• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Rookie

Cartier
2-Faktor
Kan någon berätta för mig vad den fasta "sprinten" i låset på bilden heter? Behöver söka fram en ny till en clasp. Det är alltså den högra, som sitter fast
image.jpg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har en fråga angående en nyinköpt Tissot Lisboa från sent 30-tal (?). Jag hade gärna velat sätta på ett annat band men blir inte klok hur man lossar det nuvarande?
Det verkar inte vara några vanliga bandstift och då väljer jag hellre att fråga er mer kunniga än att gå in och gräva med verktyg.
IMG_1573.jpg

IMG_1574.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har en fråga angående en nyinköpt Tissot Lisboa från sent 30-tal (?). Jag hade gärna velat sätta på ett annat band men blir inte klok hur man lossar det nuvarande?
Det verkar inte vara några vanliga bandstift och då väljer jag hellre att fråga er mer kunniga än att gå in och gräva med verktyg.
IMG_1573.jpg

IMG_1574.jpg
Det är fasta bandstift (går ej att ta av) och det där bandet ser fastsytt ut. Enda sättet att byta band (vad jag kan se) är att ta sönder bandet och ersätta med ett nytt "open end watch strap". Tycker annars bandet ser helt ok ut...
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Det är fasta bandstift (går ej att ta av) och det där bandet ser fastsytt ut. Enda sättet att byta band (vad jag kan se) är att ta sönder bandet och ersätta med ett nytt "open end watch strap". Tycker annars bandet ser helt ok ut...
Tack för svaret! Hmm, jag hade hoppats på att det var lite enklare så att jag kunde byta mellan ett svart och ett mörkare brunt jag har liggande, mest för de mer formella tilfällena så att bandet hade matchat.

Nåja, jag kör på detta så länge det håller, sedan får vi se vad som köps in efter detta!
 

Oggs

Omega
2-Faktor
Jag är nyfiken på hur det går till med nyköp hos AD. Får man nöja sig med butiksexemplaret som provats av ett hundratal kunder före er, eller kan man begära att få köpa ett helt nytt "oöppnad" exemplar?

Jag skulle själv föredra ett helt nytt exemplar och tycker också att det kanske är något som man kan förvänta sig när man betalar "premium".
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag är nyfiken på hur det går till med nyköp hos AD. Får man nöja sig med butiksexemplaret som provats av ett hundratal kunder före er, eller kan man begära att få köpa ett helt nytt "oöppnad" exemplar?

Jag skulle själv föredra ett helt nytt exemplar och tycker också att det kanske är något som man kan förvänta sig när man betalar "premium".
Beror väl på hur många dom har inne.
När jag handlade min pam112 så var det sista som dom hade och skulle inte få in någon mer så då fick jag ta den som visades i butik.
Speedmastern jag köpte fick jag prova en klocka, sen kom hon ut med en helt ny inplastad i påse när jag väl hade bestämt mig.
Självklart kan du säga att du inte vill ha "visningsexet", med risken att du får vänta ett tag tills dom får in nästa omgång
 

Oggs

Omega
2-Faktor
Ok, låter rimligt. Är mest intresserad av hur det "brukar" gå till. Men precis som du säger så är det ju ofta kö på populära modeller :)
Beror väl på hur många dom har inne.
När jag handlade min pam112 så var det sista som dom hade och skulle inte få in någon mer så då fick jag ta den som visades i butik.
Speedmastern jag köpte fick jag prova en klocka, sen kom hon ut med en helt ny inplastad i påse när jag väl hade bestämt mig.
Självklart kan du säga att du inte vill ha "visningsexet", med risken att du får vänta ett tag tills dom får in nästa omgång
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Ok, låter rimligt. Är mest intresserad av hur det "brukar" gå till. Men precis som du säger så är det ju ofta kö på populära modeller :)
Det brukar gå till så att du får titta på den klockan du är intresserad av om dom har den inne. Vill du sen köpa den klockan så får du givetvis en helt orörd klocka om dom har fler på lager. Populära modeller har dom oftast inte mer än en inne, då dom brukar bli köpta relativt fort. Har dom bara en inne så får man välja den som finns eller vänta in nästa leverans.
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
En fråga till alla omegakännare.
Jag hsr span på en speedmaster day date men urtavlan är brun eller bronze som det står i annonsen. Jag har aldrig sett en speedmaster med den tavlan innan. Någon som vet om Omega gjort sådana tavlor? Eller kan det vara frågan om en tropic?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
En fråga till alla omegakännare.
Jag hsr span på en speedmaster day date men urtavlan är brun eller bronze som det står i annonsen. Jag har aldrig sett en speedmaster med den tavlan innan. Någon som vet om Omega gjort sådana tavlor? Eller kan det vara frågan om en tropic?
Omega har ej gjort sådana tavlor, i så fall är det tropic. Dock är jag lite skeptisk till att den modellen ens fått 'tropical dial' med tanke på att den ej är särskilt vintage. Har du någon bild du kan slänga upp? :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
  • Like
Reactions: JLW

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Utifall jag får klockan trycktestad och sedan märker att den tar in fukt vid bad exempelvis.. har butiken då något ansvar? (Inom en rimlig period efter att kvittot skrevs ut)
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Utifall jag får klockan trycktestad och sedan märker att den tar in fukt vid bad exempelvis.. har butiken då något ansvar? (Inom en rimlig period efter att kvittot skrevs ut)
Det kan jag inte tänka mig att dom har. Ett trycktest visar bara att klockan är tät just då. 5min senare kan du slå i klockan eller nåt liknande som kan få klockan att bli otät, garanterat inget klockbutiken kan lämna garanti på då.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Det kan jag inte tänka mig att dom har. Ett trycktest visar bara att klockan är tät just då. 5min senare kan du slå i klockan eller nåt liknande som kan få klockan att bli otät, garanterat inget klockbutiken kan lämna garanti på då.
Två helt skilda svar.. jag får gå in och fråga helt enkelt ;) men det låter troligt!
 
Topp