• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldlänk eller läderarmband?

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Läder. Det kan lätt bli lite "tacky" med guldlänk på en sån klocka.

Helguld funkar endast (enligt mig iaf) på ett fåtal klockor och bärare.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
2. Definitivt. Om du värdesätter klockan högt, köp ett fint band i krokodil eller ödla till exempel.

Dessutom, när du säger köpa en guldlänk, menar du säkert en guldfärgad och inte en i solitt guld. Då blir svaret ännu enklare. Nej, ett fint skinnarmband är rätt om du vill följa rådande trend, speciellt på en så nätt klocka. Hade du frågat samma sak på sent sjuttiotal till åttiotal hade svaret förmodligen varit i massivt guld om du ville vara hipp.

Se här för inspiration! https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/
 
Personen som sagt att du måste ha guldlänk har noll stilkänsla.
Ett snyggt läderarmband som många skrivit gör klockan rättvisa.
Sen kan det ju finnas något guldarmband som ser bra ut på detta ur. Kanske ett fint mesh.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Läder ger rätta stilen enligt mig.
Men visst, en original (finns det?) Länk skulle ju va kul att ha med.
 

plattfot

Rolex
Chansen att hitta en länk som känns balanserad på den modellen är liten. Lilväl ett kraftigt lädeand. Nylon är inte ett alternativ (om någon tredje person med koll skulle föreslå det :)). Välj med omsorg ett nättare läderband i en kulör du själv gillar.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ett fint läder i kroko 18mm mot 16mm (mörkbrunt eller svart) och ett riktigt Omega lås, tror jag blir snyggast på den.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Ett väl genomarbetat croco om du vill ha den dressad eller ett lite enklare men ändå genomarbetat slätt läder om den ska vara lite neddressad. Avsmalnande bör de vara, kan vara mer avsmalnande på dressalternativet. Spänne som matchar i materialval och som matchar boett ang polerat eller borstat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker läder. Har haft flexlänk på en av mina och det var varken skönt, sanitärt eller snyggt. :)
 

tissoter

Audemars
Läder helt klart, tycker den ser ut som en damklocka på guldlänk. I alla fall på de bilder jag sett....
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Brun eller svart ödla så är du garanterat hemma...helst brun på din om jag får råda!
Lite inspiration...
Brun ödla blir sobert mot gulguldet..
IMG_20150311_215059.jpg

Här funkar svart ödla mot svart tavla utmärkt..
20141014_210252.jpg
 

TCB

Cartier
Brunt krokodil.

Tycker faktiskt att brunt i regel är snyggare än svart med undantaget om urtavlan är svart, då är svart att föredra.
 

Babinus

Cartier
Tack för alla svar!
Ja, det var ju inte svårt att avgöra vilket alternativ som vinner. Ärligt talat anade jag nog själv det också, men mitt självförtroende för stilfrågor är inte det bästa. Född bonnläpp som man är. Men nu är frågan avgjord för min del.

Jag tror att personen som förespråkar guldlänk är en sådan som sätter högt värde på imponatorfaktorn. Några fler argument har varit:
"-Ingen ser ju den med läderarmband"
"-Med läderarmband tror alla att det är en hundrakronorsklocka. Med guldlänk ser alla att den är fin."

Personligen tar jag lätt på den sortens argument, men har ändå undrat om det ändå finns en sorts oskriven lag att vissa klockor kräver vissa armband.

Någon skrev att med guldlänk kan en mindre klocka se ut som ett damur. Stämmer nog. Ska bli intressant att höra hur han kommenterar detta, med tanke på att han alltid hävdar att en karl ska ha en klocka som är fet och utstrålar manlighet.;)

En annan kul kuriosa är att den mannen har också jobbat 25 år på samma företag som min far. Han får snart en likadan, fast idag är de quartsdrivna. Ska bli intressant att se om han skaffar guldlänk och hur den kommer att se ut i så fall.
 

Babinus

Cartier
Brun eller svart ödla så är du garanterat hemma...helst brun på din om jag får råda!
Lite inspiration...
Brun ödla blir sobert mot gulguldet..
IMG_20150311_215059.jpg

Här funkar svart ödla mot svart tavla utmärkt..
20141014_210252.jpg

Den övre bilden (Patek Philippe) liknar ju helt det jag har. Kan det också vara ödla? Märket är Hirsch Crocograin (med förbehåll för att andra ordet är felstavat. Ser inte riktigt de sista bokstäverna) och den är märkt Water Resistent. Minns inte vad det kostade. Croco för ju tankarna till krokodil.
 
Topp