• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ska ni få läsa vad som händer när man inte är aktsam..

Vilken är din favorit?

  • 16030

    Röster: 4 22.2%
  • 1601

    Röster: 14 77.8%

  • Totala väljare
    18
  • Enkät stängd .

911flyer

Omega
Hej på er!

Ska nu berätta en lite osköning/sköning, beror hur man ser det...

Först vill jag nämna att jag har varit ute efter en 1981 års modell av en rolexklocka ett tag nu. Själv är jag född 1981 och en rolex av samma år är väldigt kul att ha på armen.

Härom året köpte jag en Rolex 1601 (från 1969) av en kille på blocket. (innan jag kände till KS). Klockan har alltid gillats av alla som skådar, den är snygg och jag har enast använt den vid påtagliga tillfällen såsom, dress-partys, bröllop, sociala evenemang etc.. En del vänner är goda Rolexkungar och kan det mesta om de flesta modeller, men ingen har nämnt ett skit om att det inte är en 1601:a. :) Tills jag la upp en konversation med en som sökte efter en vintage rolex. har inga papper på klockan så ville sälja fort och billigt. Blev sedan hänvisad till en annan medlem (the argonaut) som visade sig kunna en hel del mer än mina vänner och berättade att det såg mer ut som en 16030 än en 1601:a. Intressant...

Efter det bestämde jag mig för att ta av länkarna och kolla med egna ögon, vad står det? 16030!!!

Serienummret är väldigt svårläst men utav det jag kan se så visar det sig att klockan egentligen är min årsklocka!! Från 1981! Minsann.. Så här sitter jag nu med en klocka som jag trodde var 45 år gammal som egentligen är vad jag sökt under en god tid nu...kul som tusan och givetvis vill jag inte sälja den längre pga förnyad kärlek. :)

Länkarna som sitter på idag är "Folded jubilee" (korrekt för 1601, men inte 16030). När jag fick reda på att det inte var rätt modell för klockan och att det ska finnas "solida" länkar på 16030, bestämde jag mig för att införskaffa just det. Dessa är på väg till mig nu, beställde 2st "nyare" jubilee. Eftersom de är begagnade så vill jag välja ut den som är bäst och dessutom den bästa claspen utav två, klockan är 33 år gammal så givetvis ska det finnas lite slit..

Tack ARGONAUT! :pompus:

lite bilder:

image 2.jpeg
image 3.jpeg
image 4.jpeg
image 7.jpeg
image 8.jpeg
image 9.jpeg
image-1.jpeg
image-2.jpeg
image-3.jpeg
image-4.jpeg
image-10.jpeg
image-13.jpeg
image-24.jpeg
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Riktigt trevlig en! Även om jag hade valt mörkare tavla. Enligt mig en perfekt årsklocka!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 

Edblad

Breitling
Kul historia.
Hur skiljer värdet på en 1969a och en 1981a ?

För mig som nybörjare är det spännande att inse att klockorna är så lika att det inte är enkelt att se skillnad på 12 år. Vilka andra teknikprylar har den egenskapen? Inte mobiltelefoner iaf...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Kul historia! Grattis!
Är det glasringen som skiljer dem åt utseendemässigt, eller finns det fler skillnader?
 

911flyer

Omega
Kul historia! Grattis!
Är det glasringen som skiljer dem åt utseendemässigt, eller finns det fler skillnader?
Finns väl fler skillnader men är inte let införstådd på vad dessa är. Kanske fonten i datum? Ska finnas en kant på ansiktet också precis efter markörerna där 16030 är platt. Som sagt, kan inte svara med säkerhet. :)


Sent from my sub using helium
 

DrDre

Patek
Den kanske största skillnaden, men som inte syns (om man inte tittar noga på hur sekundvisaren rör sig) är att det är en nyare "snabbare" generation av urverket (cal 3035 borde det väl vara).
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Grattis till en skön historia och en schysst årsklocka!
Jag brände en pannkaka tackvare ditt inlägg!
Nu till den stora frågan:
När använder du din 6538A om du har Datejusten till fint? :)
 
Topp