Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Guldlänk eller läderarmband?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Babinus, 15 mars 2015.

1. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Hej.
    En töntig fråga från någon som är totalt okunnig om stil och estetisk dyslektiker:
    Jag har en Omega Geneve i guld från mitten av 70-talet. Inget överdådigt i detta sällskap, men rätt fin om man frågar mig. Dessutom helt ovärderlig för mig eftersom det är den min far fick för lång och trogen tjänst på sitt jobb. Nu har några självutnämnda förståsigpåare i just stil och etikett gett mig varsitt råd om vad jag bör och absolut inte bör göra med denna klocka.

1: "Du kan ju inte ha ett löjligt läderarmband på en sådan här klocka. Ser ju så ynkligt ut. En sådan där ska absolut ha guldlänk."

2:"En guldlänk på en sådan där klocka förstör ju helt stilen på den. Skulle se totalt vulgärt ut. En sådan där klocka ska ju ha ett snyggt läderarmband."

Båda säger "det begriper ju alla som har minsta stilkoll".

Nu är jag nyfiken på vad ni anser? Finns det en sorts etikettkod kring vad som passar på sådana här klockor?Inte för att jag har överdriven trendångest, men är det verkligen som att blanda Coca Cola i årgångsvin om man väljer "fel"? Frågan är säkert dum, men om båda påståenden är bullshit så mår man ju ändå inte dåligt av lite smakråd.
    [​IMG] [​IMG]

2. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Brunt läder som smalnar av!

poormans och marconimotet gillar detta.
  3. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Har du guldlänken?

eriksson850 gillar detta.
  4. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Nej, väljer jag en sådan får jag köpa en ny passande. Läderarmbandet jag har är det som syns på bilden. Fast inte så mörkt som det ser ut här.

5. Kleiz

Kleiz Friends of KS

Läder. Det kan lätt bli lite "tacky" med guldlänk på en sån klocka.

Helguld funkar endast (enligt mig iaf) på ett fåtal klockor och bärare.

6. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    2. Definitivt. Om du värdesätter klockan högt, köp ett fint band i krokodil eller ödla till exempel.

Dessutom, när du säger köpa en guldlänk, menar du säkert en guldfärgad och inte en i solitt guld. Då blir svaret ännu enklare. Nej, ett fint skinnarmband är rätt om du vill följa rådande trend, speciellt på en så nätt klocka. Hade du frågat samma sak på sent sjuttiotal till åttiotal hade svaret förmodligen varit i massivt guld om du ville vara hipp.

Se här för inspiration! http://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/

Dykarsjuk gillar detta.
  7. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Som ni påpekar är klockan rätt tunn och nätt. Utesluter inte att person 1 stör sig på just det. Han verkar gilla feta och rejält manliga klockor och tycker nog att denna syns för lite. Jag gissar att han menar att en fin klocka som inte syns är inget att ha. För honom ska en klocka signalera manlighet. Jag tror att han helt enkelt tycker att en sådan här klocka är för futtig och mesig för att sitta på en karl. Fast klockan blir ju inte större för att man sätter en guldlänk på den.

Solitt guld eller guldfärgad har jag inte ens tänkt på. Vet inte vad person 2 menade och vilket utbud det finns. För fet länk får det ju definitivt inte vara. Då drunknar ju klockan i länken, gissar jag. Att vara hipp är jag inte så intresserad av. Då blir man bara ohipp i morgon. Jag vill bara att klockan ska ha ett armband som anstår den. Gärna tidlöst.

Intressant länk. Den visar hur snyggt läder kan vara.

8. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Guldlänk på den där kommer se riktigt konstigt ut..

9. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Personen som sagt att du måste ha guldlänk har noll stilkänsla.
    Ett snyggt läderarmband som många skrivit gör klockan rättvisa.
    Sen kan det ju finnas något guldarmband som ser bra ut på detta ur. Kanske ett fint mesh.

10. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Mörkbrunt croco-läder blir perfekt!

11. Syven

Syven Friends of KS

Läder ger rätta stilen enligt mig.
    Men visst, en original (finns det?) Länk skulle ju va kul att ha med.

12. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Chansen att hitta en länk som känns balanserad på den modellen är liten. Lilväl ett kraftigt lädeand. Nylon är inte ett alternativ (om någon tredje person med koll skulle föreslå det :)). Välj med omsorg ett nättare läderband i en kulör du själv gillar.

eriksson850, NiklasArvid och Stomatologen gillar detta.
  13. Rookien

Rookien Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Svart läder, passar inte alls med länk på den.

14. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Hade kört på ett tunt mörktbrunt croco.

15. thaijakk

thaijakk Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kör på läder ...

16. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Ett fint läder i kroko 18mm mot 16mm (mörkbrunt eller svart) och ett riktigt Omega lås, tror jag blir snyggast på den.

Dixie gillar detta.
  17. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Ett väl genomarbetat croco om du vill ha den dressad eller ett lite enklare men ändå genomarbetat slätt läder om den ska vara lite neddressad. Avsmalnande bör de vara, kan vara mer avsmalnande på dressalternativet. Spänne som matchar i materialval och som matchar boett ang polerat eller borstat.

18. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Ett snuskigt fint läderband av bra kvalité är vad det där fina uret ska ha.

Mycket fin Omega!

19. VCalmen

VCalmen Friends of KS

Absolut läder!

20. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Jag röstar på läder!

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tycker läder. Har haft flexlänk på en av mina och det var varken skönt, sanitärt eller snyggt. :)

eriksson850 gillar detta.
  22. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    Läder! Då blir den ruskigt stilig när den glider fram under skjortmanschetten.

23. Mike

Mike Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Läder!

24. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Läder helt klart, tycker den ser ut som en damklocka på guldlänk. I alla fall på de bilder jag sett....

25. Omen

Omen Goldmember

Brun eller svart ödla så är du garanterat hemma...helst brun på din om jag får råda!
    Lite inspiration...
    Brun ödla blir sobert mot gulguldet..
    IMG_20150311_215059.jpg
    Här funkar svart ödla mot svart tavla utmärkt..
    20141014_210252.jpg

paradis, Urfunktion, eriksson850 och 4 andra gillar detta.
  26. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Läderband med ett guld Omegaspänne.

27. TCB

TCB Bonde

Från:
    Stockholm
    Brunt krokodil.

Tycker faktiskt att brunt i regel är snyggare än svart med undantaget om urtavlan är svart, då är svart att föredra.

28. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Tack för alla svar!
    Ja, det var ju inte svårt att avgöra vilket alternativ som vinner. Ärligt talat anade jag nog själv det också, men mitt självförtroende för stilfrågor är inte det bästa. Född bonnläpp som man är. Men nu är frågan avgjord för min del.

Jag tror att personen som förespråkar guldlänk är en sådan som sätter högt värde på imponatorfaktorn. Några fler argument har varit:
    "-Ingen ser ju den med läderarmband"
    "-Med läderarmband tror alla att det är en hundrakronorsklocka. Med guldlänk ser alla att den är fin."

Personligen tar jag lätt på den sortens argument, men har ändå undrat om det ändå finns en sorts oskriven lag att vissa klockor kräver vissa armband.

Någon skrev att med guldlänk kan en mindre klocka se ut som ett damur. Stämmer nog. Ska bli intressant att höra hur han kommenterar detta, med tanke på att han alltid hävdar att en karl ska ha en klocka som är fet och utstrålar manlighet.;)

En annan kul kuriosa är att den mannen har också jobbat 25 år på samma företag som min far. Han får snart en likadan, fast idag är de quartsdrivna. Ska bli intressant att se om han skaffar guldlänk och hur den kommer att se ut i så fall.

Aquastaren gillar detta.
  29. Babinus
    Trådstartare

Babinus Friends of KS

Den övre bilden (Patek Philippe) liknar ju helt det jag har. Kan det också vara ödla? Märket är Hirsch Crocograin (med förbehåll för att andra ordet är felstavat. Ser inte riktigt de sista bokstäverna) och den är märkt Water Resistent. Minns inte vad det kostade. Croco för ju tankarna till krokodil.

Omen gillar detta.
  30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Stora farliga vattenlevande ödlor det där.

Omen gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield