• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gummo

Joker
2-Faktor
Tacktack!
Gud va härligt det är att läsa om allas paket öppningar, ingen dålig sådan heller.
Se nu till att göra som du sagt och bär den dygnet runt och lägg upp sexiga beater bilder om ett år eller så ;)
tackar! Dygnet runt kan jag inte lova men det kommer få hänga med!
Thanks!!!
Grymt trevlig öppning och härlig klocka! Grattis!
Tack ska du ha! Jag är väldigt nöjd med denna :)
Grattis! Slit den med hälsan :)
Thanks!!
Bra öppning, riktigt bra inlägg, bra klocka!

Grattis:)
Tack! Ja den känns stabil:smug:
Grattis, vackert , men farsans är inte heller dålig.....

Worth waiting for! Grym, grattis.
:cigar::cigar:

Trevligt. Vill också ha en med 3186 kaliber. Grattis!
Tack! Det tycker jag du ska ha. Det finns en del när jag letade runt så det är bara klippa en:D
Utmärkt öppningstråd och fin klocka, grattis !

Grattis. Trevlig story.
:):)
Grattis med en fin Expl2 :)
Tack! :D:D
Älskar dom färgranna GMT-visarna på klockor och på Expl2 passar den alldeles utmärkt.
Tack! Ja färgerna är riktigt bra. Passar min uniform (jeans och rutig skjorta...) perfekt!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grattis! Ja, kanske lite skönt att ha en klocka som tål det mesta vid sidan av vintagenörd klockorna som läcker som såll etc. :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack! Ja det känns bra. Borde inte du ha en Explorer2 när du är ute och klättrar och surfar? Känns som en Rolex för dig ;)
Exp II är ju till för grottforskare! Nja, är mer sugen på en etta i så fall. Något surfing tycker jag inte det är över huvud taget med Rolex.
Framtiden får väl utvisa!
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Grymt! Gratulerar! Rehaut är riktigt Nice!
Det är som de säger:
Vintage är alltid rätt men nytt är aldrig fel!
Hej från den äldre brorsan!
Fotor_144791612493314.jpg
 

Sjobedan

Rolex
Grym! Är en sådan det blir mig också någon gång efter min sambo har fyllt 30, när vi gift oss, skaffat ett barn till, köpt hus. Just ja, jag fyller ju också 30 snart...

Näääe, detta håller inte... Strax tillbaka, ska in och löneförhandla.
Wish me luck!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grymt! Gratulerar! Rehaut är riktigt Nice!
Det är som de säger:
Vintage är alltid rätt men nytt är aldrig fel!
Hej från den äldre brorsan!
Fotor_144791612493314.jpg
Thanks!!! Å trevlig borsa ;) Känns riktigt kul att knipa den sista 16570 innan de gav exp2 steroider. Sen är det ju nördigt små skillnader på uret sen det lanserades. Ett bra ex och trygg affär kändes som det mest avgörande för mig.

Grym! Är en sådan det blir mig också någon gång efter min sambo har fyllt 30, när vi gift oss, skaffat ett barn till, köpt hus. Just ja, jag fyller ju också 30 snart...

Nääs, detta håller inte... Strax tillbaka, ska in och löneförhandla.
Wish me luck!
Tack! Men vad är det frågan om? Snart 30 och ingen 16570. Skäms! Hoppas det gick vägen hos chefen annars har du ju bluestep eller sms-lån. Kom inte med fler undanflykter utan köp så du inte går och hinner blir 45år som jag innan den sitter på armen!
 

Sjobedan

Rolex
Thanks!!! Å trevlig borsa ;) Känns riktigt kul att knipa den sista 16570 innan de gav exp2 steroider. Sen är det ju nördigt små skillnader på uret sen det lanserades. Ett bra ex och trygg affär kändes som det mest avgörande för mig.


Tack! Men vad är det frågan om? Snart 30 och ingen 16570. Skäms! Hoppas det gick vägen hos chefen annars har du ju bluestep eller sms-lån. Kom inte med fler undanflykter utan köp så du inte går och hinner blir 45år som jag innan den sitter på armen!
Var sak har sin tid tänker jag :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Bästa varianten av 16570. Har haft både en vit- och en svarttavlad tidigare. Gillade svart bättre och kommer troligen att äga en igen nån gång. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack så mycket!
:)
Grym paketöppning! Blir riktigt sugen på en Explorer nu :)

Grattis!
Tacktack! Det kan bli en exp2 i julklapp till dig själv kanske:)
Tack för texten och grattis!
Thanks!
Grattis! Bästa varianten av 16570. Har haft både en vit- och en svarttavlad tidigare. Gillade svart bättre och kommer troligen att äga en igen nån gång. :)
Tack! Svart är den som passar mig bäst åxå.
Mycket trevlig läsning och grattis!
Man tackar:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Godkväll klockknarkare!
Jag har jagat lite för många timmar på eBay efter delar till urverk och klockor som ej längre tillverkas. Gjort fåfänga försök att få urmakare att ta sig an reparationer och service av schletna och härligt mögliga klockor med charmigt repiga plexin eller kantstötta mineralglas. Budat på suddiga bilder av vintageklockor till vansinnets gräns. Under jakten på att få till stuket på mina vintageklockor har jag både tömt bankkontot och haft sönder eftertraktade bezelinserts samt nitade rolexlänkar. Någonstans började det gro en längtan efter nåt nytt. Nåt fräscht som det fortfarande görs delar till och som tas emot för service av auktoriserade urmakare. Lite rädd och ängslig för att hamna utanför den varma härliga plexigemenskapen började mitt sökande efter nåt nytt som samtidigt skulle vara tufft nog att platsa på min handled. Som förebild i detta projekt har jag haft min kära far. Han köpte en sportig Rolex 1996 och haft den på sig dygnet runt varenda dag sen dess. Ta upp båtar, snickra, köra till sopen. Eller som här då han hade lindat kedjan till bojen runt handen och råkat slita sönder sitt fina insert.

beatern.jpg
IMG_2588.JPG
IMG_2788.JPG


Alltså började jakten på en modern, nära ny och lyxig sportklocka för tuffa tag som jag kunde använda till vad som helst. Nåt som jag kan slita på tills lillgrabben tar över den om tjugo år och skryter om mig på WorldWideWeb för ett gäng klockdårar.

Min första craving var en Breitling. Digi/ana skulle det vara och gärna svart. Provade en Aeroaspace Evo Nightmission men den var liite för stor. Samtidigt var jag liite för snål och rädd för värdeminskningen på nyköpsbreitling. Om två-tre år däremot så lär det ju finnas några lagom slitna begagnade Nightmission till salu. Då jävlar!

Breitling-Aerospace-EVO-Night-Mission-thumb-1245x830-26458.jpg


Bretilingspåret övergavs och Rolexspåret började visa sig vara hett. @Mr Chance gamla Explorer 16550 @Maro 16570-jakt och @Fender59 s bilder på hans Exp2 16570 och samtal med @acce1999 som är ett Explorerfan gjorde att jag började leta samt sälja av lite ur klocklådan. Men 1655 säger ni då. En 1655 är ju en ruggig klocka men out of range och olämplig om man letar modern klocka som det ska finnas delar till på hyllan.
Så jag bestämde mig för en 16570 med svart tavla för att matcha kostymen, jeans och rutig skjorta. Dessutom köper jag aldrig en klocka utan en identitesstärkandef livsstilsmarkör!!!
rolexexplorer1997.jpg
rolex16570blackad.jpg

Den har kommit i lite olika utföranden under åren.
1989 kom 16570 kom med kaliber 3185 som ersatte 16550 med det då äldre 3085, tavlorna hade Tritium som lysmassa och boetten lugghål.
1998 ersattes Tritium av Luminova som lysmassa.
2000 började klockorna få länkar med solida ändlänkar och i samma veva började lugghålen försvinna.
2008 kom den sista uppdateringen av modellen då ett nytt urverk kom 3186 med balansfjäder gjord av Parachrome som är väldigt lätt och bra antimagnetiska egenskaper :)
01_oscillator_2047x1066.jpg


Samtidigt fick innerringen fick en snajsig rolexgravyr. En 16570 utan lugghål och med graverade innerring innehåller med största sannolikhet den senaste GMT-verket. Oktober 2011 så kom den nya Explorer 2an med den fetare 42mm boetten.

Vilken version blev det då? Inte så svårgissat eftersom jag redan lagt upp bilder här och där men så här gick mina tankar. Lugghål är ju coolt och tooligt, tritum gulnar snyggt och ser ballt ut = WIS-cred.

Men vafan, skit i sånt larv, jag ville ju ha nåt nytt! Graverad innering och nya verket så klart! Sjukt glad att @acce1999 låste upp bankfacket och lät mig köpa denna:
IMG_4976.JPG


En liten bonus i sammanhanget är att den är uttagen exakt på dagen då jag skickade mitt första tafatta mail till min underbara fru! Ett sammanträffande? I think not. Gudsbevis? Kanske?

Pics:
IMG_4970.JPG
IMG_4973.JPG
IMG_4975.JPG
IMG_4974.JPG
IMG_4972.JPG
IMG_4971.JPG

Eftersom jag nu är pank så blir det falukorv och handla på Rusta framöver :)

IMG_4969.JPG
IMG_4983.JPG

Kortfakta Rolex Explorer 2 16570
Boett diameter: 39,5mm
Tjocklek: 12,2mm
Glas: Safir :)
Luggar: 20mm
Urverk: 3186
Komplikation: GMT
År: 2008-2011

Tack för titten och tack som fan @Spencer66 @daviden och @Denke för ett grymt forum!!!
Kul tråd, grattis!
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Tack för härlig läsning och grattis till en kanonsnygg Explorer 2! En sådan står på min önskelista, man kan ju iaf få drömma! :)
 
Topp