• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Fredrikbj

Breitling
Hur brukar ni göra med skjortmanschetten? Tyvärr går inte min Sea-dweller under manschetten på alla skjortor. Klockan har ju en del skarpa kanter. Det leder till att klockan ligger och skaver mot tyget och fula revor bildas. Är den bästa lösningen att flytta knappen något för att klockan ska kunna glida under och belasta tyget mindre?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Behöver hjälp att avläsa följande resultat:
Test 1. Tryck resultat: 0.7 bar, Max deformation resultat: -0079,5u, Täthetsvärde resultat: +1.2 %/min TEST 1 OK
Test 2. Tryck resultat 5.0 bar, Max deformation resultat: +0731.5u, Täthetsvärde resultat: 4.9 % /min TEST 2 OK

Vad är resultatet av detta? Tidshållning eller täthet? Båda? Om du förstår, vänligen ge lite klarhet till en som är ny i gejmet.
Testet har inget med tidhållning att göra utan enbart tätheten. Är inte tillräckligt påläst för att kunna ge nån större insikt i resultatet annat än att det ser godkänt ut.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Misstänker att denna frågar hamnar fel, ber isf redan nu om ursäkt.
Anyways:
Hur funkar det med ångerrättslagen när man budar på auktion?
Om jag hämtar klockan på plats och alltså inte får den hemskickad, räknas det då som att jag "godkänt" den och därav inte kan nyttja distansköplagen?
Jag tänker alltså att jag vill hinna hem, klämma på klockan, kanske gå till en AD och höra om ev. dyr service behövs och om allt är som det ska. Har jag alltså rätt till det?
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Vad är prisskillnaden mellan slät och vitguld bezel på en ny stål Datejust från AD? Och är det prisskillnad beroende på om man väljer oysterlänk vs jubilee?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
En fråga gällande lumen på en Sub (116610): Lumen lyser knappt på min klocka, vilket nog är förståeligt då klockan gömmer sig under skjortmanschetten utomhus. Inomhus får den inte uppleva UV-rikt solljus, utan endast artificiellt ljus från ordinära glödlampor. Det har dock nått mig att man kan "ladda" lumen väldigt snabbt genom att rikta ljuset från en UV-ficklampa mot klockan.

Är det "skadligt" att ladda lumen på ett sådant vis? Tänkte ifall det leder till att lumen åldras snabbare, eller försämras på något annat vis.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
En fråga gällande lumen på en Sub (116610): Lumen lyser knappt på min klocka, vilket nog är förståeligt då klockan gömmer sig under skjortmanschetten utomhus. Inomhus får den inte uppleva UV-rikt solljus, utan endast artificiellt ljus från ordinära glödlampor. Det har dock nått mig att man kan "ladda" lumen väldigt snabbt genom att rikta ljuset från en UV-ficklampa mot klockan.

Är det "skadligt" att ladda lumen på ett sådant vis? Tänkte ifall det leder till att lumen åldras snabbare, eller försämras på något annat vis.
Nejdå, kör på :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vad är det för skillnad på Tag Heuers caliber 11 och caliber 12?! Eller är det någon skillnad i huvud taget?! Är lite sugen på att införskaffa mig en Monaco. Om det nu är det, vilken av dessa caliber är bäst?!



Tag-Heuer-Calibre-11.jpg
copy-of-9d.png

TAG-Heuer-Monaco-Calibre-11-CAW211P.jpg
 
Senast ändrad:

Wboy

Panerai
Gry
Hur brukar ni göra med skjortmanschetten? Tyvärr går inte min Sea-dweller under manschetten på alla skjortor. Klockan har ju en del skarpa kanter. Det leder till att klockan ligger och skaver mot tyget och fula revor bildas. Är den bästa lösningen att flytta knappen något för att klockan ska kunna glida under och belasta tyget mindre?

Svårt eftersom att ha för vida manchetter inte känns som ett bra alternativ.

För mig är grundidén att ha klockor som går under lätt och jag är ingen fan av tjocka klockor.

Du får göra som hockeykommentatorerna, kavla upp armarna ;)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Någon som har lämnat in en Rolex för polering och har erfarenhet av prisnivån?
Fick en quote av Nymans för nåt år sedan om en tusenlapp... Rob var lite mer svävandes och sade att det varierar lite beroende på hur mycket arbete som ska göras (förmodar de menade om det är dings och annat som kräver lite större insats) men också runt en 1000 kr och uppåt.
 
Topp