• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld Daytona

Turbotom

Omega
Ser riktigt förjävligt ut när länken är polerad och skiljer sig från självs klockan! Bra pris f.ö. [emoji12]
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mk1 tryckknappar.. Good one. Det är mk3. Dvs servicedelar på en klocka från -77.

Mk1 är för all del för tidiga för denna som borde ha haft mk2. Iofs lär väl ingen köpa en klocka för 560k utan att veta vad de köper...

Äkthetsintyget är dessutom utfärdat av den gode doktorn. Känns tryggt! :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Skillnaden mellan annonsen och det man ser av äkthetsintyget är 4karat med..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur tänkte han här?


image.jpg
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är intressant vad Dr Watch har att säga so here it goes:

"Kul med egenhändiga experter. Spelar roll vad om dom kallar knapparna MK0-1-2 eller 3! Det finns bara 3 varianter. Och från Rolex heter dom 24-300, 24-301 och 24-302. Med åren har det blivit vanligare och vanligare att vissa som inte varit med sen början, börjat kalla dessa knappar MK1, MK2 och MK3. På min guld sitter det andra Generationen knappar, 301, vilket är original. 302 är service knappen och är spår på båda delarna av knappen och fanns även som standard på flera av dom sista av daytonerna som såldes 1987 då jag själv redan hade börjat handla med Rolex!! Jag ägde den sista helgulds Daytonan som såldes på Rob Engström till mig 1987. Den hade 302 knappar. Jag har ägt ett tiotal Daytonas genom åren och sett både fabriksnya/fabrikspolerade som såg ut exakt som den i annonsen! Har informerat en av dessa belackare att huvudet är opolerat på denna 6265 men att länken dock blivit polerad"

"Endel kallar den första protoknappen MK0 just för att det va prototypen som satt på den första med skruvade knappar. 6240. Modellen som bara finns i stål. Och den som är värd mest med Paul N, RCO tavlan"

"Det är en djungel när det gäller Daytonas. Kul att en av belackarna kallar knapparna på min klocka MK3 Service knapp! Haha! Det är MK2 utan spår enligt deras egna kritik! Haha!"
 

DrWatch

Breitling
Opps! Skrev visst fel! 24-P300, 24-P301, 24-P302 ska det vara! Vill också be om ursäkt om det stör folk att man faktiskt kan missa att ta bort eller ändra text i nån annons då och då när man uppdaterar innehållet! Hade inget pris först men blev nerringd och mailbombad av folk som ville veta pris! Dessutom kopierar jag text från andra annonser och pga mänskliga faktorer missar jag att ändra vissa detaljer i texten.
 

DrWatch

Breitling
Beror helt på hur den såg ut innan, tror/hoppas inte han tagit bort så mycket guld.

Absolut inget guld alls har blivit borttaget på huvudet! Det är därför guldet under årens lopp har oxiderat och blivit rosafärgat. Allt utblandat guld som inte är 24k oxiderar. Studera också lugg hålen så ser man att sidorna inte blivit polerade.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    102.5 KB · Visningar: 225

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut inget guld alls har blivit borttaget på huvudet! Det är därför guldet under årens lopp har oxiderat och blivit rosafärgat. Allt utblandat guld som inte är 24k oxiderar. Studera också lugg hålen så ser man att sidorna inte blivit polerade.
Menar du att Rolex inte lyckades att få ovansidan av bandhornen plana på gulddaytonorna? Att guld oxiderar är gamla nyheter och det behöver inte ta så många år beroende på vad de utsätts för. Nu tyckte jag iofs att bandstiftshålen var lite tillrundade, men det är ingen raketforskning att hålla de skarpa om man inte fulpolerar dem som ni gör hos er.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tycker det är intressant vad Dr Watch har att säga so here it goes:

"Kul med egenhändiga experter. Spelar roll vad om dom kallar knapparna MK0-1-2 eller 3! Det finns bara 3 varianter. Och från Rolex heter dom 24-300, 24-301 och 24-302. Med åren har det blivit vanligare och vanligare att vissa som inte varit med sen början, börjat kalla dessa knappar MK1, MK2 och MK3. På min guld sitter det andra Generationen knappar, 301, vilket är original. 302 är service knappen och är spår på båda delarna av knappen och fanns även som standard på flera av dom sista av daytonerna som såldes 1987 då jag själv redan hade börjat handla med Rolex!! Jag ägde den sista helgulds Daytonan som såldes på Rob Engström till mig 1987. Den hade 302 knappar. Jag har ägt ett tiotal Daytonas genom åren och sett både fabriksnya/fabrikspolerade som såg ut exakt som den i annonsen! Har informerat en av dessa belackare att huvudet är opolerat på denna 6265 men att länken dock blivit polerad"

"Endel kallar den första protoknappen MK0 just för att det va prototypen som satt på den första med skruvade knappar. 6240. Modellen som bara finns i stål. Och den som är värd mest med Paul N, RCO tavlan"

"Det är en djungel när det gäller Daytonas. Kul att en av belackarna kallar knapparna på min klocka MK3 Service knapp! Haha! Det är MK2 utan spår enligt deras egna kritik! Haha!"
Är jag blind som ser ett spår på denna tryckknapp? Nu är jag för all del bara en egenhändig expert så den gode DrWatch vet tydligen bättre... :)

Din Mk3 eller P302..
image.jpg


Mk2/P301
image.jpg


Mk0/p300 (som för övrigt finns i ett par olika modeller med minimal skillnad.
image.jpg
 

DrWatch

Breitling
Är jag blind som ser ett spår på denna tryckknapp? Nu är jag för all del bara en egenhändig expert så den gode DrWatch vet tydligen bättre... :)

Din Mk3 eller P302..
image.jpg




Mk2/P301
image.jpg


Mk0/p300 (som för övrigt finns i ett par olika modeller med minimal skillnad.
image.jpg
[/


24-P300
image.jpg

24-P301
image.jpg

24-P302
image.jpg

Kan skicka bild på original förpackningarna senare.
 

DrWatch

Breitling
Mk2/p301 är slät på knappen. Jämför med din egen bild. Du kan verkligen fråga vem som helst och få samma svar.

image.jpg

image.jpg

Avvikelser förekom. Rolex va inte lika lika "nördiga" som vi är idag i våra försök att katalogisera smådetaljer. Hade du köpt klockan om knapparna saknade de små spåren? (-;
image.jpg

image.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hade köpt klockan om jag gillat den. Hade den haft servicedelar så hade jag betalat mindre än om den hade sina originalpushers. Det är otroligt enkelt att avgöra om det är mk0/1, mk2 eller mk3. Vill du inte tro mig att den du har på din klocka är en mk3 så får du tycka det. Knappen som jag visat från din klocka är identisk med servicedelen som Rolex skulle stoppa dit om du bad dem byta.
 
Topp