• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld! - Eberhard & Co Extra-Fort

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har blivit inspirerad av flertalet paketöppningstrådar av fina moderna dressare (läs @Nikas och Molle tex.). Jag har sedan tidigare en fin liten samling äldre herrur som kvalar in som dressur, men det kändes lockande med ett modernt ur i lite större snitt och gärna i en ädel metall. Det var då jag sprang på denna Eberhard som kryssade i många rutor i min påhittade kravspec i huvudet;
  • Guld
  • Bra storlek! (37,5mm= modern storlek men inte för stor!)
  • Svart tavla (svart tavla med guldindex och visare är mumma!)
  • Dauphine visare (som jag är så svag för samt att dessa var bra storlek och längt på till tavlan).
  • Proportionerlig krona (som har logga vilket jag gillar)
  • Priset (och jag fick den för)
IMG_1340.JPG


Men först lite om märkets ursprung och historia.

Historia – Eberhard & Co

1887. Eberhard startades i Chaux-De-Fonds, Schweiz, av Georges Eberhard. Eberhard är en mindre tillverkare och är kanske mest kända för sina fina kronografer.

1919. Den första armbandsurskronografen kom och än i dag är de flesta modeller kronografer.
History2.png


1942. Eberhards kronografer används av militären under kriget.

1947. Extra-Fort modellen introduceras första gången.
History7.png


1960. Contograf modellen introduceras.
History_1960.png


1970. Eberhard hoppar på kvartsracet och introducerar sin första modell: Modul-O-Quartz.

1982 återintroducerar Eberhard mekaniska kronografer

1997 pressenteras en 8-dagars gångreserv klocka med patenterat kraftsystem med två överlappande drivfjädrar.

2001. Modellen Chrono 4 pressenteras. Modellen har fyra subregister på rad och har blivit en av Eberhards mer kända modeller.
eberhard__co_chrono_4_grande_taille_5348-wpcf_300x300.jpg


2010. Eberhard har sedan starten enbart tillverkat klockor avsedda för män fram tills 2010 då man introducerade Gilda, en serie damur i kollektionen.

Några märkes typiska designdrag hos Eberhardklockorna är; kronograf,mycket dauphine visare, ofta datumrutan kl 6. Eberhard är som sagt en liten tillverkare men har av någon anledning blivit väldigt populär i Italien som blivit något av en nyckelmarknad för märket.

Nu till min klocka, en Eberhard & Co Extra-Fort, ref 40035
Jag hittade den på en auktion på västkusten och lyckades med att bli enda budgivaren och vann klockan till ett mycket förmånligt kostnad. Förmodligen kan det vara törnen på kronan som skrämde bort andra budgivare (med all rätt kanske!). När jag fick klockan så fungerade den tyvärr inte så bra heller, verket/tavlan satt löst och kronan fungerade dåligt. Jag tog kontakt med Pantbanken (GTB) och förklarade situationen. Det hade inte stått något om detta i beskrivningen av varan. De visade sig mycket förstående av ville hjälpa till att lösa problemet. Så jag skickade uret till en duktig urmakare som konstaterade att kronaxeln var av, vilket förmodligen var ett resultat av smällen den fått när märket på kronan kom till. Detta var dock enkelt fixat och urmakaren passade på att titta över klockan med ruckning etc.

Klockan är troligtvis från tidiga 2000-talet. Det mäter 37,5mm i diameter och 10 mm hög. Det har ett något kupat safirglas och 19mm bandbredd. Inuti driver ett ETA baserat 2824-2. Jag blev något förvånad över att det inte satt ett 2892 verk i när det är en så pass fin klocka. Urmakaren tyckte dock inte det var något konstigt alls, han sa att 2824 är ett bättre verk i vissa avseenden, speciellt gällande uppdragsmekaniken som är tåligare än 2892. Han sa att 2892:ans stora fördel är att det är ett tunnare verk. Då min är 10mm hög behövs inte ett så tunt verk
IMG_0457.JPG


Tavlan är svart och blank, men i vissa ljus ser man att den har ett väldigt sint "sun burst"/bruten tavla. Tavlan är väldigt häftig med sin blanka yta, men som ändå har djup, tillsammans med de blanka fasade guldindexen och dauphine-visarna. Jag vet inte om det är ett designelement, men visarna och ramen kring datumet är i en rödare guld nyans, som gör intrycket mer levande och ger tavlan en extra dimension.
IMG_1342.JPG
IMG_1319.JPG


Klockans storlek är väldigt lagom. Diametern som sagt 37,5mm och min handled ca 18 cm. Jag är av åsikten att en dressklocka inte får vara för stor, speciellt när det är en tre-visare konstellation, då tavlan annars kan kännas för stor och tom vid större diametrar. Dessutom sitter inte stora dressklockor lika snyggt är min åsikt. Denna är ju inte så tunn som många mer exklusiva dressur och det medför att klockan känns lite mer allround, kanske mindre formell (vilket kan vara både en fördel och nackdel). Jag har själv satt på ett nytt band då det gamla inte föll mig i smaken. Jag valde ett mörkbrunt för att jag har en ide om att det är snyggt och även mer passar de kläder jag oftast bär. Ett snyggt svart band kommer dock också införskaffas i samma stil. Klockan är vattentät till 50m.

Bilder!
IMG_1341.JPG

IMG_1281.JPG

IMG_1300.JPG

IMG_1323.JPG

IMG_1322.JPG

IMG_1321.JPG

IMG_1320.JPG

IMG_1318.JPG


IMG_1292.JPG

IMG_1310.JPG


Till sist, vad väger den då? 59g utan armband! :cool:
//Rozzy
 

Bilagor

  • IMG_1325.JPG
    IMG_1325.JPG
    194.7 KB · Visningar: 109

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tackar Rozzy för posten och genomgången av Eberhard som tillverkare!

Grattis självklar också till en mycket snygg kostymare!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Läcker, vad är det mer exakt för version? Har försökt googla lite på den men inte hittat ngn riktigt likadan känns det som.
 
Topp