• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldpatina - Alla vintagenördas dröm

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Varför skall man inte polera ett guldur?
Jag tror att många säger, man förstör klockans form, men jag har sett otrolig bra polering som bibehåller alla rätta vinklar och ytor. Även PP använder laser och polering som återställer klockan till originalskick.
Svaret är, man tar bort den underbara patinan


Ikväll satt jag på min balkong i skymningen och beundrades hur fint ett guldur åldras. Ingen annan guldklocka ser exakt lika dan ut. Guldet blir mattare och går mot en rödare ton, vissa ställen mer än på andra. Jag var tvungen att ta några kort och dela med mig av känslan.

Släng upp bilder på era guldklockor som har fått en unik patina under årens gång!

Min DD 1803



[URL=http://s1174.photobucket.com/user/Mr__Jonas/media/FAC64731-3C0F-429E-B870-176F1750D899_zpspwhm66so.jpg.html]




Till sist har jag en bild jag tog för ett tag sedan, tyvärr var det lite för mörkt för min trötta iphonekamera, men det var en väldigt skillnad i ljuset. En helt annan ton i guldet




/Jonas[/URL]
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser inte riktigt charmen i guldoxidation då metallen förlorar lystern. Dock kul att se iom att man då vet att den legat ett tag. Har skrivit det tidigare, men jag har haft roseguldsur som oxiderat? till att få en gulguldston. Mycket udda. Går oxidationen sedan längre blir guldet svart, sådär kul. Intressant fenomen i vilket fall!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Ser inte riktigt charmen i guldoxidation då metallen förlorar lystern. Dock kul att se iom att man då vet att den legat ett tag. Har skrivit det tidigare, men jag har haft roseguldsur som oxiderat? till att få en gulguldston. Mycket udda. Går oxidationen sedan längre blir guldet svart, sådär kul. Intressant fenomen i vilket fall!

När du blir lite äldre och själv börjar få patina kommer du att uppskatta detta ;)
Mitt gråa hår börjar komma nu.....
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Aurum Som jag nämnde i någon annan tråd så övar jag en del på att polera nu (inga dyra klockor än!), och det att rosé kan gå mot gulguld i färgen då det oxiderar är riktigt skumt! Man ser det så och då, men inte alltid, konstigt är det. Jag har också ett par manschettknappar i silver, men brännförgyllda med rosé, där man inte såg guldet då de var oputsade. Det var lika svart som silvret, som att silveroxiden smittat.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Patina på guld kan vara riktigt snyggt, tycker du gör helt rätt som undviker att polera upp den.
 
Topp