• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Måns

Breitling
Hur är det att byta band på en Tudor pelagos? Är det lika "svårt" som på nyare Rolex?
Hej Makkanxd,
Jag tycker det är relativt enkelt. Jag brukar använda en pincet som i den här videon:
Det är lätt att ta bort bandstiften men lite klurigare att få dem på plats igen, ett tips kan vara att tejpa klackarna för att undvika repor.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Är det säkert att handla en Tissot Visodate hos klockia.nu om man jämför med någon annan AD såsom Klockmaster eller stjärnurmakarna.
Då Klockia ligger på 3890kr i pris jämfört med dom andra som ligger runt 5300kr.
Vad är det för något som gör att klockia är så mycket billigare?
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Klockia har fysisk butik.
Aha, där ser man! Bortse från mitt tidigare inlägg alltså.

Man kan ju kanske se hur det är med lokalkostnader kanske ser lite bättre ut med priserna på Gotland än i Stockholm och allmänt hur många anställda dom har.
Men det är ju iallafall trevligt att dom har kunnat pressa priserna neråt än att behålla dom vid de högre laget utan ha någon direkt anledning ;) eller tjäna pengar är väl en anledning
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag har en fråga.

Varför är gula urtavlor så extremt tufft?


#gulfeber
IMG_5462.jpg
 

mglaum

Panerai
Min Tudor 74000N har nyligen blivit servad hos Rob och därmed trycktestad, vågar jag simma med den? Den är från 88 med twinlock. Jag är faktiskt lite osäker men antar att den ska ha 10 ATM.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Min Tudor 74000N har nyligen blivit servad hos Rob och därmed trycktestad, vågar jag simma med den? Den är från 88 med twinlock. Jag är faktiskt lite osäker men antar att den ska ha 10 ATM.
Du bör ha fått ett papper från Rob där de stod vad de tryckte klockan till. Om inte, så kan du ju höra med Rob vad som gäller, om du betalt för trycktest.
 

Rey

Rolex
Har tänkt byta från länk till gummiband från Everest på min Rolex 114300. Undrar vilket verktyg jag bör ha för att byta länken, har något generiskt gaffel-verktyg som jag fick med vid köp av några perlonband för något år sedan men det ser ut att vara lite stort för att passa på min klocka. Finns det några som funkar extra bra på Rolex? =)
 
D

Deleted member 8389

Guest
Jag har ingen winder i dagsläget utan förvarar mina klockor i en låda, för att slippa det ständiga ställandet av tid och datum så fort jag plockar fram en ny från lådan har jag börjat dra upp dem med kronan ca varannan kväll. På min Breitling Transocean känner jag ett direkt motstånd efter ett tag men på tex min Panerai Pam 025 så blir det aldrig så. Till min fråga, om man drar upp verket manuellt hur mycket ungefär bör man skruva utan att riskera att skada klockan?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Jag har ingen winder i dagsläget utan förvarar mina klockor i en låda, för att slippa det ständiga ställandet av tid och datum så fort jag plockar fram en ny från lådan har jag börjat dra upp dem med kronan ca varannan kväll. På min Breitling Transocean känner jag ett direkt motstånd efter ett tag men på tex min Panerai Pam 025 så blir det aldrig så. Till min fråga, om man drar upp verket manuellt hur mycket ungefär bör man skruva utan att riskera att skada klockan?
Man skruvar tills det tar stopp
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är dom automatiska tar det inte stopp, exakt hur många varv som krävs vet jag inte och det skiljer sig säkert från olika tillverkare men är det skruvad krona på dina klockor så skulle jag kanske fundera över hur vettigt det är för kronhalsen i det långa loppet
 
D

Deleted member 8389

Guest
Är dom automatiska tar det inte stopp, exakt hur många varv som krävs vet jag inte och det skiljer sig säkert från olika tillverkare men är det skruvad krona på dina klockor så skulle jag kanske fundera över hur vettigt det är för kronhalsen i det långa loppet
Så sant, har själv funderat på detta men inte hittat någon info om vad som är bra eller inte. Någon här som har kunskap/fakta?
 

Wheelie

Cartier
Ligger det inte i sakens logik att automatiska urverk inte har någon spärr och bara går på "frihjul" vid fullt uppdragen fjäder ?
Jag anser att det bara är att skaka om klockan ett par varv, ta på sig klockan och se glad ut - Enda gången jag drar 15-20 vridningar på kronan är om klockan legat ett tag, annars är det där inget jag funderar på....och så ska det väl vara med automatare. Användarvänligt och bekymmerslöst !
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Men det tar ju inte stopp på min Panerai eller på en av mina andra heller för den del.
Jag har en manuell panerai men vet ej
Hur många varv jag drar upp, kör på tills stopp. På en automat är det väl bara dra upp, finns ingen risk att vrida för mycket, ser dock inte varför man skulle behöva dra upp en automat fullt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag har en manuell panerai men vet ej
Hur många varv jag drar upp, kör på tills stopp. På en automat är det väl bara dra upp, finns ingen risk att vrida för mycket, ser dock inte varför man skulle behöva dra upp en automat fullt.
Du känner en skillnad i tröghet, det tar nästan stopp, och då är det dax att sluta.
 
Topp