• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldhalsband

Strindberg

Patek
2-Faktor
Se till att stå för guldet själv, skrotguld eller gamla smycken som inte kommer till användning. Därefter rekomenderar jag FS gult i sthlm. Klart bäst priser. Ska du köpa guldet hos juveleraren kan du få pröjsa 7-800 spänn grammet. Blir kostsamt. Annars har Tradera/pantbanker ofta halskedjor. Ofta pansar (din bild) eller Kejsarlänk.
7-800 är ju guldfynd-priser, dvs skit. Över 600 ska du absolut inte betala, i alla fall inte som guldet står nu. Räkna med ca 150 kr/g billigare för beg, fast från firma.
Har du eget guld ska det bli klart billigare, även om i stort sett ingen (oavsett vad de säger) använder exakt ditt guld.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Elvakaffet blev sent i dag...
Guld är snyggt! Självklart ska det harmoniera med övrig stil, men en snygg halslänk kan väl aldrig vara fel?
Här kommer en fin bild på kedjor som jag tycker är snygga på en karl. Längdmässigt så må man prova, beror jävligt mycket på halsmåttet och hur axlarna ser ut, och hur man vill att det ska ligga, förståss. Är man "normalbyggd" så landar man runt 50-60 cm.
image.jpeg
Från vänster till höger:
Pansarlänk. Superklassiker, tunn som @mofo eller tjock som Jay-Z. Den på bilden är 5 mm, väger in på 25-30g i 60 längd.
Glespansar. Samma typ av länk, men "utdragen". Syns mer, väger mindre. 15-20g i "karllängd".
Flackslipad ankarlänk. Mitt "weapon of choice". Alltid snyggt, blir lite bling, men ändå rejäl känska. Väger som pansarlänk ungefär. Finns också rundslipad eller rund.

Man kan ha ihålig pansarkedja också, Guldfynds favorit. Då har man råd med bredare, men det känns som att ha plast, och den blir väldigt ful då man lagar den (oavsett tjocklek så blir kedjan någon gång sliten).

Guldets popularitet har sjunkit något, enligt mig troligen på grund av högs guldpriser.

Kejsarlänk är ganska populärt i grov dimension, men jag har enbart sett det på farliga MC-grabbar. Tankar om det, @gruby ?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Elvakaffet blev sent i dag...
Guld är snyggt! Självklart ska det harmoniera med övrig stil, men en snygg halslänk kan väl aldrig vara fel?
Här kommer en fin bild på kedjor som jag tycker är snygga på en karl. Längdmässigt så må man prova, beror jävligt mycket på halsmåttet och hur axlarna ser ut, och hur man vill att det ska ligga, förståss. Är man "normalbyggd" så landar man runt 50-60 cm.
image.jpeg
Från vänster till höger:
Pansarlänk. Superklassiker, tunn som @mofo eller tjock som Jay-Z. Den på bilden är 5 mm, väger in på 25-30g i 60 längd.
Glespansar. Samma typ av länk, men "utdragen". Syns mer, väger mindre. 15-20g i "karllängd".
Flackslipad ankarlänk. Mitt "weapon of choice". Alltid snyggt, blir lite bling, men ändå rejäl känska. Väger som pansarlänk ungefär. Finns också rundslipad eller rund.

Man kan ha ihålig pansarkedja också, Guldfynds favorit. Då har man råd med bredare, men det känns som att ha plast, och den blir väldigt ful då man lagar den (oavsett tjocklek så blir kedjan någon gång sliten).

Guldets popularitet har sjunkit något, enligt mig troligen på grund av högs guldpriser.

Kejsarlänk är ganska populärt i grov dimension, men jag har enbart sett det på farliga MC-grabbar. Tankar om det, @gruby ?
Absolut, många tankar kring det men det tar vi över en cigarr ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Givetvis ska du ha en halslänk. Pansarlänken på bilden tillsammans med ankarkätting har ju varit klassiker länge. Tänk på att bredden/tjockleken ska passa din stil. Ju fetare kedja ju mer ledig stil. Kostym och uppknäppt skjorta i halsen och en fet länk gör att man ser ut att ha lånat kostymen till rättegången medans den funkar bättre til tisha eller bara skjorta ;)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
7-800 är ju guldfynd-priser, dvs skit. Över 600 ska du absolut inte betala, i alla fall inte som guldet står nu. Räkna med ca 150 kr/g billigare för beg, fast från firma.
Har du eget guld ska det bli klart billigare, även om i stort sett ingen (oavsett vad de säger) använder exakt ditt guld.

Det där sista har jag undrat lite över
Jag har en guldkejda jag fick av en släkting som inte används, men det vore roligt att använda den och göra ett mindre halsband till dottern
Men då blir det inte samma guld utan man får bara motsvarande vikt ?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det där sista har jag undrat lite över
Jag har en guldkejda jag fick av en släkting som inte används, men det vore roligt att använda den och göra ett mindre halsband till dottern
Men då blir det inte samma guld utan man får bara motsvarande vikt ?
Det där beror lite på. Är det den länk och tjocklek du tänkt dig så är det bara att korta av den till rätt längd (och kolla så den inte är sliten, ev förstärka!), det fixar vilken guldis som helst.
Är det däremot "fel" kedja så blir det - oftast - inte samma guld.
Vi har gjort en del arbeten där det av olika skäl varit viktigt för kunden att det är samma guld, och det gemensamma temat för dem är att det blivit DYRT. Småskalig smältning och upparbetning till "arbetsvänligt" material kostar tid...
Bättre att "byta in" guldet. Där finns det lite olika varianter beroende på vad man vill ha i stället.
 

Bitars

Omega
Någon som har koll på vart man kan hitta lite exklusivare hängen till kedjan, vill ogärna köra ett kors eller nått krimskrams från Guldfynd.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Feta kedjor är bara smaklöst enligt min mening, däremot en liten tunnare som man hänger nån fin detalj på.
Nu är ju denna i mässing och inte guld men liknande något sånt här tycker jag är schysst.
https://www.nittygrittystore.com/men/accessories/capri-bell-01-necklace-brass

Har jag fattat dig rätt, att en lite kralligare guldlänk är smaklös, men en liten liten koskälla runt halsen är tufft?

För att svara på frågan om kvalitetssmycken: gå till din lokala guldsmed, gärna en mindre butik som fokar på kvalitet. Min uppfattning är att man ska snabbt kolla runt där inne. Är reklamen mest om hur många procents rea de har (typ Guldfynd) eller om vilka varumärken de har (typ "kedjebutikerna) så är du fel ute.
Om du inte menar "flashigt märke" då du säger exklusiv, förstås. Men, annonseras det om "billigt, billigt" så kommer det att vara varken kvalitet eller "märkes".
 

Bitars

Omega
Har jag fattat dig rätt, att en lite kralligare guldlänk är smaklös, men en liten liten koskälla runt halsen är tufft?

För att svara på frågan om kvalitetssmycken: gå till din lokala guldsmed, gärna en mindre butik som fokar på kvalitet. Min uppfattning är att man ska snabbt kolla runt där inne. Är reklamen mest om hur många procents rea de har (typ Guldfynd) eller om vilka varumärken de har (typ "kedjebutikerna) så är du fel ute.
Om du inte menar "flashigt märke" då du säger exklusiv, förstås. Men, annonseras det om "billigt, billigt" så kommer det att vara varken kvalitet eller "märkes".

Just det hänget är inget jag själv skulle köpa utan det var mer själva länken som jag gillade fast med ett annat hänge då.
Sen är inte min tanke med ett halssmycke att vara tuff, det överlämnar jag till dig.
Annars tack för ett bra svar,
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Just det hänget är inget jag själv skulle köpa utan det var mer själva länken som jag gillade fast med ett annat hänge då.
Sen är inte min tanke med ett halssmycke att vara tuff, det överlämnar jag till dig.
Annars tack för ett bra svar,
Länken ser ut som en ankarlänk, rund, ifall du ska kolla runt. Kan också vara en ärtlänk.

Jag är alltid tuff. :cool:
 

Zingo

Rolex
Hej,
Funderar på att skaffa mig ett guldhalsband liknande det på bilden fast utan kors:)
Vad tycker ni om det?
Är det helt ut ur datum att bära det eller passar det fortfarande?
Reagerar ni negativt på folk som bär detta?
Vart köper man dessa förutom typ guldfynd?
Mycket frågor som bag knappt vet varför jag frågar men alltid kul att höra vad ni tycker så skriv på:)
Nooooo!!!! :facepalm:

Ganster från förorten eller lantis som lever kvar i 90-talet. Save your self! Och omgivningen. Hårt men ärligt.
 

Måberg

Panerai
Tycke och smak, gillar du det så ska du köra på det! Själv kör jag ett tunnare guldhalsband jag fick i konfirmationspresent som är tämligen diskret.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Köpte du ett ihåligt ändå?

Bra storlek i alla fall, kul att du är nöjd, och att du struntade i vad folk i tråden tyckte!
 
Topp