• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hämtade ett paket med gott och blandat

naggge

Panerai
Rättare sagt ett fullproppat kuvert.

Först ut den största anledningen till köpet.. En Mimo tank i förvånansvärt bra skick från way back. Någon som vågar datera den?
DSC_1428.JPG
DSC_1429.JPG
DSC_1468.JPG
DSC_1470.JPG



Mimo som varumärke kanske inte många har hört talas om men det finns faktiskt en del klart nämnvärda saker i deras historia. Kortfattat så grundade tysken Otto Graef Mimo 1882.
1928 köpte Otto Graef den inte så okända urtillverkaren Girrard Perragaux. Under ganska så många år tilverkades Mimo och GP parallellt. Det finns även Mimoklockor med GP-märkta verk.
Har själv inte vågat gå så djupt i min Mimo då tavla är fäst i verk och verk är fäst i bakstycket.
DSC_1448.JPG


Hoppar vi framåt i tiden så har Mimo en lite mörkare fläck i historieböckerna..
Under WWII levererade Mimo klockor till tysklands militär. Hodinkee har faktiskt skrivit en intressant artikel om detta så jag skippar djupdyket: http://www.hodinkee.com/blog/2009/1...h-a-survivor-of-the-great-horological-ge.html

Länken som kom på klockan är ganska intressant i sig. Även denna är gammal (tror jag i alla fall) men ändå i mycket bra skick.
Här har jag dock inte samma kunskaper och internet hjälper mig inte mycket heller. Kanske någon här vet mer? Ping Aurum!
Det jag har lyckats hitta är att stämplarna tillhör smyckes och klockarmbands tillverkaren Rodi & Wienerberger. Idag heter de ROWI och jag har faktiskt mailat dem ifall de mot förmodan sitter på någon kul info. Mest kända är de nog för uppfinningen av den förskräckliga Fixoflexlänken på 50(?)-talet.
Ålder på länken har jag svårt för att uppskatta men jag gissar på 30-40tal?
DSC_1430.JPG
DSC_1431.JPG


Stamp.jpg


märket.JPG



Sammantaget är jag väldigt nöjd bara att jag fick hem denna goding. Den är i bättre skick än vad jag vågade hoppas på och att jag dessutom fick med följande klockor i samma paket gjorde inte det sämre.

DSC_1471.JPG
DSC_1482.JPG
DSC_1508.JPG
DSC_1502.JPG


DSC_1515.JPG
DSC_1526.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Satan i gatan vilka trevliga klockor! Grattis!!! :) Jag budade på en MIMO för någon vecka sedan och blev lite ledsen efteråt att jag inte gick högre, att få veta att de har kopplingar till GP strödde ju bara salt i såren...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Oooooh, härligt! Många fina godbitar där. Min favorit är dock Movadon, vad mäter den och Mimon? Angående länken har jag inte mycket att tillföra, det fanns ett par olika tillverkare av dessa bamboo-länkar. Förvånansvärt bekväma och tuffa. Angående Mimon förmidar jag att den är som de tanks jag sett, dvs verket är bara nedtrycktv i boettlocket och sitter fast tack vare friktion/tryck. Bara att trycka ut härligheten.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Snyyygtt! Movadon var ju stenhård, riktigt läckert med den kralliga bandinfästningen. Tanken var inte dum den heller, inte alls.
Grymma bilder, dessutom.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Rättare sagt ett fullproppat kuvert.

Först ut den största anledningen till köpet.. En Mimo tank i förvånansvärt bra skick från way back. Någon som vågar datera den?

Jäkligt trevlig faktiskt, hade tänkt bjuda på den lotten också men jag glömde bort :) Nu när jag ser den grämer jag mig lite extra... Gratulerar! Ett bra pris blev det också.

Skulle säga att den är från mitten av 30-talet, det finns ett serienummer på insidan av boettlocket men jag är tveksam till om det finns något tillförlitligt sätt att datera den exakt utifrån det.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Gillar såna kuvert/paket, grattis till ett gäng intressanta och snygga klockor. Mimo:n är elegant och övriga minst lika kul...perfekt mix!:)
 

naggge

Panerai
Oooooh, härligt! Många fina godbitar där. Min favorit är dock Movadon, vad mäter den och Mimon? Angående länken har jag inte mycket att tillföra, det fanns ett par olika tillverkare av dessa bamboo-länkar. Förvånansvärt bekväma och tuffa. Angående Mimon förmidar jag att den är som de tanks jag sett, dvs verket är bara nedtrycktv i boettlocket och sitter fast tack vare friktion/tryck. Bara att trycka ut härligheten.

Mimon mäter är ca 22 mm bred och har 36 mm bandhorn till bandhorn. Movadon är ca 29 mm bred och mäter hela 40 mm från bandhorn till bandhorn tack vare den något speciella konstruktionen.

Får prova att trycka ut Mimon när tid finns någon kväll. Tack för tipset!
 

nifag

Cartier
Grymt kuvert! Vill ha alla.. Har varit sugen på en 30-tals tank länge, men de där äldre verken tycks vara dyrservade.
 
Topp