Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Guide: Köpa bandstift

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av yonsson, 13 januari 2016.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Att köpa bandstift kan vara ett helsike om man är petig. I tråden "armband och länkar" har jag försökt sammanfatta olika typer samt hur man byter armband/länk men det hjälper ju inte om man behöver köpa bandstift.

Raka eller böjda
    image.jpeg

Enkelt sagt finns det lite olika sorters bandstift man kan använts beroende på klocka och band.
    image.jpeg
    Böjda bandstift behövs till klockor där bandhornens hål är nära boetten. Använder man raka stift på en sådan klocka så riskerar bandet att hamna för nära boetten och tillslut skavas sönder, i vissa fall går det inte ens att få dit raka stift på en klocka avsedd för böjda stift.

image.jpeg
    Till klockan ovan går det dock att använda även raka band och stift vilket medför att bandet hamnar närmare boetten men inte så nära att det skaver.

Bandet avgör också vilken typ av stoft man ska ha, raka band kräver raka stift och tvärt om.

Om man exempelvis har raka 22mm stift men vill ha böjda 21mm-stift så kan man lägga sina 22mm mellan två matskedar och klämma till vilket böjer dem med resultatet att man får ett par böjda 21mm stift.

Bredd
    Nästa sak att fundera över är bredden. Detta mäts enklast upp genom att mäta måttet mellan bandhornen. 16,18,20,22,24mm är standard men det finns även bandstift som är 17,19,21mm. För korta band får dem att sitta osäkert och för långa får inte plats.

Diameter/tjocklek
    Ytterdiametern på bandstiften bör vara så stor som möjligt då tjockare stift är mer hållbara. Tjockleken begränsas ibland av att tjockare stift inte får plats i bandet medan det ibland begränsas av storleken på hålen i boetten eller att för tjocka stift hamnar för nära boetten. För smala sift i en länk, exempelvis 1,5mm stift i en länk avsedd för 1,8mm stift kommer resultera i glapp mellan länk och boett.

Standard för äldre dressklockor är 1,5mm
    Standard för mediumstora klockor är 1,8mm (1,78mm).
    Standard för dykarklockor är 2,0mm eller 2,5mm.

Vidare bör man även begrunda tjockleken på den yttre pinnen som kommer att ligga i bandhålen. För liten diameter på denna del kommer att resultera i skav och uttänjning av bandhornshålen vilket är vanligt på gamla dykarklockor. Tyvärr uppges detta mått sällan vid försäljning av bandstift.

Med eller utan axlar
    image.jpeg
    Bandstift utan axlar (de utstickande delarna som underlättar bandbyten) är till för klockor där hålen i bandhornen är borrade igenom hela bandhornen vilket gör att man kan trycka ihop bandstiften utifrån. Används dessa till klockor utan genomgående bandhorn kan de vara ett helsike att få loss.
    image.jpeg
    Den vanligaste typen av bandstift har dubbla axlar vilket underlättar bandbyte. Nackdelen är att axlarna kan fastna i bandet när bandet rör sig i sidled samt att visa axlar är vassa vilket kan resultera i skav mot boetten/bandhålen.

Det finns även bandstift med kantiga eller runda enkla axlar vilket får anses vara en kompromiss mellan dubbla eller inga axlar.

Övriga bandstift
    image.jpeg
    Bandstiften ovan är utvecklade för att underlätta bandbyten men de kräver ett band med avsedda hål för "spaken" som sticker ut. Band med dessa hål kan man ha vanliga bandstift i utan problem.

Det finns även skruvade bandstift vilka ofta är
    Märkesspecifika. Konsultera återförsäljare för märket för att finna lämpligast bandstift till dessa klockor.

Inköpsställen

Ge gärna fler förslag på inköpsställen!

Senast ändrad: 15 januari 2016
    Clark Kent, Camo00, Savagear114 och 22 andra gillar detta.
  2. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Behöver lite hjälp!
    Försöker hitta nya bandstift till min JLC DSC. Behöver antingen böjda eller raka 1,8mm 21mm stift med rundade "singelaxlar" alternativt 22mm raka stift som jag kan böja själv. Ytterspets 0,9mm.

Senast ändrad: 14 januari 2016
  3. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Tack för en bra guide som defenitivt kommer hjälpa mig i denna djungel av bandstift.

yonsson gillar detta.
  4. Pilot

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
  5. Holy diver

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Letar med ljus och lykta efter ett par som passar 20mm luggar med luggholes, de jag har är 2,5 mm tjocka men skulle behöva ett par 1,5 mm tror jag, någon som har över?

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    yonsson gillar detta.
  7. noeLLY

noeLLY Stadsbo

@yonsson finns ett ypperligt verktyg för att böja bandhorn. Search and you shall find. Vet ej va det heter tyvärr :/

yonsson gillar detta.
  8. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Bandstift menade jag såklart :)

yonsson gillar detta.
  9. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Hehe. :D Tycker faktiskt två skedar funkar bra.
    1: Tejpa ihop bandstiften parallellt.
    2: Lägg dem mellan två matskedar. Mina matskedar är ovalt formade så det går till och med att välja hur böjda man vill ha stiften beroende på om man lägger dem på bredden eller längden.
    3: Tryck till hårt.

Quaker och rogart-63 gillar detta.
  10. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Man tager vad man haver! :)

yonsson gillar detta.
  11. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ligga sked :)

yonsson gillar detta.
  12. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Fin genomgång, yonsson ! :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

yonsson gillar detta.
  13. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
  14. pjmb

pjmb Stadsbo

Från:
    Stockholm
    yonsson gillar detta.
  15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tack för en intressant genomgång.
    Vill gärna ha en djupare förklaring av "genomgående bandhorn" ;)

16. Swivellink

Swivellink Torpare

Coolt!

Den här var bra!

17. Aquastar

Aquastar Bonde

Brukar alltid köpa mina bandstift från Ånge urdelar, bra kvalitét och snabb leveranstid, brukar få dem dagen efter beställningen

18. Jörgen Svensson

Jörgen Svensson Bonde

Från:
    Uppsala
    Säljer dom till Privatpersoner, har för mig att jag provat att handla där förut?

19. Aquastar

Aquastar Bonde

Jag beställer själv där som privatperson, gör bara en enkel beställning på vad du ska ha och din personuppgifter.
    Tror att problemet är att när privatpersoner blir nekade hos leverantörer är att de uppger för otydlig information om delar och klockmodeller osv.
    När det gäller urdelar ange bara verk kaliber och delnamn eller delnummer
    Boettdelar, ange bara fabrikat och boettnummer samt vilken del som behövs

20. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Någon som har tips på bandstift med tjockare pivot (den yttersta delen som skall vara i lugghålen)? Jag har 0,9 mm men jag skulle behöva större för att slippa klickandet. Var kan jag finna sådana? Behöver bredderna 19 och 20 mm.

21. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Ett exempel
    https://www.watchgecko.com/divers-watch-spring-bars-20mm.php

Har köpt lite olika från denna säljare på Ebay också, snabbt och smidig, han listar alla mått på stiften så att man vet vad man får.
    http://stores.ebay.com/fascistainlesssteelwatchgear/

Choppe gillar detta.
  22. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm