Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Guldguld på budget?

Diskussion i 'Diskussion' startad av bonuspater, 31 januari 2014.

1. bonuspater
    Trådstartare

bonuspater Bonde

Börjar bli lite sugen på vintage guldguld men vet inte riktigt vilka de "klassiska" modellerna är.

Gillar märken som Rolex, Omega, TAG och JLC.

Med gulguld behöver inte boet var heeeelt i guld, huvudsaken är att guld är det mest dominerande och att länken är i guld.

Sedan om det ens är möjligt ska klockan inte kosta mer än SEK 30'.

Rolex Date verkar ju vara typiskt bra egentligen... som den här: http://www.chrono24.se/rolex/1985-r...ejust---14k-gold--stainless-st--id2666222.htm men den har inte någon länk helt i guld vilket också verkar ovanligt.

Sedan låter 34 mm väldigt lite...

2. Norra

Norra Borgare

Är länken i helguld är oftast boetten också det. Och om det är solitt guld vi pratar om kan det kosta lite mer än 30k för en fin Rolex (de använder alltid solid guld).

3. Norra

Norra Borgare

Med det sagt finns det andra märken för mindre än 30k dock oftast på läderrem. Kolla omega eller jlc för vintage i solitt guld.

4. par

par Friends of KS

Jag har sett datejust i helguld gå för runt 35-40 på länk

5. andheg

andheg Friends of KS

34mm är litet, men inte väldigt litet!
    http://klocksnack.se/threads/visa-din-34mm-rolex.13497/

6. Norra

Norra Borgare

andheg gillar detta.
  7. bonuspater
    Trådstartare

bonuspater Bonde

Ungefär hur tunna är boet på 34orna? Det är oftast tjockleken som får klockorna att se små resp stora ut. Jag har en 36 mm klocka av inget nämnvärt märke men som endast är 0,7 cm tjock. När den sitter på handleden ser den nästan större ut än min Omega SMP på 40 mm eller vad det är.

8. Norra

Norra Borgare

Den tunnaste mekaniska klockan just nu är Piaget Altiplano 900P (3,65mm). Dressur från 50- till 70-talet (som ofta då är 32-36mm) är runt 5mm utan plexit som domar, (min omega mäter ca 6mm utan plexit). En vanlig rolex (ej professional) typ datejust/daydate är ca 11mm give or take. Bara för att ge dig en generell bild av hur det typ ser ut.

Mårtenssons ur Brookfield