• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
@Floduttern, @Breakout och @Echo Delta

Det här var ju faktiskt spännande. Angående att använde winder eller inte det vill säga. Jag trodde också att det var bättre att hålla klockan igång i en winder än att ha den still. Det verkar finnas lite skilda åsikter kring vad som är bäst. När jag snabbgooglade lite snubblade jag över ett uttalande från Peter Leeser (varit serviceansvarig hos Rob Engström) om att det skulle slita mer på klockan att hålla igång den i en winder och använda den väldigt sällan än att "starta upp och ställa rätt tiden" på en klocka som man använder sällan. Mer exakt i hans ord:

"Det beror på hur du använder dina klockor. Om du använder en automatisk en dag i veckan, så skulle jag säga att det är bättre att strunta i windern. Likaså om du bara använder klockan några gånger om året. Om du däremot använder den varannan dag, så skulle jag säga att slitaget från att klockan ständigt går är att föredra framför slitaget från att dra upp och ställa om klockan 100 gånger om året."
Jag är inte kunnig nog för att ha en bestämd egen åsikt, så när Breakout frågade om råd gav jag honom det som Peter Leeser hade gett. Nu är ju frågan hur mycket vikt man ska lägga vid hans ord. Han är ju bara en i ett hav av kunniga klockälskare. Tyckte ändock att det var spännande. Vad tänker/tror ni?

Edit: Jag vill påpeka att jag inte på något sätt försöker kritisera era kunskaper angående vård av klockor, är bara genuint nyfiken på det hela, då jag själv inte är så kunnig inom området.

Bra svar! Som med nästan allt får man ta in olika åsikter och bilda sig någon uppfattning själv. Som nu.

Summeringen av Peters svar blir ju egentligen.

Använder 1 dag eller mindre under en tid: Inte winder
Använder 1 dag eller mer under en tid: Winder/använd den vanligt

@Breakout får känna efter lite själv, kan ju alltid vara så att den används mer under vissa säsongen än andra, och då kan en billigare winder för de perioderna vara bättre.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
När klockan har en liten sekundvisare som inte fäster på samma axel som timme och minut utan befinner sig under centrum men ovanför kl 6 så kallas det "sub sekund/second".
Men vad heter det när den är placerad kl 9?

EDIT: Panerai kallar det "small seconds" men jag tänkte att placeringen kanske har ett namn?
 
När klockan har en liten sekundvisare som inte fäster på samma axel som timme och minut utan befinner sig under centrum men ovanför kl 6 så kallas det "sub sekund/second".
Men vad heter det när den är placerad kl 9?

EDIT: Panerai kallar det "small seconds" men jag tänkte att placeringen kanske har ett namn?

Samma sak, sub-sekund menar endast att sekundvisaren inte sitter i centrum.
Small Seconds är bara ett annat namn på detta.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Hej! Har en Victotinox-beater som jag gillar skarpt av nostalgiska skäl men tyvärr är vridningen (bezeln?) helt slutkörd då den ej "är trög" längre utan glider runt utan stopp (hoppas ni förstår vad jag menar...). Använder vridning för längre tidtagning när jag cyklar, lämnade in klockan till en urmakare som sa att det ej gick att fixa... Tror ni att det är kört i och med att det inte går att beställa en ny vridning (enligt urmakaren) och att jag ska börja leta efter en ny beater (har sneglat på en Padi)? Bifogar en bild på klockan.
IMG_20161029_104934.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En fråga för de mer bevandrade gällande urverk, typ @Echo Delta .

Jag är intresserad av en klocka där man från fabrik kan få dagvisning både på engelska och tyska som tillval. Det ex jag funderar på visar dock bara med tyska.
Är det ett enkelt ingrepp att korrigera det, byta ut datumskivan och få det att fungera med båda språken...eller är det två helt olika varianter på urverk?
 
Hej! Har en Victotinox-beater som jag gillar skarpt av nostalgiska skäl men tyvärr är vridningen (bezeln?) helt slutkörd då den ej "är trög" längre utan glider runt utan stopp (hoppas ni förstår vad jag menar...). Använder vridning för längre tidtagning när jag cyklar, lämnade in klockan till en urmakare som sa att det ej gick att fixa... Tror ni att det är kört i och med att det inte går att beställa en ny vridning (enligt urmakaren) och att jag ska börja leta efter en ny beater (har sneglat på en Padi)? Bifogar en bild på klockan.

Där sitter man i en lite knepig sits min vän, finns delarna att få tag på någorlunda så är det absolut inget svårt ingrepp. Är det dock som din urmakare säger att delarna inte finns längre blir det svårare. Då får du leta reda på referensnumret på klockan (Borde stå på baksidan eller i dina garantipapper.) och leta efter en att slakta för delar på nätet.

En fråga för de mer bevandrade gällande urverk, typ @Echo Delta .

Jag är intresserad av en klocka där man från fabrik kan få dagvisning både på engelska och tyska som tillval. Det ex jag funderar på visar dock bara med tyska.
Är det ett enkelt ingrepp att korrigera det, byta ut datumskivan och få det att fungera med båda språken...eller är det två helt olika varianter på urverk?
Det är ganska svårt att ha både och om klockan inte är konstruerad på detta vis. (Det finns några, där varannan är svensk visning, varannan annat språk. Eng/Swe hade sett ut såhär i följd):
Monday
Måndag
Tuesday
Tisdag
Wednesday
Onsdag
Thursday
Torsdag
Friday
Fredag
Saturday
Lördag
Sunday
Söndag

Verket är då byggt att alltid göra två "hopp" vid varje datumskiftning, och man kan manuellt justera dettaw i datumställläget av kronan genom att bara ändra ett steg för att således ändra språk.
Har verket INTE denna funktion så måste du köpa en extra dagvisarskiva, och be en urmakare byta. Inget jättestort ingrepp. (Demontera boett, lyfta av visare och tavla, skruva av dagskivan, lägga dig en ny och montera ihop igen.)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är ganska svårt att ha både och om klockan inte är konstruerad på detta vis. (Det finns några, där varannan är svensk visning, varannan annat språk. Eng/Swe hade sett ut såhär i följd):
Monday
Måndag
Tuesday
Tisdag
Wednesday
Onsdag
Thursday
Torsdag
Friday
Fredag
Saturday
Lördag
Sunday
Söndag

Verket är då byggt att alltid göra två "hopp" vid varje datumskiftning, och man kan manuellt justera dettaw i datumställläget av kronan genom att bara ändra ett steg för att således ändra språk.
Har verket INTE denna funktion så måste du köpa en extra dagvisarskiva, och be en urmakare byta. Inget jättestort ingrepp. (Demontera boett, lyfta av visare och tavla, skruva av dagskivan, lägga dig en ny och montera ihop igen.)

Toppen, tack för snabbt svar. Så om jag har förstått det hela korrekt...jag kan troligtvis skicka ner klockan till Sinn i det här fallet och be att de ändrar till dubbel dagvisning, (eng/tysk), och att det då inte kräver byte av hela urverket utan endast en mindre modifiering?

Gör alltså urverket två hopp oavsett om det är enkel eller dubbel dagvisning, bara det att växlingen tar längre tid när det är enkel visning?

Hm, märker att jag kanske rör ihop det hela med mina frågor...sorry för det i sådana fall :)
 
Toppen, tack för snabbt svar. Så om jag har förstått det hela korrekt...jag kan troligtvis skicka ner klockan till Sinn i det här fallet och be att de ändrar till dubbel dagvisning, (eng/tysk), och att det då inte kräver byte av hela urverket utan endast en mindre modifiering?

Gör alltså urverket två hopp oavsett om det är enkel eller dubbel dagvisning, bara det att växlingen tar längre tid när det är enkel visning?

Hm, märker att jag kanske rör ihop det hela med mina frågor...sorry för det i sådana fall :)

Ingen fara! Svarar gärna på alla tekniska frågor! :)
Förhoppningsvis så utför de detta, då det är en lätt åtgärd.
Om man ställt in dagvisningen på ett språk (Om den har två olika) så gör den ett hopp och visar endast vartannat "steg" på datumskivan för att få rätt språk i ordningen, men för att ändra språk så ändrar man datum manuellt. Så låter man den gå normalt så hoppar den två steg!
 

mglaum

Panerai
När ni får hem en klocka från en stor säljare på C24 eller dylikt som kanske har en butik samt goda omdömen som man bör kunna lita på, är ni fortfarande oroade inför äktheten? Lämnar ni in den till en AD som bekräftar det i samtliga fall? Låt oss säga att klockan som har köpts är ny och knappt använd.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ingen fara! Svarar gärna på alla tekniska frågor! :)
Förhoppningsvis så utför de detta, då det är en lätt åtgärd.
Om man ställt in dagvisningen på ett språk (Om den har två olika) så gör den ett hopp och visar endast vartannat "steg" på datumskivan för att få rätt språk i ordningen, men för att ändra språk så ändrar man datum manuellt. Så låter man den gå normalt så hoppar den två steg!

Tack! Det passar iofs bäst med tysk visning i tysk klocka, men det är ju alltid roligt med valmöjligheter :)
 
När ni får hem en klocka från en stor säljare på C24 eller dylikt som kanske har en butik samt goda omdömen som man bör kunna lita på, är ni fortfarande oroade inför äktheten? Lämnar ni in den till en AD som bekräftar det i samtliga fall? Låt oss säga att klockan som har köpts är ny och knappt använd.

Jag skulle alltid göra det. Lämna in den för kontroll för att undersöka internt skick, funktion och eventuellt servicebehov när du väl är där, det är värt de hundralapparna för att få det svart på vitt hur allt ligger till!
 

Jrgen

Cartier
Jag behöver hjälp med en Longines HC, länken blir antingen för tight med microjusteringen längst ut och för lös med en extra länk och micron justerad längst in.
Vart kan man hitta stålarmband som funkar
21 mm breda?
Tacksam för hjälp
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Där sitter man i en lite knepig sits min vän, finns delarna att få tag på någorlunda så är det absolut inget svårt ingrepp. Är det dock som din urmakare säger att delarna inte finns längre blir det svårare. Då får du leta reda på referensnumret på klockan (Borde stå på baksidan eller i dina garantipapper.) och leta efter en att slakta för delar på nätet.

Stort tack för svaret @Echo Delta ska kolla upp reservdelar på nätet! !


Det är ganska svårt att ha både och om klockan inte är konstruerad på detta vis. (Det finns några, där varannan är svensk visning, varannan annat språk. Eng/Swe hade sett ut såhär i följd):
Monday
Måndag
Tuesday
Tisdag
Wednesday
Onsdag
Thursday
Torsdag
Friday
Fredag
Saturday
Lördag
Sunday
Söndag

Verket är då byggt att alltid göra två "hopp" vid varje datumskiftning, och man kan manuellt justera dettaw i datumställläget av kronan genom att bara ändra ett steg för att således ändra språk.
Har verket INTE denna funktion så måste du köpa en extra dagvisarskiva, och be en urmakare byta. Inget jättestort ingrepp. (Demontera boett, lyfta av visare och tavla, skruva av dagskivan, lägga dig en ny och montera ihop igen.)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag behöver hjälp med en Longines HC, länken blir antingen för tight med microjusteringen längst ut och för lös med en extra länk och micron justerad längst in.
Vart kan man hitta stålarmband som funkar
21 mm breda?
Tacksam för hjälp
Det finns halvlänkar till Hydro conquest-länken. Hör med AD.
Klockia skickade en gratis till min kompis (han köpte klockan där)
 

Jrgen

Cartier
Det finns halvlänkar till Hydro conquest-länken. Hör med AD.
Klockia skickade en gratis till min kompis (han köpte klockan där)
Har redan gjort det, pratade med krons ur där jag köpte klockan och enl dom så finns det inte halvlänkar till hydron.
Finns till vanliga conquesten men enl dom så passar inte den till hydron!
 

Jrgen

Cartier
Vilken klockia köpte han sin på?
Har googlat runt och sett att en del har kört på conquestens halvlänk och fått det att funka.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Finns det inga datumskivor som är färgmatchade med tavlan till Rolex och Patek? Tycker mig bara ha sett att det finns vita.
Kan störa mig en hel del på det då jag tycker att det ofta tar blicken bort från tavlan och kan se lite "billigt" ut.
IWC 3239 är ett bra exempel där den blå Laureus-varianten skulle vara nära perfekt om den bara hade haft en blå datumskiva.
AP matchar ju exempelvis blått med blått = flott :)

Eller jag kanske är i minoritet när jag tycker att det skulle se väldigt mycket bättre ut med matchande färger?

IWC_Ingenieur_Automatic_Edition_Laureus_Sport_For_Good_Foundation_IW3239-09_Ace_Jewelers-1-2.jpg
Patek-Philippe-Nautilus-5711-Collectors-Series-7.jpg
AP.jpg
 
Senast ändrad:

Mvnordlander

Cartier
Behöver hjälp att avläsa följande resultat:
Test 1. Tryck resultat: 0.7 bar, Max deformation resultat: -0079,5u, Täthetsvärde resultat: +1.2 %/min TEST 1 OK
Test 2. Tryck resultat 5.0 bar, Max deformation resultat: +0731.5u, Täthetsvärde resultat: 4.9 % /min TEST 2 OK

Vad är resultatet av detta? Tidshållning eller täthet? Båda? Om du förstår, vänligen ge lite klarhet till en som är ny i gejmet.
 
Topp