• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guld på stål?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det finns ju olika nivåer på guldfärgade gamla klockor, guldplätterade, guld på stål och så massivt guld förstås.
Min fråga är hur byggdes guld på stål-klockorna? Hur får man guldlagret att sitta så bra? Limning? Krympning? Hur är konstruktionen och hur tillverkades dessa klockor?
Min följdfråga är om man än i dag gör guld på stål klockor? :bookworm:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle också vilja veta mer och förtydliganden om de olika processerna och benämningarna, double, electroplating, rolled gold... Gärna också om metoderna att göra det har ändrats och om nya bättre/sämre legeringar används idag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Samma teknik som pläter när vi pratar om silver. Vad det heter på svenska vet jag inte men på engelska är det rolled gold eller gold filled. Man lägger helt enkelt på ett lager solitt gul och använder tryck och värme för att få de två metallerna att sammanfogas. Omega var väl de som använde tekniken mest och jag vet av erfarenhet att det är ett rejält lager guld, mycket trevligt. Ofta är då glasringen i solitt guld. Om någon gör det idag vet jag inte, tveksamt
 

Sond

Patek
Är guld på stål alltså rolled gold eller gold filled? Och gulddoblé är gold plate?
 
Topp