Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Guldplätering

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 28 november 2014.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Hur ta bort guldplätering från boett ? Har ni nåt tips ? Har ett litet projekt på g . Hittat en boett men den är pläterad .Tanken är att det skall bli borstad . Tänkte om det fanns nåt enkelt sätt att ta bort guldpläterngen från stålboetten .

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kungsvatten. ;)

3. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har faktiskt tänkt tanken .Dels vet jag inte var jag ska få tag i det och så stinker det nåt oerhört . Är det inte en blandning av syror .

4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jo det är en blandning av saltsyra och salpetersyra men även rostfritt tar stryk av den blandningen för att inte tala om andra mindre ädla legeringar.
    Polera bort blir nog enklast.
    Råvarorna kan jag däremot fixa till dig men de bör hämtas på plats. :)

rogart-63 gillar detta.
  5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kom att tänka på om det kanske finns någon omvänd pläteringsprocess där guldet vandrar tillbaka.

6. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Jag hade en boett där stålet började släppa, var då hos en god vän som sitter på en uppsjö av olika blästersander, det blev imo en mkt snygg yta på det hela, kan ordna med bilder lite senare under kvällen.

rogart-63 och eriksson850 gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Electrolysis (reverse electroplating)? Finns youtubeklipp på nätet, används bland annat för att utvinna guld ur kretskort och förgyllda grejer...

philip.eldh, jabla och rogart-63 gillar detta.
  8. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Verkar krångligt med massa syror och skit . Antingen får det bli bläster eller slipning .Om jag inte hittar nåt bättre projektcase .

9. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Bah du får nog vänta tills imorgon så jag får lite vettigt ljus. Nu är jag bara trött o grinig så bilderna blir därefter

Fixoflex, Gummo och rogart-63 gillar detta.
  10. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Onelund gillar detta.
  11. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Äsch det är väl bara till att köra?

Sedan hur mkt pengar du lägger på resten hänger ju ihop med hur mkt/lång tid du vill spendera på att jaga delar.

Själv har jag börjat leka lite med några gamla vintagedinkor som haft slitna boetter men har ett schysst etaverk i sig, har dock svårt att bestämma hur man ska göra med tavlan, måste komma på något bra sätt att få dem se bra ut.

12. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jo precis . Men vi hade ju en skada du och jag kom vi fram till nån gång . Man är så petig att man inte nöjer sig förrän det är perfekt . Vad är det för diameter på tavlan ? Har några stycken aftermarket tavlor till ETA -verk liggande .

Onelund gillar detta.
  13. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Man SKA inte nöja sig innan det är perfekt :)

Får kolla tavlan ikväll, blev ivägtvingad på söndagsmiddag hos svärföräldrarna

14. _jonte

_jonte Friends of KS

Slipa för hand eller blästra lär vara vad som funkar. Och bara för att vara tydlig, starka syror är mycket olämpligt då de dels är farliga/giftiga att jobba med samt lär käka upp stålet långt innan guldet.

rogart-63 gillar detta.
  15. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jag stod över den och köpte på mig en annan istället . Utan guld .