Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Guldtank från 1918

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 5 augusti 2014.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Ja, vad säger man? Har varit lite frånvarande ett tag när det kommer till att presentera nyinköp. Har som vana att lägga upp ett snabbt inlägg med lite lätt information och bilder för att visa vad som finns där ute. Denna kom idag.

Som rubriken säger är tanken äldre från ca 1918 och är i ett härligt patinerat originalskick, en riktig skatt. Den köptes som vattenskadad och visst var den det och lite till, verket går nog inte att rädda. Otålig och snål som jag är började jag leta i lådorna, hittade inget mekaniskt som passade såklart. Sedan kom jag att tänka på användarvänlighet och slängde in ett kvartsverk. Visarna passade tyvärr inte så jag fick klippa till ett par nya från ett annat skräpur. Ingen fullträff direkt men fungerar för stunden. Så vad vet jag mer? Boett i solitt 14k guld och mäter ca 40 x 25 mm men bär mindre. Boetten och urtavlan har matchande nummer iom att de handtillverkades som ett par, precis som min banantank. Glaset är grönt! Och stämplat FLEXO. Bandet är gammalt men är fortfarande mjukt och utan sprickor så jag misstänker hästrumpa... Spännet ser ut att vara silver. Asken som uret kom i ser ut att vara original, märkt med Albin Ahlberg A.-B, Göteborg. Så den stora och kvarvarande frågan är om jag köpt ett damur? Jag tror det är ett damur så det känns lite feminint, men då är det ett stort sådant. Älskar även handgravyren, det var bättre förr. Hoppas ni ser vad jag ser, sitter med ett nöjt flin på läpparna när jag tittar på uret i sin lilla box.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

Carolin, vonbahr, Gummo och 19 andra gillar detta.
  2. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Trevligt inlägg och härligt att se en så välvårdad klocka med den åldern. Men som svar på din fråga om damur så har jag inget belägg men känslan jag får är att det är ett damur, just att armbandet är så smalt i jämförelse med den andra tanken. Men det är ett fint ur oavsett.

Aurum gillar detta.
  3. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Häftigt med en nästa 100 år gammal klocka. Vet du något om klockans historia?

Samt ett stort, Grattis!

Aurum gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Härligt att bananen fått en kompis! :) Vad satt det för verk i innan? Någon stämpel från boettmakare/klocktillverkare?

5. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Är den känslan jag får med, men jag vet att det finns ur med denna design förr herr. Dessa hade nog dock lite bredare band, men hur stora uren var vet jag ej. Här är Omegas förlaga till deras Petrograd de lanserade inför Sochi.

Aquaracer2 gillar detta.
  6. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Visst har den! Vet inte vad det är för verk eller tillverkare på boetten. Hittar inga stämplar förutom guld och serienummer.
    image.jpg image.jpg

Tyvärr inte, köpt på auktion.

7. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Annorlunda och kul! Snyggt räddat!

Aurum gillar detta.
  8. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Om det finns ur från tex Omega som är herrur med den typ av rem så kanske vi bara är barn av vår tid och uppfattar det som en damklocka fast det är en herr.

Tyvärr har jag bara en 50-tals Omega att kika på hemma men det tillhörande bandet känns som ett herrband.

Jag tycker att din ska bäras med stolthet och har den inte varit en herrklocka så blir det en nu.

Jag tittade även lite mer på boxen /asken men kan inte säga om den ger övervägande kvinnligt intryck eller manligt så ingen "hjälp" där heller. Men även där kanske man ska bestämma sig föf manligt så går allt ihop.

Ledsen om det blev lite orerande.

Aurum gillar detta.
  9. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Såg bilderna på verket. Detta är kanske en dum fråga men då jag kan väldigt lite om urverk så undrar jag bara om du tror det får att rädda?

10. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Hela balansen är knas, sönderrostad, och det hjulet som drar upp fjädern är helt slut. Det går förmodligen att fixa men det blir för dyrt och slitsamt. Lite synd är det allt.

11. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Låter onekligen kostsamt och som du säger synd.

12. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Härlig klocka!

Urverket är nog tyvärr bortom all räddning. Behöver nog byta så många delar så att ett komplett utbytesverk är enda lösningen.

Vad är det för storlek på verket?

13. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vilken underbar klocka, vilket stim!;)
    Kul att du hittat B2 också, bananpolarna. Boettformen är vacker och tavlan likaså vattenskadan till trots. Får lite känslan av ett damur och det är inte storleken utan bandinfästningen som skapar feelingen, hursom ett vackert ur som passar fint på dig!

Carolin och Aurum gillar detta.
  14. _jonte

_jonte Friends of KS

Många fina ur du håvar in nu! Denna ubercool, gillas mycket!

Aurum gillar detta.
  15. Strindberg

Strindberg Biskop

Skitsnygg!
    Grattis!

Skulle det vara så att du vill köra mekaniskt så har jag ganska många små verk liggande, i blandat skick (kanske inga i rätt ålder dock). Pm:a mått så kan jag kolla. Bjuder självklart på det mot ett bidrag till BCF.

meo_swe, vonhall, Aurum och 1 annan gillar detta.
  16. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Grymt cool klocka. Uppenbart vart Frank Muller fått sin inspiration ifrån.

Aurum och Kettil gillar detta.
  17. Kettil

Kettil Biskop

Läckert! Ett ur för en riktig Dandy..;)

easy rider, eriksson850, Apansson och 1 annan gillar detta.
  18. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Ingen kan någonsin anklaga dig för att fega när det gäller klockval. Härligt.

Undrar vad som hände den 3/11 1918? Spännande med historik och patina minst sagt...

Aurum gillar detta.
  19. Sond

Sond Friends of KS

Roligt att du plockar upp dessa typer av klockor. Storleken talar för att det inte är ett damur. Men som flera har sagt så ser bandbredd och infästningen mer smyckeslik ut än vad det brukar göra på herrur. Kanske världens första unisex..? Du får nog leva i i osäkerhet kring vad hen är för något..:)

Aurum gillar detta.
  20. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Tack för erbjudandet! Skall fundera på det.

21. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Häftigt. Ser ju ändå fräscht ut på utsidan trots sin ålder!

Aurum gillar detta.
  22. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Asken och klockan är ju en fantastisk combo!

Kul Aurum med din egna stil och att du försöker få i gång dessa kulturbärare!

eriksson850 och Aurum gillar detta.
  23. Omen

Omen Goldmember

Man ska aldrig avslöja sina svampställen, du måste ha ett eget någonstans som du plockar ifrån, grattis igen!

Aurum gillar detta.
  24. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Hehe, ja inte är det Bergströms inte. Fantastiskt att kunna köpa och bära ur som nästan är 100 år. Nu fuskade jag iofs med verket i denna men ändå. Tack!

Omen gillar detta.