• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Går det att kliva av?

dekadent

Omega
2-Faktor
Jag kom i kontakt med klockor första gången som brådmogen tolvåring i mitten av åttiotalet. På baksidan av Time Magazines gättade omslag glittrade reklamen för Rolex Day-Date i kapp med Rothmans cigaretter. Drömmar om lyx och kändisskap men självklart en ouppnåelig utopi för en tolvåring, en dröm som temporärt stillades av en Day-Date i “helguld” inhandlad av en släkting i Asien.

Fast forward till millennieskiftet. Idogt surfande på klocksiter och klockforum, varav Axelssons Time To Talk var den virtuella bibeln, befäste ett mer genuint klockintresse där inte bara den mytomspunna lyxen kring Rolex var en faktor utan också armbandsurets historia och principen bakom ett mekaniskt urverk. IT-bubblan sprack och ett avgångsvederlag kom väl till pass. En vittavlad Omega Seamaster GMT (ref. 2538.20.00) inhandlades hos Åke Falk Urhandel.

Lyckan var i det närmaste total! Jag kunde inte slita blicken från min klocka, vågmönstret på tavlan, den knivskarpa texten, den snygga kontrasterande röda GMT-visaren, den kraftiga lumen och inte minst, det lugnande taktfasta tickandet. Jag skulle aldrig äga en annan klocka.

Kombinationen av ungdomligt oförstånd och en fortsatt svag IT-bransch gjorde lyckan kortvarig. Bara några år senare hamnade Omegan på pantbank efter en längre tids arbetslöshet. Besvikelsen gnagde länge i själen men tog inte död på klockintresset. Begäret stillades temportärt med en Marcello C Nettuno 3 (ref. 2007).

Uret.se gör entré. Ekonomin är stabiliserad, arbetslöshet tillhör det förflutna. Ännu en vittavlad Omega inhandlas, en Aqua Terra (ref. 2503.33.00). Lyckoruset var inte lika starkt denna gång men jag var väldigt nöjd med köpet. Kontrasten mellan den vita tavlan och de blåa visarna och indexen var, och är skitsnygg. Glasbaksida, co-ax verk. Helt enkelt en klocka jag var extremt nöjd med! Men det var ingen Rolex…

Uret.se igen. En Oyster Perpetual (ref. 116000) denna gång. Lyckoruset var… väl inget lyckorus egentligen men det var en väldigt fin klocka. Helt flawless, uppdrag som att dra en varm kniv genom smör. En tavla som var snygg men ärligt talat sjukt svåravläst (tror den brukar benämnas Harley Davidson). 36 mm satt helt perfekt på mina ganska tunna handleder.

Och nu infann sig det riktiga i-landsproblemet. Nu hade jag två klockor, båda mekaniska. Båda dressare. Jag kunde bara bära en i taget. Och en stod alltid still. Jag borde såklart köpt mig en winder men valde att angripa problemet på ett annat sätt, jag skulle bli en OWG. Jag behövde en dykare och jag borde ha en IWC.

Omegan och Rolexen avyttrades till förmån för en IWC Aquatimer (ref. 3548-05). Inget direkt lyckorus utan bara nöjd över en bra klocka. Tills Tudor släppte Black Bay. IWC hamnade hos uretvintage.se och en Black Bay (ref. 79220R) inhandlades, ovanligt nog hos en AD, Krons. Nu infann sig faktiskt ett litet lyckorus. Black Bay är en ruskigt trevlig klocka som jag var och är mycket nöjd med. Men jag köpte den inte på länk. Och det var ingen Rolex…

40-årsdagen närmade sig, Uret.se igen, en TILL Oyster Perpetual men Blue Arabic denna gång. Och denna gången blev jag helt nöjd med tavlan. Och klockan är ju fortfarande lika bra som den förra. Snygg. Klassisk. Neutral. Tråkig? Så nu har jag en dykare och en dressare. Är det någon som kan räkna ut vad som händer nu? Jag kan bara bära en i taget. Och en står alltid still. Jag borde såklart köpa mig en winder…

Går det att stanna karusellen och kliva av? Går det att hitta EN klocka som ger exakt samma lyckokänsla som den första eller blir det bara ett tomt håglöst samlande i fortsättningen? Jag är sugen på Bulova Space Watch Re-Issue, IWC’s nya 40mm pilot, Hamilton Broadway som kommer på Basel. Men jag vill också sälja av rubbet och skaffa mig EN klocka. En fakking kvarts som aldrig står still. Typ Omega X-33 Skywalker.

Är det någon som har lyckats sälja av rubbet, bli en OWG och aldrig se tillbaka?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Nån av dom här två :)
4300V-120G-B102_RV.jpg

5.jpg
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Trevlig läsning, och de flesta av oss har nog tänkt samma tankar!:)
Har försökt vara OWG, då med en AP 15400, men det höll inte länge.
Har inte alls lyckats hitta en klocka jag vill ha, som täcker mina behov. Det måste nog finnas minst 2 för att fixa det.
 

Jimpa

Panerai
Igenkännandet är totalt. Har funderat om man skulle nöja sig, den dagen man säljer allt och köper en PP? Tvivlar på det dock.. precis som för en arbetsskadad målare så är en tapet hängd åt fel håll eller ett hörn som är taskigt fogat något ögat ser direkt. Och som klockskadad ser jag bara klockor folk har på ica, filmer, vid trafikljuset i bilen brevid, ja överallt :D
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag vill bli OWG. Jag tror det går men för att vara helt säker så måste man ju testa ALLT. Hur ska man annars veta? Risken är ju att en klocka man inte haft möjligheten att prova är bättre än den man har och när man väl börjat fundera finns inget annat att göra än att testa.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Har sagt det förr men jag säger det igen; att bara ha en klocka är lika tokigt som att bara ha en klänning. (Eller kanske byxor då om man inte är en klänningsmänniska). Förstår inte frågan faktiskt. Frågan borde kanske snarare vara; vilken klocka passar till alla tillfällen?
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Nej det går inte att kliva av finns alltid något nytt att testa! Men du kanske kommer närmare nirvana efter att testat ett par olika modeller och märken..!?
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Igenkännandet är totalt. Har funderat om man skulle nöja sig, den dagen man säljer allt och köper en PP? Tvivlar på det dock.. precis som för en arbetsskadad målare så är en tapet hängd åt fel håll eller ett hörn som är taskigt fogat något ögat ser direkt. Och som klockskadad ser jag bara klockor folk har på ica, filmer, vid trafikljuset i bilen brevid, ja överallt :D
Är det nu det är läge att nämna att även Seamaster 300M Spectre Lim. Ed. (Bond) och Tudor Heritage Chrono (Ghost Protocol) återfinns långt ner på önskelistan? :)
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Har sagt det förr men jag säger det igen; att bara ha en klocka är lika tokigt som att bara ha en klänning. (Eller kanske byxor då om man inte är en klänningsmänniska). Förstår inte frågan faktiskt. Frågan borde kanske snarare vara; vilken klocka passar till alla tillfällen?
Och om du anländer till en tillställning och instinktivt känner att du har fel klänning på dig för tillfället? Hade det då inte varit optimalt att haft en outfit som är så allround att du alltid skulle känna att du passar in?
 
Topp