Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Diskussion i 'Diskussion' startad av dauit, 12 september 2014.

1. dauit
    Trådstartare

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Vi alla har varit i den situationen, du har en fråga som du egentligen ska kunna svaret på men ändå får du inte fram något, google hjälper inte heller. Och det är då som den här tråden kommer in.
    Jag hade tänkt mig att i den här tråden ställer vi snabba och korta (dumma) frågor om klockor och klockrelaterade saker som inte behöver sin egen tråd.

Som TS kan jag börja.

Hur stort avstånd är det mellan luggarna på Tudor BB, har läst både 20mm och 22mm, lutar mer åt 22mm hållet men jag vill höra med er först.

Ludvig, Amesoeurs, Icaras och 4 andra gillar detta.
  2. ZQT

ZQT The Banker

3. dauit
    Trådstartare

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
  4. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Var kan man köpa natoband i Stockholm dvs fysisk butik? Vad kan man förvänta sig för pris?

5. ondmagi

ondmagi Torpare

För mkt. Ta en kopp kaffe och beställ från nätet istället..

Pälle gillar detta.
  6. Joseph

Joseph Stadsbo

Från:
    Stockholm, Sweden
    Anledningen är att jag samtidigt vill be de sätta på bandet. Nära på att dra uret i marken när jag inte fick loss bandet... Sedan vill jag gärna se och känna på bandet också.. kan du ge mig en prisbild och butiker?

7. ondmagi

ondmagi Torpare

Typ 170kr har jag för mig. Stressköpte ett på stjärnurmakarna (tror jag?) på fleminggatan en gång..

8. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Sök upp återförsäljare av triwa, där kan det finnas

Eller andra modeklockorställen
    Aplace i city kanske har

9. Chuck

Chuck Friends of KS

Var kan man lära sig att serva en klocka tex ETA eller Miyota online?

Icaras och Svanis115 gillar detta.
  10. jbbs

jbbs Bonde

Hur viktigt är papper på en klocka?
    Har aldrig köpt en dyrare klocka (20k+) och känner att ifall man lägger så mycket pengar så vill man gärna ha fullset, eller? Eller spelar det ingen roll alls?

Richispice gillar detta.
  11. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Du ska ju mest vara intresserad av det om du vill sälja klockan vidare, det ökar andrahandsvärdet något. Men jag skulle nog inte köpa en klocka utan fullset, jag vill ha helhetskänslan :)

Hugii gillar detta.
  12. jbbs

jbbs Bonde

Blir så paranoid när det handlar om mycket pengar, men ser att folk köper mycket dyrare klockor här på köp och sälj utan papper. Hur kan man egentligen veta att den är äkta?

13. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Gå till urmakare och be dem öppna upp och kolla att allt är ok, helst innan transaktionen är genomförd då

14. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Krons ur har. 300bagis styck dock..

Köpte faktiskt ett trots det hutlösa priset då jag skulle ut och resa och inte en chans i världen att banden hade hunnit komma på posten. De var trevliga och hjälpte mig ta bort gummit iaf!

15. Mille79

Mille79 Trollungen

Var i Stockholm kan man byta safirglas på en Omega AT? Kostar?

16. billo

billo Stadsbo

Jag har en super viktigfråga. Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand

17. Kairo

Kairo Friends of KS

Även Nymans Ur.
    Har inte Rob band?

18. sweedee

sweedee Stadsbo

Går det alltid justera länkar hur mycket man vill? Dvs ta bort länkar så man får den mindre.. Antar att så borde vara fallet.

19. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Gå typ in i vilken klockbutik som helst

20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Har garantin gått ut så är det bara en smaksak vad du vill ha

21. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Har någon några Oysterquartz hand-in-pocket-shots, alternativt wrist shots från lite längre avstånd? Vet inte om jag är mest sugen på en OQ eller en DJ... Vilken skulle ni valt och varför?

(Lånade bilder båda två)

Affe gillar detta.
  22. Hugii

Hugii Biskop

Oj vad rörigt det kommer att vara här. Kanntänka mig att en hel del frågor blir obesvarade. Drt är inte som att skicka en fråga till kundtjänsten och hoppas att nånbtar den efter fikat :)

Men bra tänkt... kul tråd

23. Hugii

Hugii Biskop

Hade inte föregående talare (compiss) en OQ till försäljning? Du kanske kan låtsas vara en potentiell köpare och få måååånga bilder hehe :angel:

24. jbbs

jbbs Bonde

Jaha, så är det en äldre klocka, spelar det egentligen ingen roll ur ett praktiskt perspektiv?
    Tack!

25. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Någon som vet vart man kan hitta ETA-2784 urverk eller delar? Skulle vara till stor hjälp

26. Brogren

Brogren Friends of KS

Jag har en DJ 1601 med WG-ring och hade valt den igen då den passar till allt. Och då menar jag allt.

http://www.watchpartssupply.com/ind...d=lS-jvWBWA65YHk0xqoEho2&keyword=2784&x=0&y=0 kanske?

Mr_Jonas gillar detta.
  27. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Har haft båda och jag tycker OQ är lite roligare. En fördel är att den visar rätt tid;)
    Använder OQ mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Sedan är den skön just för upplevelsen, enl mig att, klockan känns större än vad den är.
    Bjussar på bilder

image.jpg image.jpg

Johan Gertz, Grafton och Icaras gillar detta.
  28. ZQT

ZQT The Banker

Vet inte vilken klocka du syftar på men på Rolex/vissa Tudor så har dom några som är lite bredare som är "permanenta" länkbitar och efter det sitter sånna bitar som du kan ta bort. Det går också att ta bort permanenta men det är lite krångligt och det blir inte lika snyggt eftersom det diffar lite i bredd på de olika länkbitarna (permanenta/dom som går att ta bort)

29. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Nej, enda är att det finns folk som tycker att det är viktigt att ha fullset när man köper, så de potentiella kunderna missar man om man skall sälja den vidare. Själv så tycker jag inte att det är så viktigt för bruksklockor. Min lokala pulare får öppna och så kollar vi att det ser ut som sig bör. Såklart tänker jag lite annorlunda gällande samlarobjekt men det är inte direkt i min budget.

Alla ser inte klockor på samma sätt som vi utan tänker: Varför ska jag spara en låda och ett utgånget garanti bevis?

Fortfarande osäker? möt upp säljaren hos AD och han köper en äkthets kontroll. Om den är ok betalar du fullt pris plus avgiften för kontrollen.

30. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

Utan tvekan en DJ. med alternativ oyster, jubile, läder, slät ring, räfflad ring och mängder av tavlor kan man variera sig in i absurdum.

Mårtenssons ur Brookfield