• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldguld på budget?

B

bonuspater

Guest
Börjar bli lite sugen på vintage guldguld men vet inte riktigt vilka de "klassiska" modellerna är.

Gillar märken som Rolex, Omega, TAG och JLC.

Med gulguld behöver inte boet var heeeelt i guld, huvudsaken är att guld är det mest dominerande och att länken är i guld.

Sedan om det ens är möjligt ska klockan inte kosta mer än SEK 30'.

Rolex Date verkar ju vara typiskt bra egentligen... som den här: http://www.chrono24.se/rolex/1985-r...ejust---14k-gold--stainless-st--id2666222.htm men den har inte någon länk helt i guld vilket också verkar ovanligt.

Sedan låter 34 mm väldigt lite...
 

Norra

Panerai
Är länken i helguld är oftast boetten också det. Och om det är solitt guld vi pratar om kan det kosta lite mer än 30k för en fin Rolex (de använder alltid solid guld).
 

Norra

Panerai
Är länken i helguld är oftast boetten också det. Och om det är solitt guld vi pratar om kan det kosta lite mer än 30k för en fin Rolex (de använder alltid solid guld).
Med det sagt finns det andra märken för mindre än 30k dock oftast på läderrem. Kolla omega eller jlc för vintage i solitt guld.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Börjar bli lite sugen på vintage guldguld men vet inte riktigt vilka de "klassiska" modellerna är.

Gillar märken som Rolex, Omega, TAG och JLC.

Med gulguld behöver inte boet var heeeelt i guld, huvudsaken är att guld är det mest dominerande och att länken är i guld.

Sedan om det ens är möjligt ska klockan inte kosta mer än SEK 30'.

Rolex Date verkar ju vara typiskt bra egentligen... som den här: http://www.chrono24.se/rolex/1985-r...ejust---14k-gold--stainless-st--id2666222.htm men den har inte någon länk helt i guld vilket också verkar ovanligt.

Sedan låter 34 mm väldigt lite...
34mm är litet, men inte väldigt litet!
https://klocksnack.se/threads/visa-din-34mm-rolex.13497/
 
B

bonuspater

Guest
Ungefär hur tunna är boet på 34orna? Det är oftast tjockleken som får klockorna att se små resp stora ut. Jag har en 36 mm klocka av inget nämnvärt märke men som endast är 0,7 cm tjock. När den sitter på handleden ser den nästan större ut än min Omega SMP på 40 mm eller vad det är.
 

Norra

Panerai
Ungefär hur tunna är boet på 34orna? Det är oftast tjockleken som får klockorna att se små resp stora ut. Jag har en 36 mm klocka av inget nämnvärt märke men som endast är 0,7 cm tjock. När den sitter på handleden ser den nästan större ut än min Omega SMP på 40 mm eller vad det är.

Den tunnaste mekaniska klockan just nu är Piaget Altiplano 900P (3,65mm). Dressur från 50- till 70-talet (som ofta då är 32-36mm) är runt 5mm utan plexit som domar, (min omega mäter ca 6mm utan plexit). En vanlig rolex (ej professional) typ datejust/daydate är ca 11mm give or take. Bara för att ge dig en generell bild av hur det typ ser ut.
 
Topp