• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gulnad patina - ofta förekommande?

MJ24

Patek
2-Faktor
Kollar lite på något äldre sub eller SD, och har under en längre tid sett att nbTimes annonserar mycket på t e x Timezone.com.
Vad som slår mig är att det i de flesta fall är klockor som har väldigt gulnad patina, och ofta väldigt liknande sådan, samt mycket jämn färg.
Hur kommer det sig att de ser så likadana ut?
Blir alla äldre Rolex sådana, eller är det "manuell påverkan" här?

Se t ex:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=6662374&rid=57858#msg_6662374
 

Sond

Patek
Ett tag steg sojaförsäljningen runt vissa säljare...

Svårt det där. Vissa färger väcker min misstänksamhet. Typ den du länkade till. Men sitter bakom en iPhone så det är svårt att kolla.
 

Whedda

Rolex
Bens patina är vida omtalad och känd...samma sak med hans närmast perfekta boetter och fasningar. jag personligen skulle inte köpa något av större samlarvärde (Daytona, Rödsub, SD etc) men en average 5513/1675 för 35-40k skulle ja nog kunna tänka mig om case och lume föll mig i smaken. Man ifrågasätter ju sällan om delarna är original utan snarare om de fått sin patina naturligt eller ej. Han blev ju bannad från VRM för att han kontinuerligt överdrev beskrivningen av sina klockor.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

POO

Panerai
Det har ju stundtals varit en minst sagt hetsig debatt om gulnade index och fixade boetter men har det faktiskt framkommit något av substans bland alla anklagelser och påståenden?
 

Golbica

Omega
Om man köper en nyare speedmaster idag, kommer den få liknande patinering som än äldre efter xx antal år? Eller används för high tech teknologi idag som gör att färgen håller sig likadan 4ever?
 

poormans

Rolex
har handlat av honom, en kanonfin tudor bigblock med tropical subdials, såld nu men inga konstigheter där i alla fall, gav väl runt 25k för den för en 5 år sedan kanske

dock vet jag att herr sthaal svär på att han kör printerfärg på index och visare för att få den gula patinan men om det har kollats upp vet jag ej

cheers
christian
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om man köper en nyare speedmaster idag, kommer den få liknande patinering som än äldre efter xx antal år? Eller används för high tech teknologi idag som gör att färgen håller sig likadan 4ever?

Frågade Peter på Rob det när jag köpte min och hans svar... Det vet vi inte än;)
 
Topp