• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guide: Köpa bandstift

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att köpa bandstift kan vara ett helsike om man är petig. I tråden "armband och länkar" har jag försökt sammanfatta olika typer samt hur man byter armband/länk men det hjälper ju inte om man behöver köpa bandstift.

Raka eller böjda
image.jpeg

Enkelt sagt finns det lite olika sorters bandstift man kan använts beroende på klocka och band.
image.jpeg

Böjda bandstift behövs till klockor där bandhornens hål är nära boetten. Använder man raka stift på en sådan klocka så riskerar bandet att hamna för nära boetten och tillslut skavas sönder, i vissa fall går det inte ens att få dit raka stift på en klocka avsedd för böjda stift.

image.jpeg

Till klockan ovan går det dock att använda även raka band och stift vilket medför att bandet hamnar närmare boetten men inte så nära att det skaver.

Bandet avgör också vilken typ av stoft man ska ha, raka band kräver raka stift och tvärt om.

Om man exempelvis har raka 22mm stift men vill ha böjda 21mm-stift så kan man lägga sina 22mm mellan två matskedar och klämma till vilket böjer dem med resultatet att man får ett par böjda 21mm stift.

Bredd
Nästa sak att fundera över är bredden. Detta mäts enklast upp genom att mäta måttet mellan bandhornen. 16,18,20,22,24mm är standard men det finns även bandstift som är 17,19,21mm. För korta band får dem att sitta osäkert och för långa får inte plats.

Diameter/tjocklek
Ytterdiametern på bandstiften bör vara så stor som möjligt då tjockare stift är mer hållbara. Tjockleken begränsas ibland av att tjockare stift inte får plats i bandet medan det ibland begränsas av storleken på hålen i boetten eller att för tjocka stift hamnar för nära boetten. För smala sift i en länk, exempelvis 1,5mm stift i en länk avsedd för 1,8mm stift kommer resultera i glapp mellan länk och boett.

Standard för äldre dressklockor är 1,5mm
Standard för mediumstora klockor är 1,8mm (1,78mm).
Standard för dykarklockor är 2,0mm eller 2,5mm.

Vidare bör man även begrunda tjockleken på den yttre pinnen som kommer att ligga i bandhålen. För liten diameter på denna del kommer att resultera i skav och uttänjning av bandhornshålen vilket är vanligt på gamla dykarklockor. Tyvärr uppges detta mått sällan vid försäljning av bandstift.

Med eller utan axlar
image.jpeg

Bandstift utan axlar (de utstickande delarna som underlättar bandbyten) är till för klockor där hålen i bandhornen är borrade igenom hela bandhornen vilket gör att man kan trycka ihop bandstiften utifrån. Används dessa till klockor utan genomgående bandhorn kan de vara ett helsike att få loss.
image.jpeg

Den vanligaste typen av bandstift har dubbla axlar vilket underlättar bandbyte. Nackdelen är att axlarna kan fastna i bandet när bandet rör sig i sidled samt att visa axlar är vassa vilket kan resultera i skav mot boetten/bandhålen.

Det finns även bandstift med kantiga eller runda enkla axlar vilket får anses vara en kompromiss mellan dubbla eller inga axlar.

Övriga bandstift
image.jpeg

Bandstiften ovan är utvecklade för att underlätta bandbyten men de kräver ett band med avsedda hål för "spaken" som sticker ut. Band med dessa hål kan man ha vanliga bandstift i utan problem.

Det finns även skruvade bandstift vilka ofta är
Märkesspecifika. Konsultera återförsäljare för märket för att finna lämpligast bandstift till dessa klockor.

Inköpsställen

Ge gärna fler förslag på inköpsställen!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behöver lite hjälp!
Försöker hitta nya bandstift till min JLC DSC. Behöver antingen böjda eller raka 1,8mm 21mm stift med rundade "singelaxlar" alternativt 22mm raka stift som jag kan böja själv. Ytterspets 0,9mm.
 
Senast ändrad:
Letar med ljus och lykta efter ett par som passar 20mm luggar med luggholes, de jag har är 2,5 mm tjocka men skulle behöva ett par 1,5 mm tror jag, någon som har över?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bandstift menade jag såklart :)
Hehe. :D Tycker faktiskt två skedar funkar bra.
1: Tejpa ihop bandstiften parallellt.
2: Lägg dem mellan två matskedar. Mina matskedar är ovalt formade så det går till och med att välja hur böjda man vill ha stiften beroende på om man lägger dem på bredden eller längden.
3: Tryck till hårt.
 

jabla

Sarlacc
Med eller utan axlar
image.jpeg

Bandstift utan axlar (de utstickande delarna som underlättar bandbyten) är till för klockor med genomgående bandhorn. Används dessa till klockor utan genomgående bandhorn kan de vara ett helsike att få loss.

!

Tack för en intressant genomgång.
Vill gärna ha en djupare förklaring av "genomgående bandhorn" ;)
 

Aquastar

Omega
Brukar alltid köpa mina bandstift från Ånge urdelar, bra kvalitét och snabb leveranstid, brukar få dem dagen efter beställningen
 

Aquastar

Omega
Jag beställer själv där som privatperson, gör bara en enkel beställning på vad du ska ha och din personuppgifter.
Tror att problemet är att när privatpersoner blir nekade hos leverantörer är att de uppger för otydlig information om delar och klockmodeller osv.
När det gäller urdelar ange bara verk kaliber och delnamn eller delnummer
Boettdelar, ange bara fabrikat och boettnummer samt vilken del som behövs
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips på bandstift med tjockare pivot (den yttersta delen som skall vara i lugghålen)? Jag har 0,9 mm men jag skulle behöva större för att slippa klickandet. Var kan jag finna sådana? Behöver bredderna 19 och 20 mm.
 

Skeeter

Panerai
Någon som har tips på bandstift med tjockare pivot (den yttersta delen som skall vara i lugghålen)? Jag har 0,9 mm men jag skulle behöva större för att slippa klickandet. Var kan jag finna sådana? Behöver bredderna 19 och 20 mm

Ett exempel
https://www.watchgecko.com/divers-watch-spring-bars-20mm.php

Har köpt lite olika från denna säljare på Ebay också, snabbt och smidig, han listar alla mått på stiften så att man vet vad man får.
http://stores.ebay.com/fascistainlesssteelwatchgear/
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Någon som vet var man kan få tag på 22mm seiko fatbars fast tunna? Dvs, de ska ha samma "spets" på ändarna som fatbars men tunna på mitten. Om detta ens finns? Har för mig att jag läst om dessa på wus... Detta i syfte att kunna passa i ett sharkmesh band.

En till fråga, vad är syftet med att på vissa bandstift är mitten av stiftet rörligt i sida och på vissa inte? Skiljer sig användningsområdena eller vilka band man bör använda till respektive?
 
ECBD68BF-4D82-4728-9897-F450D5C3D141.jpeg Hej! Jag har en CS som jag köpt head only. Det är 18 mm bandvidd, och jag har köpt negativa bandstift från verkmästarna på 12-18 mm. På ena sidan funkar det perfekt, kruxet är att det ena bandhornet på andra sidan har fått sig en stöt, så bandstiften lossnar från den sidan, se bild. Jag tror att jag kommer att få väldigt svårt att få in ett 18-24 mm stift. Tror ni jag kan böja tillbaka bandhornet på något sätt? Vet att det är en tunn guldboett (därav piggarna och de negativa stiften) så tänker att det nog är ganska lätt att böja? Eller riskerar jag att ha av bandhornet? Hur skulle ni göra?

Eller kan jag hitta bandstift 16-20 eller liknande någonstans? Tacksam för hjälp. Se bild.
 

rogart-63

Patek
ECBD68BF-4D82-4728-9897-F450D5C3D141.jpeg Hej! Jag har en CS som jag köpt head only. Det är 18 mm bandvidd, och jag har köpt negativa bandstift från verkmästarna på 12-18 mm. På ena sidan funkar det perfekt, kruxet är att det ena bandhornet på andra sidan har fått sig en stöt, så bandstiften lossnar från den sidan, se bild. Jag tror att jag kommer att få väldigt svårt att få in ett 18-24 mm stift. Tror ni jag kan böja tillbaka bandhornet på något sätt? Vet att det är en tunn guldboett (därav piggarna och de negativa stiften) så tänker att det nog är ganska lätt att böja? Eller riskerar jag att ha av bandhornet? Hur skulle ni göra?

Eller kan jag hitta bandstift 16-20 eller liknande någonstans? Tacksam för hjälp. Se bild.
Finns väl bandstift negativa på cousinsuk i olika längder . Köp en kortare på den sidan luggen är böjd . .http://www.cousinsuk.com/product/female-0180mm-5mm-to-24mm-iso-swiss
 
9480947D-E328-4CA1-A7C9-5E76A3E2C853.jpeg
C32CD2B2-06F4-4D44-AD21-1F5AF788F41F.jpeg
D911A2D8-6267-4F4C-A0DD-7DC5BD86B746.jpeg
BC8A453D-7EED-4B85-8846-799797E80934.jpeg
Hej på er. Jag har lyckats bända tillbaka bandhornet med tummen så till den grad att bandstiftet sitter kvar. Dock är det fortfarande lite glapp, se sista bilden. Går att med handkraft få ihop bandhornen kring bandet, men det går tillbaka igen. Skulle nog göra susen med något som skulle ge samma tryck, men mer konstant. Vet inte vad det skulle vara. Funkar nu, men det är inte mkt som krävs för att det ska lossna, så lite orolig...
 

anton_nygi

Breitling
Är det någon som vet vart man kan köpa bandstift med diameter i intervallet 1-1,2 mm?
Tycks svårt att hitta, och standard verkar vara 1,5-1,8 mm när jag googlar :)
 
Topp