• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gummiboll för att öppna boettlock?

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tja, är det någon som vet var man kan fixa en en sån gummiboll som används för att öppna boettlock? Har letat överallt känns det som, någon som kan länka kanske?

Grymt!
 

Kniven

Cartier
Jag har en, men det är inget jag rekommenderar. Vad är det för boett du tänker öppna?
Jag har försökt öppna flera olika utan framgång. Positivt är att man inte kan skada klockan, men det är ju en klen tröst om man inte kan öppna den. Jag hade köpt eller lånat ordentliga verktyg istället...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tack!
Jag har flera verktyg men hugger mig bara i handen när jag kör med dom :pirate:
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack!
Jag har flera verktyg men hugger mig bara i handen när jag kör med dom :pirate:
Du försöker väl inte öppna klockan med stämjärn va...?

36-huggverktyg.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har en, men det är inget jag rekommenderar. Vad är det för boett du tänker öppna?
Jag har försökt öppna flera olika utan framgång. Positivt är att man inte kan skada klockan, men det är ju en klen tröst om man inte kan öppna den. Jag hade köpt eller lånat ordentliga verktyg istället...


Du är för klen eller gör fel :):):)
Nejdå men sällan jag misslyckas med den, funkar riktigt bra för mig !
 

Kniven

Cartier
Du är för klen eller gör fel :):):)
Nejdå men sällan jag misslyckas med den, funkar riktigt bra för mig !
Några konkreta tips? Hur hårt ska man pumpa bollen? Spänner du fast boetten? Har provat på allt från klassisk oysterboett till nyare versioner av seiko och omega, utan någon framgång alls...
 

Wi

NLA
2-Faktor
köpte en gummiboll för 12kr inkl frakt på ebay, kom hem på 2 veckor. Hade inte mycket förhoppningar, men nu öppnar jag bara klockorna med bollen. Smidigt och ofarligt. 2 tummar upp
 

TKVF

Panerai
Kan någon fota en bild på gummibollen? För jag har föreställningar om hur den fungerar, men har inte koll.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Några konkreta tips? Hur hårt ska man pumpa bollen? Spänner du fast boetten? Har provat på allt från klassisk oysterboett till nyare versioner av seiko och omega, utan någon framgång alls...

Kan det vara så att du sätter öppningen mot boetten o pumpar i tron om att det ska bli ett vaccum så du kan öppna ?

Så funkar den inte vad jag vet.
Jag sätter bara bollen mot boetten med hålet uppåt trycket mer och vrider med kraft, den friktionen som blir räcker fint.
 

oystercase

Cartier
Man kan ta en bit gammal innerslang från en cykel, fylla med mjöl och snöra åt ändarna.

Gjorde det senast igår på min day-date efter att glaset fått en spricka i sig när jag badade och det kommit in vatten. Inga Rolex boettverktyg tillgängliga på en lördagskväll och det gällde att få upp den asap.

Fungerade över all förväntan (aldrig prövat det förrut), tror dock att man ska ha lite tur med en oystetboett då de kan vara sjukt hårt åtskruvade.
 

calzone

Vacheron
Man kan ta en bit gammal innerslang från en cykel, fylla med mjöl och snöra åt ändarna.

Gjorde det senast igår på min day-date efter att glaset fått en spricka i sig när jag badade och det kommit in vatten. Inga Rolex boettverktyg tillgängliga på en lördagskväll och det gällde att få upp den asap.

Fungerade över all förväntan (aldrig prövat det förrut), tror dock att man ska ha lite tur med en oystetboett då de kan vara sjukt hårt åtskruvade.


Gött att du fick upp den :), Ja endel urmakare har ju mani på att dra åt boetten så in i helvete ! :p
 

Kniven

Cartier
Kan det vara så att du sätter öppningen mot boetten o pumpar i tron om att det ska bli ett vaccum så du kan öppna ?

Så funkar den inte vad jag vet.
Jag sätter bara bollen mot boetten med hålet uppåt trycket mer och vrider med kraft, den friktionen som blir räcker fint.
Tror faktiskt din första analys var mer korrekt, jag är helt enkelt för svag.

Beställde min boll utan några större förväntningar, eftersom det inte gick vid de första försöken så la jag den åt sidan. Men eftersom ni pratar så varmt om den här så tog jag fram den. Har hållit på hela dagen med att försöka få upp en Seiko. Går fan inte! Blir inte bättre med att läsa folks inlägg här att det är problemfritt... Har gjort ett nytt försök så fort någon skrivit ett positivt inlägg. Kollat på youtube-instruktioner... Blir galen! Nu åker hammaren fram!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tror faktiskt din första analys var mer korrekt, jag är helt enkelt för svag.

Beställde min boll utan några större förväntningar, eftersom det inte gick vid de första försöken så la jag den åt sidan. Men eftersom ni pratar så varmt om den här så tog jag fram den. Har hållit på hela dagen med att försöka få upp en Seiko. Går fan inte! Blir inte bättre med att läsa folks inlägg här att det är problemfritt... Har gjort ett nytt försök så fort någon skrivit ett positivt inlägg. Kollat på youtube-instruktioner... Blir galen! Nu åker hammaren fram!


Försöker du få upp en seiko dykare ?
 

Kniven

Cartier
Försöker du få upp en seiko dykare ?
Ingen dykare, en tråkig chronograph som jag fick för några år sedan. Eftersom det är den klockan jag är minst rädd om blev den vald till försökskanin. Har också gjort ett halvhjärtat försök på en gammal datejust plus en nyare longines conquest idag utan att lyckas.

Kan vara att jag sköljde av bollen efter att min son på 1,5 år lekt lite med den. Bollen förlorade lite av sin struktur i samband med det, men jag tycker ändå att där finns motstånd kvar...

Nu har jag bestämt mig för att ge upp... Tack för att du tog dig tid!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ingen dykare, en tråkig chronograph som jag fick för några år sedan. Eftersom det är den klockan jag är minst rädd om blev den vald till försökskanin. Har också gjort ett halvhjärtat försök på en gammal datejust plus en nyare longines conquest idag utan att lyckas.

Kan vara att jag sköljde av bollen efter att min son på 1,5 år lekt lite med den. Bollen förlorade lite av sin struktur i samband med det, men jag tycker ändå att där finns motstånd kvar...

Nu har jag bestämt mig för att ge upp... Tack för att du tog dig tid!

Ofta får man ta nytt grepp typ vrid så hårt du kan, försök hålla bollen kvar i samma läge men vrid handed så du kan ta i på nytt.

I värsta fall är inte bollen tillräckligt klibbig.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag försöker alltid använda boll innan jag tar fram dom riktiga prylarna! Risken för slint och repor är 100% lägre!

Hemligheten är Hårt pumpad boll sen tryck allt du orkar ner och skruva, Funkar prima på breitling!

Man kan fase n inte hålla boett öppnare för alla fabrikat!
 
Jag använder en hård studsboll av lite kletigt gummi. Hittade i en leksaksaffär för en Astrid. Har öppnat såväl nya som gamla boetter utan problem. Har även en mjuk, uppblåsbar gummiboll men föredrar den hårda.
En del använder hårt rullad klump av silvertape, med klistret utåt.
 
Topp