• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ska skicka en klocka (fullset) med posten, vad för typ av frakt vill jag ha om den ska vara spårbar och kanske till och med försäkrad? klockans värde ca. 15 k
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag ska skicka en klocka (fullset) med posten, vad för typ av frakt vill jag ha om den ska vara spårbar och kanske till och med försäkrad? klockans värde ca. 15 k
Det enda som täcker klockor upp till 50k med vanliga posten är Värde som skickas från företagscenter (går bra privat). Med postpaket, rek etc har posten avtalat bort värdesaker inkl klockor i det finstilta.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Det enda som täcker klockor upp till 50k med vanliga posten är Värde som skickas från företagscenter (går bra privat). Med postpaket, rek etc har posten avtalat bort värdesaker inkl klockor i det finstilta.
Tackar, får se om jag hittar nå företagscenter annars blir det rek. men brukar inte va nå problem med posten i övrigt tycker jag.. men ibland vill man ha hangslen och livrem.
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
En massa saker kan ju hända menar jag - man kan bli bestulen, länken kan paja så att klockan glider av, man kan tappa den i toaletten och råka spola ner den osv... (Ja - det sista var ett skämt.)
Hur tänker ni?

Vad gäller det sista bör varje klockentusiast i sin samling ha en speciell s k skitklocka, att använda vid toalettbesök. Finns ett antal lämpliga modeller för det ändamålet.

www.uropenn.se

www.kickstarter.com
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Är det dåligt att skruva upp uret (116610) nästan varje dag?

Har lite ledig tid just nu, så befinner mig hemma till viss del, bär därmed inte klockan varje dag. Skruvar upp klockan så att den ej dör plötsligt (slipper behöva ställa om den). Är detta skadligt gör mekanismen på något sätt (onödigt slitage)? Skulle en winder rekommenderas?
 

Pluto

Cartier
Jag ska köpa en klocka från amazon (skickas från japan).
Antar att moms+tull tillkommer. Kommer klockan till mitt närmsta postombud och så betalar jag avgifterna där, eller kommer klockan till speciellt ombud vid sådana här tillfällen??
Tacksam för svar!
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag ska köpa en klocka från amazon (skickas från japan).
Antar att moms+tull tillkommer. Kommer klockan till mitt närmsta postombud och så betalar jag avgifterna där, eller kommer klockan till speciellt ombud vid sådana här tillfällen??
Tacksam för svar!
Tullen betalar du när du hämtar ut klockan hos ditt ombud.
 

Essen

Omega
Jag funderar på en sak... Kommer inte på att jag någonstans läst eller hört om att någon drar ut kronan på ett "hackande" urverk när det är dax för en annan klocka.
Är det skadligt för verket att ligga still ett par dagar (längre än att kraftreserven hade räckt) med spänd fjäder?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Är det någon som har något tips på ett enkelt sätt att göra ett extra hål i ett läderband? Inte bara karva med kniv, utan vill att det ska bli snyggt.
Tänkte testa borra, men hade ingen sån liten borr hemma.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är det dåligt att skruva upp uret (116610) nästan varje dag?
Har lite ledig tid just nu, så befinner mig hemma till viss del, bär därmed inte klockan varje dag. Skruvar upp klockan så att den ej dör plötsligt (slipper behöva ställa om den). Är detta skadligt gör mekanismen på något sätt (onödigt slitage)? Skulle en winder rekommenderas?
Rent teoretiskt kan det nog slita lite på packningar och gängor men rent praktiskt drar ju kronan och rotorn upp samma sak så där borde det inte skilja något.
 

Lunkan08

Breitling
Läst lite om hacking movements som stoppar sekundvisaren när kronan är utdragen till ett visst läge.
Men vad heter det när sekundvisaren stannar OCH går till kl 12?
Försäkrar ni era dyrgripar på nåt särskilt vis eller kan man räkna med att hemförsäkringen täcker ifall någonting händer med ens klocka?
En massa saker kan ju hända menar jag - man kan bli bestulen, länken kan paja så att klockan glider av, man kan tappa den i toaletten och råka spola ner den osv... (Ja - det sista var ett skämt.)
Hur tänker ni?
Finns en tråd på annat plats här inne om detta. Hemförsäkringen täcker upp till ett maxbelopp. Beloppet varierar hos olika bolag, ofta 50k. Har man dyrare klockor bör man prata med sitt hemförsäkringsbolag. Jag har hört att en årlig försäkring brukar ligga runt 3% av värdet på klockan.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hur använder man vridningen på en dykarklocka egentligen? Har försökt googla men hittar ingen bra förklaring.
Du vrider pilen/pluppen dit minutvisaren pekar och kan sen läsa av hur länge du varit nere.

Inte riktigt så enkelt.
klistrar in @Rozzy utmärkta förklaring från tråden: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-tisdag-v-7.35372/#post-799874

inställning av dykringen går ut på att man vet beräknad bottentid (=från det du dyker ner under ytan tills det är dags för uppstigning). Bottentiden är uträknad i tabeller beroende på planerad djup. Man hade en enkel formel: 60 - bottentid = inställd tid på ringen vid nerdyk.
Så säg att bottenstriden är 35min: 60 - 35 = 25 ==> vrid ringen så att minutvisaren pekar på 25, detta det sista du gör innan nerstigning.
Nu har du 35 minuter att dyka på. När minutvisaren kommit till noll-markeringen/pluppen är det dags för uppstigning. Vid uppstigning har du vanligtvis ett eller två dekompressionsstopp, vanligtvis på 6 och/eller 3 meters djup, där du stannar i 1-5 minuter eller vad som anvisas i dyktabeller. Därav minutmarkeringarna vid 1-15 minuter där man ligger och avvaktar uppstigning. Stoppen gör man för att minska kvävenivån i blodet och undviker risken för dykarsjuka.
 

WatchIT

Panerai
Hur ställer ni klockan så ni får minutvisaren exakt på minuten? Både min Explorer och Tag Heuer får man justera om man som jag vill att minutvisaren ska vara exakt vid index.

Upptäckte att min Swatch System51 blir perfekt om jag ställer den en minut före. Då blir det bra....då blir det rätt efter ett tag...

Någon som funderat på detta I-landsproblem ?
 
Topp