• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Guldtank från 1918

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, vad säger man? Har varit lite frånvarande ett tag när det kommer till att presentera nyinköp. Har som vana att lägga upp ett snabbt inlägg med lite lätt information och bilder för att visa vad som finns där ute. Denna kom idag.

Som rubriken säger är tanken äldre från ca 1918 och är i ett härligt patinerat originalskick, en riktig skatt. Den köptes som vattenskadad och visst var den det och lite till, verket går nog inte att rädda. Otålig och snål som jag är började jag leta i lådorna, hittade inget mekaniskt som passade såklart. Sedan kom jag att tänka på användarvänlighet och slängde in ett kvartsverk. Visarna passade tyvärr inte så jag fick klippa till ett par nya från ett annat skräpur. Ingen fullträff direkt men fungerar för stunden. Så vad vet jag mer? Boett i solitt 14k guld och mäter ca 40 x 25 mm men bär mindre. Boetten och urtavlan har matchande nummer iom att de handtillverkades som ett par, precis som min banantank. Glaset är grönt! Och stämplat FLEXO. Bandet är gammalt men är fortfarande mjukt och utan sprickor så jag misstänker hästrumpa... Spännet ser ut att vara silver. Asken som uret kom i ser ut att vara original, märkt med Albin Ahlberg A.-B, Göteborg. Så den stora och kvarvarande frågan är om jag köpt ett damur? Jag tror det är ett damur så det känns lite feminint, men då är det ett stort sådant. Älskar även handgravyren, det var bättre förr. Hoppas ni ser vad jag ser, sitter med ett nöjt flin på läpparna när jag tittar på uret i sin lilla box.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Trevligt inlägg och härligt att se en så välvårdad klocka med den åldern. Men som svar på din fråga om damur så har jag inget belägg men känslan jag får är att det är ett damur, just att armbandet är så smalt i jämförelse med den andra tanken. Men det är ett fint ur oavsett.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Häftigt med en nästa 100 år gammal klocka. Vet du något om klockans historia?

Samt ett stort, Grattis!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härligt att bananen fått en kompis! :) Vad satt det för verk i innan? Någon stämpel från boettmakare/klocktillverkare?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevligt inlägg och härligt att se en så välvårdad klocka med den åldern. Men som svar på din fråga om damur så har jag inget belägg men känslan jag får är att det är ett damur, just att armbandet är så smalt i jämförelse med den andra tanken. Men det är ett fint ur oavsett.

Är den känslan jag får med, men jag vet att det finns ur med denna design förr herr. Dessa hade nog dock lite bredare band, men hur stora uren var vet jag ej. Här är Omegas förlaga till deras Petrograd de lanserade inför Sochi.
Sochi.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Härligt att bananen fått en kompis! :) Vad satt det för verk i innan? Någon stämpel från boettmakare/klocktillverkare?
Visst har den! Vet inte vad det är för verk eller tillverkare på boetten. Hittar inga stämplar förutom guld och serienummer.
image.jpg
image.jpg


Häftigt med en nästa 100 år gammal klocka. Vet du något om klockans historia?
Samt ett stort, Grattis!
Tyvärr inte, köpt på auktion.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Är den känslan jag får med, men jag vet att det finns ur med denna design förr herr. Dessa hade nog dock lite bredare band, men hur stora uren var vet jag ej. Här är Omegas förlaga till deras Petrograd de lanserade inför Sochi.
Sochi.png
Om det finns ur från tex Omega som är herrur med den typ av rem så kanske vi bara är barn av vår tid och uppfattar det som en damklocka fast det är en herr.

Tyvärr har jag bara en 50-tals Omega att kika på hemma men det tillhörande bandet känns som ett herrband.

Jag tycker att din ska bäras med stolthet och har den inte varit en herrklocka så blir det en nu.

Jag tittade även lite mer på boxen /asken men kan inte säga om den ger övervägande kvinnligt intryck eller manligt så ingen "hjälp" där heller. Men även där kanske man ska bestämma sig föf manligt så går allt ihop.

Ledsen om det blev lite orerande.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Såg bilderna på verket. Detta är kanske en dum fråga men då jag kan väldigt lite om urverk så undrar jag bara om du tror det får att rädda?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såg bilderna på verket. Detta är kanske en dum fråga men då jag kan väldigt lite om urverk så undrar jag bara om du tror det får att rädda?

Hela balansen är knas, sönderrostad, och det hjulet som drar upp fjädern är helt slut. Det går förmodligen att fixa men det blir för dyrt och slitsamt. Lite synd är det allt.
 

Minuteman

Rolex
Härlig klocka!

Urverket är nog tyvärr bortom all räddning. Behöver nog byta så många delar så att ett komplett utbytesverk är enda lösningen.

Vad är det för storlek på verket?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilken underbar klocka, vilket stim!;)
Kul att du hittat B2 också, bananpolarna. Boettformen är vacker och tavlan likaså vattenskadan till trots. Får lite känslan av ett damur och det är inte storleken utan bandinfästningen som skapar feelingen, hursom ett vackert ur som passar fint på dig!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ingen kan någonsin anklaga dig för att fega när det gäller klockval. Härligt.

Undrar vad som hände den 3/11 1918? Spännande med historik och patina minst sagt...
 

Sond

Patek
Roligt att du plockar upp dessa typer av klockor. Storleken talar för att det inte är ett damur. Men som flera har sagt så ser bandbredd och infästningen mer smyckeslik ut än vad det brukar göra på herrur. Kanske världens första unisex..? Du får nog leva i i osäkerhet kring vad hen är för något..:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skitsnygg!
Grattis!

Skulle det vara så att du vill köra mekaniskt så har jag ganska många små verk liggande, i blandat skick (kanske inga i rätt ålder dock). Pm:a mått så kan jag kolla. Bjuder självklart på det mot ett bidrag till BCF.

Tack för erbjudandet! Skall fundera på det.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Man ska aldrig avslöja sina svampställen, du måste ha ett eget någonstans som du plockar ifrån, grattis igen!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man ska aldrig avslöja sina svampställen, du måste ha ett eget någonstans som du plockar ifrån, grattis igen!

Hehe, ja inte är det Bergströms inte. Fantastiskt att kunna köpa och bära ur som nästan är 100 år. Nu fuskade jag iofs med verket i denna men ändå. Tack!
 
Topp