• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GW-5000, en bokstav från OWG

GW-5000 är farligt nära att göra mig OWG. Ett litet tangentbordssnubbel och 0WG-500 är ett faktum!

Inledningsvis:
Det jag vill presentera i denna recension är mina tankar inför köpet av denna klocka. På vilket sätt och i vilken grad den sedan uppfyllt mina förväntningar och önskemål. Det är alltså inte den mest detaljerade genomgången, även om det mest övergripande finns här. Detaljerna kring klockan finns beskrivna till oändlighet i andra utmärkta recensioner bara en Google-sökning bort. Exempelvis: http://forums.watchuseek.com/f105/review-psychology-casio-gw-5000-a-543392.html. Mestadelen av den informationen jag faktiskt presenterar är stulen, oftast utan hänvisning, från olika mer eller mindre trovärdiga källor på nätet. (utrymme för diskussioner finns alltså)

Bakgrund:
Casio drog igång utvecklingen av G-Shocks för de ville skapa en klockan som klarade av att tappas från tio meters höjd, vara vattentät ner till tio bar och ha en batteritid på minst tio år. (Triple ten).

Med det med sig kan vi anta att samtliga G-Shock uppfyller dessa tuffa krav, minst. Det blir i och med det ganska meningslöst att fundera kring om den ena modellen är tuffare än den andra. Men man kan alltid försöka.
Först ut i G-Shockfamiljen lanserades redan 1983 DW-5000. Myten säger att utvecklarna bokstavligen kastade ut prototypklockorna genom fönstret. Boetten byggdes i rostfritt stål, med en skruvat baklock likt dykarklockor fortfarande har.
Designen tänker jag att Casio, på stiligt industrispionagemanér, har stulit från PP Nautilus. Se exempelvis "glasring" och knappskydden på boettens mitt.

Nedan: DW-5000C, (G-Shock.com)
dw5000_history.png



Nåväl, Modernare G-Shocks byggdes framöver i Resin, sannolikt av kostnadsskäl. Klockorna utvecklas och har nu, som bekant, ett stort antal former, färger och funktioner. DW serien är nu en klockan i plast där ursprungsformen är bevarad. Casio har dock, med jämna mellanrum, släppt modeller enligt ursprungskonceptet, gummiskal på boett i rostfritt. En kändis är:
DW-5600C, Speedklockan. "50! STAY ABOWE 50!!"

Keanu-Reeves-Watch-In-Speed-Movie-4.jpg


Mer Bakgrund:
GW-5000 är min tredje G-Shock, jag har haft en GW7900b, Negativ display, nu såld. Jag äger för närvarande en Rangeman 9400, positiv display.

7900an är en utmärkt klocka, solladdad, radiosynkad och okrossbar. Tyvärr har den negativ display, dvs sifforna är vita.. nåja, gråa, mot svart bakgrund. Otroligt fräckt! Tyvärr gör det klockan i stort sett oavläsbar i alla ljusförhållanden utom kraftigt lysrörsflimmer. Den fick, mest på grund av detta faktiskt, vandra vidare.

Så Rangemanen, klockan som har allt. Borde kanske skriva en recension om den också vad det lider. Samma grundfunktioner som 7900an, minus månfas, (hmhmm) men med tillägget triple sensor. (Barometer, temp, compass) Och framförallt den väldigt praktiska loggfunktionen där tidsnummer eller valda mätdatavärden från sensorerna enkelt kan lagras. Positiv display, dvs mycket avläsningsbar.

Jag är vänsterhänt, bär oftast klocka på höger arm. Har ganska rejäla handleder, på vänster arm mäter det ca 21cm nedanför "knölen", höger något mindre. Trots detta sitter inte Rangemanen superbekvämt. Det är framförallt gallret framför triple sensorn på klockans vänstra sida som sticker ut lite för mycket. Den borrar sig in i handryggen på ett sätt jag inte riktigt uppskattar. Höjden och de utstickande knappskydden har en otrolig förmåga att haka i ryggsäcksremmar och annat som sticker ut. Den bärs bäst till T-Shirt, eller andra kortärmade kläder.

GW-5000:
IMG_0054.JPG


IMG_0068.JPG


GW-5000 är den senaste reinkarnationen av reissues. (om det nu är det) 42mm bred, 13.5mm tjock. Boett i DLC behandlad rostfritt. Radiouppdaterad och batteriet laddas med solljus. Jag valde att köpa den för den har positiv display och är betydligt mindre än Rangemanen. GW-5000 besitter 3159 modulen. I huvudmenyn innebär det tid, dag, datum, information om ljud/ljusinställningar mm. Där finns också menyer för en andra tids-zon, tidtagning, timer (obegripligt nog med enbart minutsteg) fem larm och heltimmessignal. Den har bakgrundsbelysning vilken kan aktiveras via knapp eller automatiskt av armrörelse.

Den betydligt mindre storleken (än 9400an) medför att den inte krokar i överallt. Den funkar både under en skjorta eller mudden på en jacka. Även med handske på. Trots att knapparna är mindre och har starkare fjädrar än andra G-Shocks går de enkelt att manövrera. Även det med handskar. Den rostfria boetten har lite mer vikt än plast-G-Shocks. Det gör att den bärs lite mer som en vanlig dykare på Nato. Gummit i bandet och runt boetten är mjukt. Enligt någon mjukare än 6500seriens. Klockans vikt gör att det känns som den ligger mer på handleden. Till skillnad mot exempelvis Rangemanen som mer spänner runt.

Som synes har jag extrautrustat klockan lite. Ett displayskydd av "mobiltelefontyp" med AR är påklibbat. Utöver det en bull bar, störtbåge, från JaysandKays. I och med det har jag en klocka som tål allt, alltid går rätt, är bekväm att bära och går att läsa av. I de fall något mot all förmodan händer över displayen går det enkelt att åtgärda genom att byta skydd.

Tänkvärda och rimliga alternativ är valfri klockan ur 5600serien. De kostar sannolikt på sin höjd bara hälften av GW-5000. Jag har aldrig pillat på någon 5600 så jag vågar egentligen inte på någon jämförelse. Men jag kan anta att dess ännu lägre vikt, i kombination med ett lite styvare band gör att den har mindre känsla av närvaro på handleden. Något som förvisso är något positivt för vissa.

Priset är om man ser till antal funktioner väldigt högt. Där vinner Rangemanen en FPK-kamp enkelt. Men värdet på klockor mäts som bekant inte alltid på det viset. Den uppfyller de förväntningar jag hade när jag köpte den. Eftersom det är min tredje G-Shock visste jag väl vad jag var ute efter. Den är otroligt lättburen men har en lite lyxig känsla. Radiouppdaterad, solladdad quartz är onekligen väldigt praktiskt. Den är alltid redo för äventyr, gym, krig, krogen, resor, stranden, zombie-apokalypser eller vad än som nu kommer. Den kommer tåla precis allt jag någonsin kan utsätta den för. Slits den kan jag byta band och bezel billigt. Om jag av någon anledning råkar ha sönder den kan jag bara hoppas att den inte sitter fast på mig när det händer. Då är nog en trasig klocka mitt minsta bekymmer.

Den har i allt väsentligt konkurrerat ut allt annat i klocklådan för tillfället. Detta efter cirka 3måndaer i min ägo. Quartz OWG? i tretusenkronorsklassen? En i dessa sammanhang helt orimlig konsekvens. Avslutar med en lite bilder. Här presenterad med lösningen på avsaknaden av 9400ans funktioner och planerna för hur jag ska ta mig ur OWG-knipan. Rolex to the Rescue(!?)

IMG_0055.JPG


IMG_0050.JPG


Bra inköpsställe är:
https://www.seiyajapan.com/products/g-gw-5000-1jf?variant=33369095367
där kostar den ca $290, Seiya skickar med försäkrad frakt så tull och moms tillkommer alltid. (vet inte om den finns i Sverige)
Bull bars hittar du här:
http://www.ebay.com/itm/271592795039
Displayskyddet är även det från bukten.

Tack för er uppmärksamhet
// E

PS. Kan inte motstå, har lagt upp den förr, men måste länka mitt favorit G-Shock Tough Test.. Den minen.. DS.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Finns den att köpa nånstans från Europa, inom EU? Ungefär hur länge sen är det modellen kom ut? Kanske går att hitta den begagnad.

Till min egen häpnad börjar jag tycka vissa G-Shock kunde var kul, vem hade trott det... Recensionen här har bidragit till det, tack för den. Fast jag tror egentligen att en 5610 har det mesta som jag är ute efter i den vägen. Egentligen alltså.
 
Finns den att köpa nånstans från Europa, inom EU? Ungefär hur länge sen är det modellen kom ut? Kanske går att hitta den begagnad.

Till min egen häpnad börjar jag tycka vissa G-Shock kunde var kul, vem hade trott det... Recensionen här har bidragit till det, tack för den. Fast jag tror egentligen att en 5610 har det mesta som jag är ute efter i den vägen. Egentligen alltså.

Ja, fast det här med vad man egentligen behöver? ..;) De dyker upp här på köp och sälj då och då. Förutom Seiyajapan vet jag faktiskt inte. Klockmaster globen kanske? De har nästan allt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanon recension! Jag hade inte koll på att den var i stål. Nu finns ju andra i titan, men denna klassiker i titan vore riktigt fet :D
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har läst tråden några gånger och ... är sugen på en GW5000. Who wouldn't be?

Har nu en GW-M5610 och vad jag förstår är det nästan exakt samma klocka, fast med lite renare design och skruvad bakboett i bättre material. Var det skillnad på strap också?

Hur som, den kostar ju dubbelt så mycket ... är det värt det? När man redan har en M5610 känns det lite som "gräset är grönare", eller att klockpersonen i en talar ... ;)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har läst tråden några gånger och ... är sugen på en GW5000. Who wouldn't be?

Har nu en GW-M5610 och vad jag förstår är det nästan exakt samma klocka, fast med lite renare design och skruvad bakboett i bättre material. Var det skillnad på strap också?

Hur som, den kostar ju dubbelt så mycket ... är det värt det? När man redan har en M5610 känns det lite som "gräset är grönare", eller att klockpersonen i en talar ... ;)
Tänk såhär. Den kostar "bara" dubbelt så mycket!
 
Har läst tråden några gånger och ... är sugen på en GW5000. Who wouldn't be?

Har nu en GW-M5610 och vad jag förstår är det nästan exakt samma klocka, fast med lite renare design och skruvad bakboett i bättre material. Var det skillnad på strap också?

Hur som, den kostar ju dubbelt så mycket ... är det värt det? När man redan har en M5610 känns det lite som "gräset är grönare", eller att klockpersonen i en talar ... ;)

Tänk såhär. Den kostar "bara" dubbelt så mycket!

Har ingen 5600 så jag vet inte. Men det ryktas om att gummit är lite mjukare!
Två andra viktiga skilnader. 5600 har dag, ruta, månad streck datum. GW5000 Har dag, ruta, månad, punkt, datum.

Timmespipen är också tätare. Pipiiip medan 5600 o andra moduler piper mer piiip piiip. Bara en sån sak!
Men främst skiljer boetten, jag tänker att den bärs på handleden ist för runt om! Det kanske kan va värt en del. Kanske inte.
 
Topp