångavvikelser på ett mekaniskt urverk kan vara allt från +/-30sek/dygn till -3/+5sek/dygn. Motsvarande siffror för quartzverk är +/-15sek/mån till +/-5sek/år! Om det är exakthet som eftersträvas bör du alltså välja ett quartzverk. Emellertid sitter det mekaniska urverk i nästan alla mer exklusiva klockor. Det är också många gånger det mekaniska som fascinerar klockentusiaster.
När det kommer till mekaniska urverk finns det ett flertal tillverkare där schweiziska ETA är det kanske mest välkända. Dock är det inte bara Schweizarna som gör fina urverk utan det finns flera framstående tillverkare i t.ex Japan. Att försöka reda ut vilka fabrikat och modeller av urverk som är bättre eller sämre skulle få en alltför stor omfattning (och om någon gav sig på denna uppgift troligen präglas av en stor del subjektivitet). Dock bör du reflektera över att det finns väldigt skiftande kvalitéer.
I klocksammanhang anses ofta så kallade ”in-house-verk” vara lite finare än övriga urverk. Detta innebär att urverket är helt konstruerat och tillverkat inom det egna klockmärket. Vissa tillverkare har sådana verk i enstaka modeller andra i samtliga sina klockor medan den stora merparten inte har det överhuvudtaget.
Benämningen (modellnamnet) på ett urverk kallass kaliber. En i klockvärlden mycket välkänd kaliber är ETA 2824-2 (vanlig tidvisning med centrumsekund och datumvisning). Denna kaliber sitter i ett stort antal klockmodeller runt om hos många olika tillverkare. De allra flesta av dessa tillverkare väljer att redovisa urverket som just ett ETA 2824-2. Emellertid finns det också de som väljer att ge urverket en helt egen benämning. Anledningen till detta kan vara att man tillfört/ändrat något i urverket. I dessa fall blir det verket man utgått från en så kallad baskaliber medan den nya kalibern har sin helt egna benämning. Det är inte alltid att det tydligt framgår huruvida ett urverk är en vidareutveckling eller inte. Men om detta är viktigt för dig så går det alltid att ta reda på. Dock brukar det ganska snabbt framgå om det sitter ett in house verk i klockan.
I övrigt finns det väldigt mycket att skriva om vad avser material och tekniska lösningar i urverk. Men då detta är tänkt som en introducerande guide, främst för nybörjaren så lämnar jag detta för stunden.

Komplikationer
Komplikation är klockspråk för extrafunktion. Allt ett urverk rent tekniskt kan göra förutom att visa tid är således en komplikation. Den allra vanligaste komplikationen är datumvisning. Utöver denna finns en uppsjö mer eller mindre vanliga komplikationer såsom månfas, kronograf, alarm och evighetskalender för att nämna några. Fundera på om du vill att din klocka ska kunna göra någonting mer utöver att visa tiden och i så fall vad. En sak värd att notera är att vissa komplikationer kan vara rätt så omständiga att ställa in rätt. Om du då har tänkt bära klockan i rotation med andra så kan det vara värt att fundera över hur du ska lösa detta presumtiva ”problem”.

Boett
Boetten är den yttre delen av klockan som urverk och urtavla sitter monterat i. Den kan ha olika form och vara gjord av olika material. Exempel på material som förekommer är stål, keramik, guld, brons och titan. Vanligast är stål. Betrakta många olika boettformer och fundera över vad det är du föredrar och varför. Ytan på boetten kan vara bearbetad på olika vis. Den kan exempelvis vara polerad, blästrad eller borstad. Den kan även ha kombinationer av detta. Form och ytbearbetning är inte helt oviktigt för hur klockan kommer att förändras av bärandet. Exempelvis blir det lättare hack i skarpa kanter än i rundade. På samma vis framträder repor tydligare i en från början blankpolerad yta än i en borstad eller blästrad.

Baklock
Klockans baksida syns som bekant inte vid bärandet men kan ändock vara nog så viktigt. Formen på baksidan kan påverka bärande komforten. En stor klocka med helt platt baksida kan till exempel upplevas som obekväm då den hela tiden ligger dikt mot huden.
Har du funderingar på att gravera något på klockans baksida (datum, namn el.motsv.) bör du kanske inte välja en klocka som redan från början har en gravyr, vilket är ganska vanligt förekommande.
Har du bestämt dig för att köpa en klocka med mekaniskt urverk kanske du vill ha möjlighet att betrakta det under arbete. Idag är det mycket vanligt att mekaniska klockor erbjuds med glasbaksida.

Krona
Kronan är det samma som den lilla ratten med vilken du ställer tiden. De allra flesta armbandsuren har endast en krona och den vanligaste placeringen är vid klockan tre. Emellertid förekommer det att klockor har flera kronor för manövrering av exempelvis heliumventil, larm eller inre vridring. Det är också vanligt att tillverkare, främst på dykarur, valt att placera kronan vid klockan fyra eller två. Detta görs vanligen av komfortskäl. Kronan kan vara signerad eller slät. Har ingen betydelse för funktionen. Vidare kan det vara skruvad krona vilket betyder att en del av kronan, då den inte används, skruvas in i boetten. Detta görs främst med hänsyn till vattentäthet.

Urtavla
Tillsammans med boettformen är urtavlan helt avgörande för hur klockan upplevs rent estetiskt. Även urtavlor förkommer i en uppsjö olika material och utseenden. Allt från pärlemor till silver. Plankpolerade eller kraftigt mönstrade.
Urtavlan kan vara helt slät med index och/eller lysmassa i samma nivå som övriga tavlan. Den kan också ha index och detaljer som är applicerade ovanpå tavlan vilket ger lite extra djupkänsla. Det förekommer även så kallade sandwich-tavlor. Detta är en urtavla i två lager där man skurit ut index, siffror och detaljer ur det övre lagret för att det från det undre lagret ska framträda (vanligen lysmassa).
Förutom att applicera detaljer på urtavlan kan djup även ha tillförts genom utskurna mönster och guillochiseringar.
Om klockan man valt har komplikationer så påverkar detta naturligtvis urtavlans utseende. Samma typ av komplikation kan presenteras på flera olika sätt. För egen del tycker jag att en urtavla bör vara balanserad och förhållandevis symmetrisk. Fundera över vad du tilltalas av.

Visare
Visarnas färg, form och storlek har betydelse för funktion och utseende. Vill du ha en snabbavläst klocka bör du inte välja en med tunna visare vars färg ligger nära den på urtavlan. Det är också värt att fundera på huruvida du vill kunna avläsa klockan i mörker eller inte. Det vill säga om visarna ska ha lysmassa eller inte.

Glas
Alla armbandsur har någon form av glas framför urtavlan. De vanligaste materialen är safir-, mineral- eller plexiglas. Safir är hårdast och därmed mest tåligt mot repor. Oftast är safirglasen även behandlade för att minimera reflektioner som kan störa vid avläsning. Mineralglaset är ett lite enklare alternativ som inte tål fullt lika mycket. Plexiglasen är rejält känsliga för repor. Det krävs generellt sett ganska lite för att repor ska uppstå i dessa. I gengäld kan mindre repor i plexit lätt poleras bort av vem som helst utan särskilda fackmannakunskaper. Dessutom är plexiglasen billiga att byta om olyckan varit framme. Det finns även gott om entusiaster som hävdar att plexiglas skänker liv och själ till ett armbandsur.
Förutom material i glaset bör man reflektera över dess form. Det mest vanligt förekommande är släta glas. Det är emellertid inte ovanligt med välvda glas (gäller även glasbaksidor).
Det kan också vara värt att fundera på hur glaset är monterat i förhållande till glas- eller vridring. Det kan vara monterat innanför, i nivå med eller utanför dessa. Naturligtvis påverkar denna placering hur pass utsatt glaset är för stötar. På en sportklocka kan det således vara praktiskt att välja en klocka med glaset innanför vridringen.

Glasring
Runt glaset sitter en glasring eller vridring (dykur och GMT). Denna kan vara slät, räfflad, kantig eller mjuk i formen. Här, precis som med allt annat, får var och en själv avgöra vad den föredrar. Att tänka på är dock att ringens tjocklek kraftigt påverkar urtavlans storlek. Ett dykarur på 44mm med vridring kan därför mycket väl ha en mindre urtavla än en annan klocka på 40mm med smal glasring. Urtavlans storlek i sin tur har förhållandevis stor betydelse för hur stor klockan upplevs på armen. Detta fenomen är lätt att glömma bort då man är ute och letar efter en klocka i viss storlek.

Armband
Vilket armband som sitter på klockan kan göra mycket stor skillnad för hur den ser ut och upplevs. De vanligaste varianterna som klockorna säljs med är antingen skinnarmband eller stållänk. Det finns också gummiarmband eller nato-band. Fundera på vad du vill ha och varför. Skinn är ofta elegant medan länk gärna ger ett mer robust intryck. Om du är osäker och modellen erbjuds med både länk eller annat så rekommenderar jag att du alltid köper den med länken. Detta eftersom det nästan alltid är mer fördelaktigt ur kostnadsperspektiv men också för att det kan göra skillnad vid en eventuell framtida försäljning.
För många med lite mer omfattande klockintresse är det vanligt att variera sin klocka genom att helt enkelt byta armband på den. Om du är intresserad av att enkelt kunna göra detta bör du välja en klocka med vanliga bandhorn. Notera att det förekommer en uppsjö med varianter där skalan går från lätt till mkt svårt att hitta och byta armband.

Vattentålighet
Vattentåligheten har betydelse för hur du kan använda din klocka. Notera att en klocka med vattenresistans till 50m inte på något vis tål att badas med. Ta därför en rejäl funderare på hur du bär din klocka. Kommer du alltid ihåg att ta av den när du duschar etc?

Fabrikat
Många låtsas att de inte bryr sig om vad det står för namn på urtavlan. Jag inbillar mig dock att många trots allt fäster viss vikt vid detta. Rolex är på goda grunder ett av världens mest kända varumärken. Jag har inga siffror men en nog inte allt för vågad gissning är att den stora merparten köpare av dessa klockor inte i första hand är intresserad av de senaste horologiska innovationerna. Snarare är det nog i de flesta fall så att man gärna förknippas med allt det som märket förknippas med. Detta kan vara bra att komma ihåg då man letar klocka. Det finns flera välkända och prestigefyllda märkena. På samma sätt finns det gott om alternativ med mycket fina och exklusiva klockor som nästan ingen utan rätt kunskaper kan placera som sådana.

Homage
Klockvärlden formligen dryper av olika fabrikat och modeller. Vissa modeller är mer välkända än andra. Många av dessa klassiska eller storsäljande modeller kopieras till utseendet och säljs under annat varumärke. Detta fenomen kan bitvis väcka starka känslor bland klockentusiasterna. Många anser att sådana klockor i princip är det samma som rena kopior. Dock erbjuder fenomenet vissa fördelar. Ponera att du överväger att köpa en klocka som kostar ungefär lika mycket som tre (eller fler!) månadslöner. Du suktar efter klockan och efter en längre tids sparande skrider du till verket och köper din graal. Till en början är du hur nöjd som helst (fattas bara annat efter att du väntat så länge). Efter en tid upptäcker du dock att klockan inte riktigt motsvarar vad du tänkt dig. Kanske ger vridringen ett lite för ”tooligt” intryck. Den guillochiserade urtavlan som tidigare var livfull och elegant känns plötsligt plottrig. Den ”rejäla” storleken upplevs nu som klumpig. Vad än det är du upptäcker med klockan som du stör dig på så kommer det förmodligen kännas rejält jobbigt när det sjunkit in. Det kan därför vara listigt att innan du går till butiken på fina gatan och inhandlar din efterlängtade dyrgrip pröva en snarlik klocka för en tiondel (eller mindre) av priset. Försök i så fall att hitta en klocka som ligger så nära det du söker som möjligt vad avser storlek, färg etc. Det finns flera fabrikat som i stort sett bara tillverkar denna typ av klockor. Sök och du skall finna.

Nytt eller begagnat
Tänk på att de flesta klockor i likhet med bilar gör ett rejält värdetapp i samma sekund den lämnar butiken. Här finns det naturligtvis bättre och sämre alternativ. Är man som köpare osäker på om klockan ägs för stunden eller permanent kan det vara värt att leta begagnat. Det du söker dyker, förr eller senare, alltid upp. Men att det kan ta tid.
Du bör undersöka klockans servicehistorik (eller brist på sådan). Alla mekaniska klockor måste servas då och då. Vid dagligt bärande är detta intervall vanligen två till fyra år. Kostnad för en service kan variera kraftigt beroende på typ av urverk samt vart du servar den. Räkna med från ett par tusen för en vanlig klocka till sju-åtta tusen för vissa kronografer. Fråga alltid säljaren om servicehistorik samt undersök vad det kommer kosta dig att låta serva den.

Var ska jag inhandla min klocka
Om du bestämt dig för att köpa en ny klocka (ej beg.) så finns det flera olika sätt att göra detta. Det ofta minst problematiska, och kanske mest uppenbara, är att uppsöka närmsta butik som saluför det fabrikat du bestämt dig för. Detta har den uppenbara fördelen att du här kan se, klämma och känna på klockan innan du slutligen bestämmer dig. Det underlättar ofta också vid eventuella garantiärenden eller framtida service. Dessa tryggheter kan vara värda att betala några kronor extra för. Det är ibland dessutom möjligt att förhandla ner priset något.
Å andra sidan kan det finnas en hel del pengar att spara på att handla din klocka över internet. Det finns gott om förmedlingssiter, auktionssiter och liknande där du kan finna din dyrgrip till ibland kraftigt reducerat pris. Tänk dock på att om du handlar från utanför EU så är det stor sannolikhet att du får betala moms såväl som extra tullavgift på klockans värde.

Titta på så många bilder som möjligt
I vissa fall är det inte möjligt att titta på klockan i butik av det enkla skälet att den inte säljs i Sverige eller att du själv bor allt för långt ifrån butiken. Om du bestämmer dig för en klockmodell du inte har möjlighet att titta på i verkligheten så försök att titta på så många bilder som möjligt av den (olika vinklar). Hittar du inte bild med rätt vinkel så kan du alltid via något klockforum be en ägare ta och lägga upp efterfrågad bild.
Hur många klockor behövs
En enkel fråga och det enkla svaret är nog: ”ingen”. Nästan alla människor har ändå en klocka i sin mobiltelefon som strängt taget alltid finns med. Det finns naturligtvis undantag. I dessa fall gör ofta ett billigt digitalt armbandsur jobbet med bravur. Men kanske vill du att just din eller dina klockor ska vara mer än bara tidvisare?

Slutliga tankar
Det är troligt att ju mer du tittar runt efter klockor och intresserar dig desto mer kommer du att kräva av det du till slut köper. På samma sätt är det troligt att du kommer flytta fram din tänkta spärr för vad du som mest hade tänkt dig att spendera. Glöm då inte att klockor är en utpräglad lyxprodukt. Den är i grund och botten inget du behöver. Med anledning av det vill jag säga att du ALDRIG ska låna till en klocka eller ta den på avbetalning.




Lycka till i ditt sökande efter nästa armbandsur.
t
 

EWGM

Breitling
Den här guiden är ett seriöst försök att skapa vägledning för personer som ska handla klocka men kanske saknar en del grundläggande kunskaper. Jag har strävat efter att så långt som möjligt inte peka på specifika modeller eller fabrikat. Istället syftar guiden till att vara det verktyg du behöver för att själv hitta just Din framtida klocka. Av naturliga skäl innehåller dock guiden en del subjektiva uppfattningar. Märk väl att jag inte på något vis är expert på området. Jag hoppas dock att guiden trots detta kan vara dig som läsare till nytta.

Att köpa klocka kan vara något mycket enkelt. Det är bara att gå in i närmsta klockbutik och köpa det man tycker ser bra ut. Detta förutsatt att det ligger inom ramen för tänkt budget. Det går till och med göra det så enkelt att man köper det som butikspersonalen förespråkar (de kan ju trots allt förväntas vara proffs). Eller så kan man som konsument reflektera lite extra över vad det är man köper och varför. Då kanske man i andra änden blir lite extra nöjd. Trots allt kan en klocka kosta allt från ganska lite till väldigt mycket pengar.

Då man börjar sitt klockletande bör man inleda med att ställa sig själv en rad frågor. Ex: Till vilken typ av klädsel ska klockan företrädesvis bäras? Var och hur ska den bäras? Är det i första hand en utseendemässig accessoar? Ska det vara en av flera klockor att växla mellan? Ska klockan vara lite av en statuspryl? Köps klockan för att definitivt behållas eller kommer den kanske att säljas (andra- och tredjehandsvärde)? Är tidshållningen det viktiga eller är det mekaniken som fascinerar? Hur mycket får klockan som mest kosta?

Klockans delar:
Urverk
Urverket är det som i grunden är själva tidshållaren. Det finns flera olika konstruktioner men här delar jag grovt in det i quartz (batteri) och mekaniska klockor. Lite förenklat är det så att quartzverk är billigare att tillverka och motsägelsefullt nog också är mer exakta i sin tidshållning. Mekaniska urverk å sin sida drivs av en fjäder. Denna vrids upp antingen manuellt via klockans krona eller automatiskt via en rotor som försetts med en tyngd vilken drar upp klockan när bäraren rör armen. Gångavvikelser på ett mekaniskt urverk kan vara allt från +/-30sek/dygn till -3/+5sek/dygn. Motsvarande siffror för quartzverk är +/-15sek/mån till +/-5sek/år! Om det är exakthet som eftersträvas bör du alltså välja ett quartzverk. Emellertid sitter det mekaniska urverk i nästan alla mer exklusiva klockor. Det är också många gånger det mekaniska som fascinerar klockentusiaster.
När det kommer till mekaniska urverk finns det ett flertal tillverkare där schweiziska ETA är det kanske mest välkända. Dock är det inte bara Schweizarna som gör fina urverk utan det finns flera framstående tillverkare i t.ex Japan. Att försöka reda ut vilka fabrikat och modeller av urverk som är bättre eller sämre skulle få en alltför stor omfattning (och om någon gav sig på denna uppgift troligen präglas av en stor del subjektivitet). Dock bör du reflektera över att det finns väldigt skiftande kvalitéer.
I klocksammanhang anses ofta så kallade ”in-house-verk” vara lite finare än övriga urverk. Detta innebär att urverket är helt konstruerat och tillverkat inom det egna klockmärket. Vissa tillverkare har sådana verk i enstaka modeller andra i samtliga sina klockor medan den stora merparten inte har det överhuvudtaget.
Benämningen (modellnamnet) på ett urverk kallass kaliber. En i klockvärlden mycket välkänd kaliber är ETA 2824-2 (vanlig tidvisning med centrumsekund och datumvisning). Denna kaliber sitter i ett stort antal klockmodeller runt om hos många olika tillverkare. De allra flesta av dessa tillverkare väljer att redovisa urverket som just ett ETA 2824-2. Emellertid finns det också de som väljer att ge urverket en helt egen benämning. Anledningen till detta kan vara att man tillfört/ändrat något i urverket. I dessa fall blir det verket man utgått från en så kallad baskaliber medan den nya kalibern har sin helt egna benämning. Det är inte alltid att det tydligt framgår huruvida ett urverk är en vidareutveckling eller inte. Men om detta är viktigt för dig så går det alltid att ta reda på. Dock brukar det ganska snabbt framgå om det sitter ett in house verk i klockan.
I övrigt finns det väldigt mycket att skriva om vad avser material och tekniska lösningar i urverk. Men då detta är tänkt som en introducerande guide, främst för nybörjaren så lämnar jag detta för stunden.

Komplikationer
Komplikation är klockspråk för extrafunktion. Allt ett urverk rent tekniskt kan göra förutom att visa tid är således en komplikation. Den allra vanligaste komplikationen är datumvisning. Utöver denna finns en uppsjö mer eller mindre vanliga komplikationer såsom månfas, kronograf, alarm och evighetskalender för att nämna några. Fundera på om du vill att din klocka ska kunna göra någonting mer utöver att visa tiden och i så fall vad. En sak värd att notera är att vissa komplikationer kan vara rätt så omständiga att ställa in rätt. Om du då har tänkt bära klockan i rotation med andra så kan det vara värt att fundera över hur du ska lösa detta presumtiva ”problem”.

Boett
Boetten är den yttre delen av klockan som urverk och urtavla sitter monterat i. Den kan ha olika form och vara gjord av olika material. Exempel på material som förekommer är stål, keramik, guld, brons och titan. Vanligast är stål. Betrakta många olika boettformer och fundera över vad det är du föredrar och varför. Ytan på boetten kan vara bearbetad på olika vis. Den kan exempelvis vara polerad, blästrad eller borstad. Den kan även ha kombinationer av detta. Form och ytbearbetning är inte helt oviktigt för hur klockan kommer att förändras av bärandet. Exempelvis blir det lättare hack i skarpa kanter än i rundade. På samma vis framträder repor tydligare i en från början blankpolerad yta än i en borstad eller blästrad.

Baklock
Klockans baksida syns som bekant inte vid bärandet men kan ändock vara nog så viktigt. Formen på baksidan kan påverka bärande komforten. En stor klocka med helt platt baksida kan till exempel upplevas som obekväm då den hela tiden ligger dikt mot huden.
Har du funderingar på att gravera något på klockans baksida (datum, namn el.motsv.) bör du kanske inte välja en klocka som redan från början har en gravyr, vilket är ganska vanligt förekommande.
Har du bestämt dig för att köpa en klocka med mekaniskt urverk kanske du vill ha möjlighet att betrakta det under arbete. Idag är det mycket vanligt att mekaniska klockor erbjuds med glasbaksida.

Krona
Kronan är det samma som den lilla ratten med vilken du ställer tiden. De allra flesta armbandsuren har endast en krona och den vanligaste placeringen är vid klockan tre. Emellertid förekommer det att klockor har flera kronor för manövrering av exempelvis heliumventil, larm eller inre vridring. Det är också vanligt att tillverkare, främst på dykarur, valt att placera kronan vid klockan fyra eller två. Detta görs vanligen av komfortskäl. Kronan kan vara signerad eller slät. Har ingen betydelse för funktionen. Vidare kan det vara skruvad krona vilket betyder att en del av kronan, då den inte används, skruvas in i boetten. Detta görs främst med hänsyn till vattentäthet.

Urtavla
Tillsammans med boettformen är urtavlan helt avgörande för hur klockan upplevs rent estetiskt. Även urtavlor förkommer i en uppsjö olika material och utseenden. Allt från pärlemor till silver. Plankpolerade eller kraftigt mönstrade.
Urtavlan kan vara helt slät med index och/eller lysmassa i samma nivå som övriga tavlan. Den kan också ha index och detaljer som är applicerade ovanpå tavlan vilket ger lite extra djupkänsla. Det förekommer även så kallade sandwich-tavlor. Detta är en urtavla i två lager där man skurit ut index, siffror och detaljer ur det övre lagret för att det från det undre lagret ska framträda (vanligen lysmassa).
Förutom att applicera detaljer på urtavlan kan djup även ha tillförts genom utskurna mönster och guillochiseringar.
Om klockan man valt har komplikationer så påverkar detta naturligtvis urtavlans utseende. Samma typ av komplikation kan presenteras på flera olika sätt. För egen del tycker jag att en urtavla bör vara balanserad och förhållandevis symmetrisk. Fundera över vad du tilltalas av.

Visare
Visarnas färg, form och storlek har betydelse för funktion och utseende. Vill du ha en snabbavläst klocka bör du inte välja en med tunna visare vars färg ligger nära den på urtavlan. Det är också värt att fundera på huruvida du vill kunna avläsa klockan i mörker eller inte. Det vill säga om visarna ska ha lysmassa eller inte.

Glas
Alla armbandsur har någon form av glas framför urtavlan. De vanligaste materialen är safir-, mineral- eller plexiglas. Safir är hårdast och därmed mest tåligt mot repor. Oftast är safirglasen även behandlade för att minimera reflektioner som kan störa vid avläsning. Mineralglaset är ett lite enklare alternativ som inte tål fullt lika mycket. Plexiglasen är rejält känsliga för repor. Det krävs generellt sett ganska lite för att repor ska uppstå i dessa. I gengäld kan mindre repor i plexit lätt poleras bort av vem som helst utan särskilda fackmannakunskaper. Dessutom är plexiglasen billiga att byta om olyckan varit framme. Det finns även gott om entusiaster som hävdar att plexiglas skänker liv och själ till ett armbandsur.
Förutom material i glaset bör man reflektera över dess form. Det mest vanligt förekommande är släta glas. Det är emellertid inte ovanligt med välvda glas (gäller även glasbaksidor).
Det kan också vara värt att fundera på hur glaset är monterat i förhållande till glas- eller vridring. Det kan vara monterat innanför, i nivå med eller utanför dessa. Naturligtvis påverkar denna placering hur pass utsatt glaset är för stötar. På en sportklocka kan det således vara praktiskt att välja en klocka med glaset innanför vridringen.

Glasring
Runt glaset sitter en glasring eller vridring (dykur och GMT). Denna kan vara slät, räfflad, kantig eller mjuk i formen. Här, precis som med allt annat, får var och en själv avgöra vad den föredrar. Att tänka på är dock att ringens tjocklek kraftigt påverkar urtavlans storlek. Ett dykarur på 44mm med vridring kan därför mycket väl ha en mindre urtavla än en annan klocka på 40mm med smal glasring. Urtavlans storlek i sin tur har förhållandevis stor betydelse för hur stor klockan upplevs på armen. Detta fenomen är lätt att glömma bort då man är ute och letar efter en klocka i viss storlek.

Armband
Vilket armband som sitter på klockan kan göra mycket stor skillnad för hur den ser ut och upplevs. De vanligaste varianterna som klockorna säljs med är antingen skinnarmband eller stållänk. Det finns också gummiarmband eller nato-band. Fundera på vad du vill ha och varför. Skinn är ofta elegant medan länk gärna ger ett mer robust intryck. Om du är osäker och modellen erbjuds med både länk eller annat så rekommenderar jag att du alltid köper den med länken. Detta eftersom det nästan alltid är mer fördelaktigt ur kostnadsperspektiv men också för att det kan göra skillnad vid en eventuell framtida försäljning.
För många med lite mer omfattande klockintresse är det vanligt att variera sin klocka genom att helt enkelt byta armband på den. Om du är intresserad av att enkelt kunna göra detta bör du välja en klocka med vanliga bandhorn. Notera att det förekommer en uppsjö med varianter där skalan går från lätt till mkt svårt att hitta och byta armband.

Vattentålighet
Vattentåligheten har betydelse för hur du kan använda din klocka. Notera att en klocka med vattenresistans till 50m inte på något vis tål att badas med. Ta därför en rejäl funderare på hur du bär din klocka. Kommer du alltid ihåg att ta av den när du duschar etc?

Fabrikat
Många låtsas att de inte bryr sig om vad det står för namn på urtavlan. Jag inbillar mig dock att många trots allt fäster viss vikt vid detta. Rolex är på goda grunder ett av världens mest kända varumärken. Jag har inga siffror men en nog inte allt för vågad gissning är att den stora merparten köpare av dessa klockor inte i första hand är intresserad av de senaste horologiska innovationerna. Snarare är det nog i de flesta fall så att man gärna förknippas med allt det som märket förknippas med. Detta kan vara bra att komma ihåg då man letar klocka. Det finns flera välkända och prestigefyllda märkena. På samma sätt finns det gott om alternativ med mycket fina och exklusiva klockor som nästan ingen utan rätt kunskaper kan placera som sådana.

Homage
Klockvärlden formligen dryper av olika fabrikat och modeller. Vissa modeller är mer välkända än andra. Många av dessa klassiska eller storsäljande modeller kopieras till utseendet och säljs under annat varumärke. Detta fenomen kan bitvis väcka starka känslor bland klockentusiasterna. Många anser att sådana klockor i princip är det samma som rena kopior. Dock erbjuder fenomenet vissa fördelar. Ponera att du överväger att köpa en klocka som kostar ungefär lika mycket som tre (eller fler!) månadslöner. Du suktar efter klockan och efter en längre tids sparande skrider du till verket och köper din graal. Till en början är du hur nöjd som helst (fattas bara annat efter att du väntat så länge). Efter en tid upptäcker du dock att klockan inte riktigt motsvarar vad du tänkt dig. Kanske ger vridringen ett lite för ”tooligt” intryck. Den guillochiserade urtavlan som tidigare var livfull och elegant känns plötsligt plottrig. Den ”rejäla” storleken upplevs nu som klumpig. Vad än det är du upptäcker med klockan som du stör dig på så kommer det förmodligen kännas rejält jobbigt när det sjunkit in. Det kan därför vara listigt att innan du går till butiken på fina gatan och inhandlar din efterlängtade dyrgrip pröva en snarlik klocka för en tiondel (eller mindre) av priset. Försök i så fall att hitta en klocka som ligger så nära det du söker som möjligt vad avser storlek, färg etc. Det finns flera fabrikat som i stort sett bara tillverkar denna typ av klockor. Sök och du skall finna.

Nytt eller begagnat
Tänk på att de flesta klockor i likhet med bilar gör ett rejält värdetapp i samma sekund den lämnar butiken. Här finns det naturligtvis bättre och sämre alternativ. Är man som köpare osäker på om klockan ägs för stunden eller permanent kan det vara värt att leta begagnat. Det du söker dyker, förr eller senare, alltid upp. Men att det kan ta tid.
Du bör undersöka klockans servicehistorik (eller brist på sådan). Alla mekaniska klockor måste servas då och då. Vid dagligt bärande är detta intervall vanligen två till fyra år. Kostnad för en service kan variera kraftigt beroende på typ av urverk samt vart du servar den. Räkna med från ett par tusen för en vanlig klocka till sju-åtta tusen för vissa kronografer. Fråga alltid säljaren om servicehistorik samt undersök vad det kommer kosta dig att låta serva den.

Var ska jag inhandla min klocka
Om du bestämt dig för att köpa en ny klocka (ej beg.) så finns det flera olika sätt att göra detta. Det ofta minst problematiska, och kanske mest uppenbara, är att uppsöka närmsta butik som saluför det fabrikat du bestämt dig för. Detta har den uppenbara fördelen att du här kan se, klämma och känna på klockan innan du slutligen bestämmer dig. Det underlättar ofta också vid eventuella garantiärenden eller framtida service. Dessa tryggheter kan vara värda att betala några kronor extra för. Det är ibland dessutom möjligt att förhandla ner priset något.
Å andra sidan kan det finnas en hel del pengar att spara på att handla din klocka över internet. Det finns gott om förmedlingssiter, auktionssiter och liknande där du kan finna din dyrgrip till ibland kraftigt reducerat pris. Tänk dock på att om du handlar från utanför EU så är det stor sannolikhet att du får betala moms såväl som extra tullavgift på klockans värde.

Titta på så många bilder som möjligt
I vissa fall är det inte möjligt att titta på klockan i butik av det enkla skälet att den inte säljs i Sverige eller att du själv bor allt för långt ifrån butiken. Om du bestämmer dig för en klockmodell du inte har möjlighet att titta på i verkligheten så försök att titta på så många bilder som möjligt av den (olika vinklar). Hittar du inte bild med rätt vinkel så kan du alltid via något klockforum be en ägare ta och lägga upp efterfrågad bild.
Hur många klockor behövs
En enkel fråga och det enkla svaret är nog: ”ingen”. Nästan alla människor har ändå en klocka i sin mobiltelefon som strängt taget alltid finns med. Det finns naturligtvis undantag. I dessa fall gör ofta ett billigt digitalt armbandsur jobbet med bravur. Men kanske vill du att just din eller dina klockor ska vara mer än bara tidvisare?

Slutliga tankar
Det är troligt att ju mer du tittar runt efter klockor och intresserar dig desto mer kommer du att kräva av det du till slut köper. På samma sätt är det troligt att du kommer flytta fram din tänkta spärr för vad du som mest hade tänkt dig att spendera. Glöm då inte att klockor är en utpräglad lyxprodukt. Den är i grund och botten inget du behöver. Med anledning av det vill jag säga att du ALDRIG ska låna till en klocka eller ta den på avbetalning.




Lycka till i ditt sökande efter nästa armbandsur.

Mycket matnyttigt! Tack så mycket!
 

Kn00d

Cartier
Väldigt välskrivet och lärorikt inlägg för mig som ganska nyligen fattat intresse för klockor.
 
Topp